met 32 wk ziektewet halve dagen

A

Anoniem

Guest
Hallo ,

Nou heb ik toch eens een vraagje:

klopt het dat je door de ziektewet 6 wk van tevoren moet stoppen?
dus 6 weken ervoor en nog maar 10 daarna?
Ondanks dat je tot nu toe full-time gewerkt hebt?

Groetjes Sterre

wat bedoel je precies? je hebt 16 weken zwangerschapsverlof, niet te verwarren met ziekte wet. bij zwangerschaps verlof krijg je 100% , bij ziekte wet 70% van je loon.

bij zwangerschapsverlof moet je uiterlijk 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof, 6 weken mag ook als je dat zelf wilt. Na je bevalling heb je dan nog resp. 12 of 10 weken, afhankelijk van de tijd die je ervoor hebt opgenomen. beval je een week later dan de uitgerekende datum, rekenen die niet mee voor je verlof. Parttime of fulltime werken  heeft geen invloed op de duur van je zwangerschaps verlof.

Hallo Laika,

Mijn voorkeur gaat uit om 4 wk van tevoren te stoppen.
Nu moet ik van de vk minder gaan werken. dus halve dagen.
Mij is verteld dat ik door de ziektewet 6 wk van te voren moet stoppen.
dus 10 wk over hou na de bevalling

Is   het zo dat vanaf ik thuis zit 4 of 6 wk van te voren weer 100 % uitbetaald krijg? tot dat ik weer ga werken.

Groetjes Sterre

OK, nou snap ik het, Ben  je ziek in de periode van zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot de gekozen ingangsdatum van het verlof, dan tellen deze ziektedagen mee voor de termijn van minimaal zestien weken bevallingsuitkering, ongeacht de oorzaak van de ziekte. Je verlof zal in dat laatste geval eerder afgelopen zijn. Ben je voor de zes weken van je bevallingstermijn ziek dan val je onder de ziekte wet en heb je recht op 70%, tot 6 weken voor je bevalling, binnen de zes weken voor je bevalling val je in je zwangerschaps verlof en krijg je weer 100%.

Als je parttime moet gaan werken gelden de uren die je minder gaat werken als ziektewet en krijg je dus 70% over die niet gewerkte uren en 100% over je gewerkte uren...

Sommige werkgevers hebben een coulance dat je ook in je ziektetijd 100% krijgt, informeer dat bij je werkgever.

Succes, hoeveel weken moet je nog trouwens?

groeten Laika

Terug
Bovenaan