met de pot mee eten

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi,

Ik vroeg me af hoe jullie dit doen. Mijn zoontje is nu bijna 1. Eerst kreeg hij van tevoren een klaargemaakt hapje of een potje, maar ik probeer steeds vaker dat hij met de pot mee gaat eten.
Dit is alleen niet zo'n succes. Zelf eten werkt niet. Zijn bord ligt dan zo ondersteboven of op de grond. Hij wil ook niet alles meer eten. Als hij een hapje geproefd heeft en hij eet door, moeten we wel doorlepelen, want als we stoppen krijgen we met geen mogelijkheid de rest naar binnen. Met als gevolg dat je eigen eten koud is. Andersom werkt ook niet hebben we vandaag ontdekt.

Hoe hebben jullie die overstap gemaakt naar zelf eten. Brood tussen de middag gaat overigens wel goed zelf. Maar kleine stukjes broccoli, pasta of vlees, liggen in een mum van tijd op de grond.

groeten Kabo

Hoi,
Ik hoop dat ik wat tips voor je heb. Allereerst; vergeet het bord. Zet de kinderstoel aan tafel zodat je er bij kan en leg telkens iets op het blad wat hij zelf kan eten. Borden worden steevast weggegooid of omgedraaid. Daarnaast zou ik stoppen met voeren (behalve bij het toetje misschien). Veel baby's houden daar namelijk helemaal niet van.
Je moet niet te bang zijn dat hij te weinig binnen krijgt. Het tekort kun je daarna altijd nog aanvullen met een fles voor dat hij naar bed gaat.
Ook is het belangrijk niet teveel aandacht te besteden aan wat hij met zijn eten doet, denk ik. Ik heb vier kinderen en het valt me op dat het eten steeds makkelijker gaat, omdat ik bij elk volgend kind minder tijd had om op te letten of de baby wel eet. Resultaat was dat het eten sneller zelf gegeten werd en met veel meer plezier.
Mijn jongste dochter is nu 1 en eet al een maand of vier zelf mee. In het begin kreeg ze heel weinig binnen, maar elke dag gaat het iets beter en krijgt ze meer op. En tuurlijk ligt er altijd veel op de grond en eindigd de helft in het haar (mijn dochter gaat altijd met haar handjes door haar haar als ze aan het eten is, heel fijn !!!)
Oh ja, het is wel handig op het begin gerechten te koken die makkelijk vast te houden zijn. Bijv. geen spagetti, maar van die pasta in de vorm van schelpjes/wokkeltjes, worteltjes, stukjes vis of zacht vlees etc. Probeer het gewoon uit.
Verder is het vaak zo dat je baby 1 bepaald iets op dat moment lekker vind, en de rest dus niet eet. Dan eten ze bijv. alleen het vlees. Maar het kan heel goed dat de volgende keer ze alleen de groente eten en het vlees links laten liggen. Probeer je er niet druk over te maken.
Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt, succes ermee.
Ivy

Nou Ivy ik vond het in ieder geval leuke tips :) Grappig om te zien hoe dat gaat, na een aantal kinderen. Zal het allemaal es proberen.

Groetjes Eva

Hoi Ivy,

Bedankt voor de tips, ga het proberen met het zelf laten eten. We moeten wat meer geduld hebben denk ik (vooral zijn vader denk ik).

groetjes Kabo

Hoi Kabo en Eva,
Heel leuk dat jullie iets aan mijn tips denken te hebben.
Oh...en Kabo, dat wat jij over je man zegt, is heel belangrijk. Soms moet ik mijn man namelijk ook nog steeds opvoeden. Die begint dan tegen mijn zoontje van twee te donderpreken!!!! Sukkel.
Het is waar, je moet veel geduld hebben en vooral geen aandacht aan ze besteden, alleen als ze iets goed doen, bijv. iets uit zich zelf proeven ofzo.
Het moeilijkste vond ik bij mijn eerste kind, dat je graag wilt dat ze genoeg eten. Zij was destijds ook veel ziek, dus dan wil je dat zo graag dat je toch gaat dwingen. Nou, dat hebben we geweten...dat werkt dus helemaal niet.
Maargoed, dat is weer een ander verhaal. Jullie in ieder geval veel succes.
Ivy

Hoi hoi,

ben van het zomer2007 forum, maar was even aan het rondkijken!!

Ik ben het geheel met Ivy eens. Onze Rik is nu bijna 1,5 jaar en nu pas laat ie zijn bord staan en eet ie zelf met een vorkje. Dus je moet erg veel geduld hebben. Ook is dit eten nieuw voor je kleintje en wil die dat zelf vasthouden en voelen en proeven! Je zal zien dat ie veel vaker wat meer binnekrijgt.

Ook is het zo dat deze voeding veel anders smaakt dan een potje en je kleintje daar even aan moet wennen. rik vind dit veel lekkerder trouwens!!

Nou wens je veel succes !

X saskia
mv Rik 04-07-07

Hallo,

Mijn dochter Bente ( 1 jr   - 2/11) eet al lange tijd met de pot mee. Ze vindt het ook veel lekkerder dan een potje en uiteraard wilt ze eten wat papa en mama eten.... zelf eten lukt haar nog niet goed maar we helpen haar een handje. Vaak "voeren " wij haar nog maar ze wilt het steeds vaker zelf doen ( en niet alleen met eten... )

Heb al geleerd, geduld is een schone zaak :))

Groetjes Anja

Onze dochter van 14 maanden eet al mee sinds 9 maanden oud. Aan vers eten zit veel meer smaak dus ze vind het geweldig. Potjes krijg ik er niet meer in haha (soms ook onhandig). Maar een bordje gooit ze altijd van tafel dus staat naast mijn bord. komt vanzelf!

gr
Marielle

Terug
Bovenaan