Met de pot mee eten

Hallo allemaal,

Ons dochtertje is nu 13,5 mnd oud en ik zie/hoor overal dat ze vanaf 12 mnd met de pot mee kan eten maar je toch nog voorzichtig moet doen. Hoe doen jullie dit met ui, prei, paprika, kruiden, etc..? En als ik bijvoorbeeld pasta maak, gebruik ik regelmatig saus uit een pot of ik maak ook wel eens Knorr Wereldgerechten. Is dit ook geschikt voor haar? (Hier zitten volgens mij namelijk best veel dingen in die niet zo goed voor haar zijn..)

Ik denk soms dat ik veel te voorzichtig ben met wat ze al wel/niet mag eten en drinken. Heeft iemand ook nog lekkere variatie voor drinken want diksap en water lijken me op een gegeven moment ook zo saai worden.

Heeft er ook nog iemand een goede tip om het makkelijk te maken als ik uit m'n werk kom? Als ik eten voor onszelf maak, roerbak ik graag waardoor groeten en vlees lekker vers blijven. Maar als ik thuis kom (18.00 uur) heb ik geen tijd voor om dit ook eerst voor haar te bereiden en als ik er een beetje van bewaar voor haar voor de volgende dag vind ik het zo slap worden.

Wat een hoop vragen zeg, maar al jullie tips zijn welkom!

Groetjes Marieke

Hoi,

Mijn dochtertje eet nog niet echt met de pot mee (is nu bijna 7 mnd), maar ik maak het soms wel vers voor haar. Ik heb de Tefal baby foodprocessor gekocht, ideaal. Wat je zelf eet kun je er gewoon in gooien, stekker erin en binnen een minuut is het fijn. Hij maalt het niet helemaal tot moes, dus is ook geschikt voor kinderen die wat groffer kunnen eten. Als je het wat groffer wilt kun je hem ook gewoon wat korter aan zetten.
Ow ja, voor spaghetti of pasta ofzo. Wij maken saus vaak zelf en voegen de kruiden dan pas toe als ik Rosa's portie eruit heb gehaald. Wat ik ook wel eens doe is gewoon gepureerde tomaten kopen (uit een pakje) en dan alleen wat gehakt   en paprika erdoor in een apart pannetje.

Succes!

Desiree

mijn zoontje wordt dinsdag 1 en hij eet nu al praktisch met de pot mee. Ik ben nu een beetje aan het proberen wat hij wel en niet goed verdraagt, maar eigenlijk eet hij alles wel, alleen niet veel en niet al te grof. maar kip-kerrie lust hij ook, bijv.
ik gooi alleen nergens extra zout in en chili con carne laat ik nog maar even zitten.

Voor je tweede vraag heb ik een makkelijke tip: kook ietjes meer dan normaal en bewaar een beetje voor je kindje. dat geef je dan de volgende dag, op het tijdstip dat je kind wil eten. wij eten ook vaak te laat voor ons zoontje; anders moet hij een half uur brullen.

greet

Hoi Marieke en andere mama's,

Ik snap het probleem. Mijn dochter is bijna 11 maanden en denk er natuurlijk ook al over na hoe ik dat precies moet gaan doen met dat mee-eten met de pot. Nu vraag ik me af hoe moet het dan met een vleesje? Bv een ongepaneerde schnitzel: mag ik daar wel zout en peper op doen of voor Kyra (m'n dochter) niks? Lijkt me zo flauw; zout/peper-loos.

Ben benieuwd naar alle reacties

Groetjes Simone

Hoi,
Wij hebben andere voeding (lees: meer kruiden e.d.) langzaam opgevoerd. Dus eerst bijvoorbeeld nasi mee-eten. Kijken hoe onze zoon er op reageerde (qua ui/prei) en nadat het een paar keer goed ging hebben we langzaam de kruiden toegevoegd.
Met de pasta inderdaad zoals een voorganger vertelde: gehakt en groenten roerbakken en voordat je de saus toevoegt haal je er een deel voor je kind uit om daar een verse tomaat of tomatenpuree aan toe te voegen. Beetje water erbij voor de smeuiigheid en klaar...
Bij deze link staat een lijst met voedingsmiddelen/groenten/fruit etc. plus de tijd wanneer je het mag geven. Je moet het natuurlijk naar eigen inzicht doen zoals het introducerende stukje ook vermeld. Ik heb er wel wat aan gehad en gaf me ook inspiratie. Ben je bekend met www.keukenkikker.nl? Dit is een recepten-site voor baby's en kids.
Veel succes!

Oh ja, wat betreft het zout. De niertjes kunnen zout nog niet zo goed verwerken. Daarom is voorzichtigheid hiermee geboden. De overige kruiden hebben vooral invloed op het spijsverteringskanaal (krampen, andere ontlasting e.d.).

Hoi,

Mijn zoontje is pas 6 maanden maar wat drinken betreft heb ik wel wat tips. Heb je bijvoorbeeld kruidenthee (rooibos, pepermunt of verse munt, kamille, groene thee, venkel etc.) al eens geprobeerd? Of er zijn ook genoeg smaken diksap te koop (kruidvat heeft er drie) en roosvicee is weer net even anders. Daarnaast heb je ook nog allerlei kant en klare sapjes te koop of mag je goudappeltje aanlengen en geven!

En wat voeding betreft...je kunt toch ook gewoon eens een potje olvarit geven ? Bijv. als je laat uit je werk komt en niet veel zin hebt om te koken of aparte dingen te maken voor je kleintje?

Su6es ermee

Saskia

Hallo,

Huub eet al vanaf dat hij 9 maanden is met de pot mee. Dit gaat erg goed.
Het is ook veel gemakkelijker dan al die aparte maaltijden klaar maken.
Ik heb in het alleen het vlees wat gekruid en dit langzaam opgevoerd.
Huub vind het heerlijk om met ons mee te eten. Dit tenminste meer smaak aan als alles zonder kruiden.
Over potjes Olvarit kan ik niets zeggen omdat Huub ik Huub nog nooit een potje olvarit het gegeven.
Ik houd ervan om alles vers te eten dus heeft hij dat ook altijd gekregen.
Met drinken geef ik vanalles diksap, sinaasappelsap, appelsap, roosvicee, thee, water ed. Wat afwisseling is altijd goed denk ik.

Groetjes de mama van HUUB

Terug
Bovenaan