met de pot mee eten, maar wat wel en niet

A

Anoniem

Guest
hoi meiden, hier heb je mij weer met een voedingvraag whahaha.
ik wil jadey met sommige dingen mee laten eten met ons, maar wat mag ze wel en niet?
gisteren aten we bijvoorbeeld prei...mag ze dat.
is er een site met een soort cecklist ofzo?

ze is nu bijna 5 mnd.
oh ja wanneer yoghurt?

gr tammy

hoi, wij eten doordeweeks ook zoveel mogelijk waarven senna ook kan meeeten.
prei is denk ik nog een beetje te heftig voor de darmpjes, ik zou eerst wat andere dingen proberen denk ik.
wij eten bijv vaak bloemkool, brocoli, sperzieboontjes, worteltjes, doperwtjes, dat soort dingen. en dan maak ik voor senna vaak van wat er over is een portie voor in de vriezer, zodat als mijn man en ik bijv spaghetti ofzo eten senna iets uit de vrizer krijgt. gaat best zo.

succes ermee!!

liefs marijke

oh, over de yoghurt nog ff, senna is 6 maanden en die krijgt altijd na het eten een klein beetje yoghurt.

kijk eens op de site van het voedingscentrum.nl en dan bij zwangerschap en kinderen.  Daar staat het precies op. Prei wordt idd aangeraden vanaf 1 jaar.
Groetjes Veerle

Bijvoeding
De warme maaltijd
Als het fruit- of groentehapje goed gaat, kunt u bijvoorbeeld een kleine warme maaltijd van wat aardappelen en groente proberen. Gaat dat goed, dan  kunt u  wat vlees of vis proberen. Een tijdje daarna is er misschien ook nog plaats voor een toetje. Ook hierbij geldt:

het is heel belangrijk om  uw kind zo snel mogelijk aan verschillende smaken te laten wennen. Hoe meer smaken  uw kind lust, hoe gevarieerder en gezonder het eet. Kies eerst een aantal verschillende soorten groenten, dan kan uw  kind snel aan die smaken wennen. Geef  uw kind er daarna weer andere, nieuwe soorten bij. Vindt  uw kind een hapje niet meteen lekker? Probeer het later nog eens. Soms moet een kind ongeveer 10 keer iets eten voordat het echt gewend is.
Groente
Kook groente eerst gaar in een beetje water. Daarna kunt u  de groente klein maken.
Geef  uw kind voordat het zes maanden is geen groenten met veel van de stof nitraat. Vanaf  zes maanden mag  uw kind dit niet meer dan 2 keer per week eten. Bekende groenten met nitraat zijn: spinazie, andijvie, rode bietjes, bleekselderij, sla, venkel en paksoi.  Geef deze  groenten ook niet samen met vis. Met prei, ui, witte kooi, rodekool, savooienkool en boerenkool kunt u beter wachten tot het kind één jaar is. Dat geldt overigens ook voor rauwkost. Groente uit blik of pot kunt u beter niet geven. Die is nog te zout voor  uw kind. Diepvriesgroente bevat geen zout (behalve de á la crèmesoorten): die kunt u dus wel gebruiken.
Vlees, vis, kip of eieren
Kook of stoof vlees, vis of kip eerst gaar. Kook eieren helemaal gaar. Kies bijvoorbeeld voor een stukje kipfilet, visfilet, een hamlapje of wat tartaar. Daarna kunt u  het vlees heel klein maken in een keukenmachine of met een staafmixer. Eet  uw kind dit gemakkelijk, dan kunt u  het vlees minder klein gaan snijden.

Aardappelen, peulvruchten, pasta en rijst
Kook aardappelen, peulvruchten, pasta en (pap)rijst gaar. Prak gekookte aardappelen en peulvruchten om ze klein te maken. Gare pasta en rijst zijn meestal al klein genoeg. Geef in het begin witte rijst en nog geen volkorenpasta. Als dit goed gaat, kunt u  zilvervliesrijst en volkorenpasta geven.  Voeg een klontje zachte margarine of een theelepel olie  toe aan de warme maaltijd.

Onverzadigde vetten
Maak de maaltijd extra lekker met een klontje zachte margarine (uit een kuipje) of een theelepel olie. Jonge kinderen hebben voldoende goed vet nodig om zich goed te ontwikkelen. Goed vet zit in zachte margarine en olie.

Toetje
Als u een toetje wilt geven, kan dat een beetje yoghurt of vla zijn. Houd het toetje wel klein. Vol of mager maakt bij deze kleine hoeveelheden niet zoveel uit. Fruit is ook heel geschikt als toetje, bijvoorbeeld een paar lepels vruchtenmoes met wat yoghurt.

Nu ik toch bezig ben.... hoef je zelf niet meer te kijken.. hahaha:

Het begin: fruit of groente
U  kunt het best met smaken beginnen die niet te zuur of te bitter zijn.  Bijvoorbeeld appel, banaan, peer, perzik en meloen. Na verloop van tijd kunt u wat anders proberen of combinaties maken. Denk aan mandarijn, sinaasappel, kiwi, ontvelde- en ontpitte druiven, bessen, mango en aardbeien. Lekkere combinaties zijn appel met perzik, aardbei met banaan, kiwi met peer of mango met perzik. Verwijder de schil en pitjes van fruit en was het goed. Zacht fruit is gemakkelijk te pureren of fijn te prakken met een vork. Hard fruit, zoals appels, kunt u ook even kort koken.  Bij groente kunt u goed beginnen met  worteltjes, bloemkool, sperziebonen, ontvelde tomaten, doperwtjes, snijbonen, witlof, broccoli, pompoen, asperges, aubergine, courgette, komkommer of peultjes. Lekkere combinaties zijn: wortel met pompoen, ontvelde tomaat met courgette, bloemkool met broccoli en witlof met appel.

Smaken
Het is heel belangrijk om  uw kind zo snel mogelijk aan verschillende smaken te laten wennen. Hoe meer smaken  uw kind lust, hoe gevarieerder en gezonder het eet. Kies eerst een aantal verschillende soorten groenten en fruit, dan kan uw  kind snel aan die smaken wennen. Geef  uw kind er daarna weer andere, nieuwe soorten bij. Vindt  uw kind een hapje niet meteen lekker? Probeer het later nog eens. Soms moet een kind ongeveer 10 keer iets eten voordat het echt gewend is.
Pas op met nitraat
Geef  uw kind voordat het  zes maanden is geen groenten met veel van de stof nitraat. Vanaf zes maanden mag  uw kind dit niet meer dan twee keer per week eten. Bekende groenten met nitraat zijn: spinazie, andijvie, rode bietjes, snijbiet, bleekselderij, sla, venkel en paksoi. Geef deze groenten ook niet samen met vis. Nitraat  is niet direct schadelijk. Maar tijdens het bewaren en opwarmen van groente kan nitraat worden omgezet in nitriet. Nitriet is wel een schadelijke stof. Het kan bij jonge kinderen leiden tot ademhalingsmoeilijkheden.

Op borstvoeding.com staat en heeeeeeeeeele lange lijst wat je kind bij welke maand mag eten, drinken enz. Even uitprinten, in de keuken hangen en je weet het exact! Natuurlijk begint deze lijst bij 6 maand, want (borstvoedings)kinderen eten vanaf 6 maand vast voedsel.  

Terug
Bovenaan