Menstruatie te laat en negatieve test

<p>Hallo! <br /><br />3 maand geleden is mijn spiraal er uit gehaald en heb ik dus al 2x een regelmatige cyclus gehad. <br />De 10de zou ik telkens mijn menstruatie moeten krijgen maar deze zijn er nog steeds niet doorgekomen. Sinds vorige week heb in enorm veel last van mijn borsten, maar dit heb ik de eerste keer ook gehad sinds ik weer ongesteld word. <br />ik heb al een test gedaan maar deze is negatief. <br /><br /></p><p>iemand die het zelfste heeft meegemaakt ? <br />komt dit nu door te weinig HCG hormoon of zouden ze er misschien nog kunnen doorkomen ? <br />Normaal zou ik het aan voelen wanneer mijn menstruatie er aan komt , maar dit is het geval niet </p>
 
Tsja, het kan allebei natuurlijk: of je cyclus is om de een of andere reden wat langer, of je bent toch pril zwanger maar hebt nog niet voldoende hcg voor een positieve test. En evt is het ook nog mogelijk dat je een vroege miskraam krijgt waarbij het hcg te laag blijft om positief te testen, maar die wel ver genoeg is gekomen om je cyclus in de war te schoppen. Heb je ovulatietesten gedaan of op een andere manier geprobeerd je ovulatie bij te houden? En wanneer heb je voor het laatst een test gedaan? Als je test negatief is, maar de menstruatie blijft uit en je blijft symptomen hebben, dan kan je na een paar dagen best opnieuw testen. Niet elke test is ook even gevoelig, de clearblue bijvoorbeeld valt onder de minst gevoelige, testen van de action of kruidvat (niet de early maar de 2v5) staan juist bekend als wel vrij gevoelig. Als je menstruatie meer dan een week uitblijft en je blijft negatief testen kan je ook eventueel contact opnemen met de huisarts, bloedonderzoek kan soms duidelijker zijn dan een zwangerschapstest al bestaat de kans ook dat je huisarts het nog even aan zal kijken.

Er kunnen heel veel dingen invloed hebben op de duur van je cyclus, en na 2x kan je misschien nog niet met zekerheid spreken van een regelmatige cyclus, maar ook een regelmatige cyclus kan verstoord worden. Bijvoorbeeld door ziekte, stress, veranderd dieet (inclusief supplementen), aankomen/afvallen, veranderd medicijngebruik en er zijn ongetwijfeld nog meer mogelijke oorzaken (en sommige vallen misschien niet eens zoveel op: genoeg mensen eten met kouder weer nu eenmaal anders dan in de zomer (stamppot vs salade) en veranderen zo ongemerkt hun dieet zonder dat ze bewust 'op dieet' gaan). Vaak vind dan de eisprong later plaats dan normaal, waardoor je dus ook later pas ongesteld wordt, dat zou je evt gemerkt kunnen hebben aan een ovulatietest die op een ander moment positief werd dan je in eerdere cyclussen hebt gemeten. Mocht je zo'n langere cyclus hebben, dan kan je overigens nog steeds zwanger worden, dus dan is het al helemaal goed mogelijk dat je nog te weinig hcg hebt voor een positieve test, ook al ben je misschien toch zwanger. 

Het blijft dus even afwachten, hopelijk heb je binnenkort een positieve test in handen of in elk geval de duidelijkheid dat je weer met een nieuwe cyclus bezig bent.
 
Bedankt Elsiejoy voor de uitgebreide uitleg! 

ik heb geen ovulatie test gebruikt aangezien ik meestal heel veel pijn heb door mijn eisprong. 
mijn cyclus de vorige twee maanden liepen net het zelfste als bij mijn spiraal ( toen voelde ik ook mijn eisprong) 
vorige maand heb ik niet veel last gehad , ik heb iets gevoeld maar niet voor te zeggen gelijk meestal. 


ik wacht af tot eind volgende week en dan bel ik mijn huisarts eens op voor raad en of ze eventueel mijn bloed eens wil prikken. 


nog eens bedankt voor je uitleg, dit doet goed! 
 
Terug
Bovenaan