Menstruatie problemen

<p>Ik ben nu 6 maanden met de pil gestopt en na de laatste menstruatie na de pil in 6 maanden maar 3 keer ongesteld geweest. Huisarts denkt dat ik geen eisprong heb en heeft me doorgestuurd naar de gynaecoloog. En ik zit nu te wachten op een bericht van het ziekenhuis wanneer ik terrecht kan. </p><p>Maar nu vraag ik mij wel af, is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en wat zijn nu dingen die de gynacoloog kan gaan doen? Dan weet ik ook een beetje waar ik aan toe ben. </p>
 
Waarschijnlijk gaat de gynaecoloog eerst meer onderzoek doen of het vermoeden van je huisarts inderdaad klopt. Dat houdt waarschijnlijk in bloedprikken (wellicht op meerdere momenten in je cyclus) om de hormoonwaardes in kaart te brengen en bijvoorbeeld een inschatting te doen over je eicelreserve (ten opzichte van wat normaal is voor jouw leeftijd). Verder is de kans groot dat er een (inwendige) echo wordt uitgevoerd om te kijken naar je eierstokken, baarmoeder en eileiders. Met name die eierstokken zouden een indicatie kunnen zijn van hoe het eruit ziet qua of er wel of geen eisprong plaatsvind. De aanwezigheid van cystes (zowel grote als meerdere kleintjes) kan daarmee opgespoord worden.

Verder kan je vragen verwachten over je gewicht (ook als je er nu niet te dik of juist te dun uitziet kan jojo-en of makkelijk aankomen/moeilijk afvallen in het verleden een indicatie zijn van bepaalde aandoeningen), hoe je menstruaties eruit zien, wat je nog weet van je menstruaties voor je aan de pil ging, of er in de familie evt moeilijkheden voorkwamen mbt tot zwanger worden/menstruaties, maar ook vragen over je werk/leven om eventuele risico's in te kunnen schatten (bijvoorbeeld: werk je met gevaarlijke stoffen).
Mocht hieruit komen dat jij verminderd vruchtbaar bent, dan is de kans groot dat ze ook meteen je partner onderzoeken. Het heeft immers weinig zin om jouw eisprong te stimuleren als blijkt dat je partner geen levende zaadcellen heeft, dan moeten er wellicht andere methodes geprobeerd worden om een zwangerschap te gaan realiseren. Er bestaat ook een kans dat ze dus meteen zaadonderzoek willen doen, zodat die uitslagen ook bekend zijn tegen de tijd dat de uitslagen van jouw onderzoeken er zijn. 

Als je inderdaad geen eisprong hebt van jezelf, dan zijn er een aantal medicijnen die kunnen helpen om die toch op te wekken. Welke je arts zal kiezen is afhankelijk van wat er precies uitkomt bij het onderzoek en wat zijn/haar ervaringen met de verschillende opties. Clomid en letrozol zijn bekende medicijnen om een eisprong op te wekken, maar mocht je bijvoorbeeld meteen in aanmerking komen voor ICSI als de zaadkwaliteit van je partner niet goed is, dan zul je waarschijnlijk iets anders krijgen omdat het doel dan niet is om 1-3 eicellen per keer te laten springen, maar eerder gemikt wordt op een stuk of 10 tegelijkertijd.
In sommige gevallen kan het echter genoeg zijn om zelf je leefstijl aan te passen om zo wel/regelmatiger een eisprong te krijgen en het kan dus ook voorkomen dat je bijvoorbeeld eerst naar een dietist verwezen wordt voordat er medicatie gebruikt wordt (vooral als je een BMI boven de 30 hebt kan dit voorkomen). Het kan dus ook zijn dat je met een diagnose alsnog naar huis gestuurd wordt om te proberen er zelf iets aan te doen (met handvatten van wat dan).

Het kan overigens ook zijn dat je gynaecoloog denkt dat dit bij afkicken van de pil hoort en dus sowieso nog weinig wil onderzoeken, maar meestal zullen ze op z'n minst wat aanvullend onderzoek in de vorm van bloedprikken en een echo uitvoeren als je doorverwezen bent.
 
Terug
Bovenaan