met een tepelhoedje voeden.....

hallo,

Mijn zoontje van 9 weken voed ik al ruim 8 weken met een tepelhoedje omdat hij rechtstreeks niet aan de borst kon drinken. Ik heb nu echter wel het idee dat hij hierdoor veel meer lucht binnenkrijgt. Zo'n uur/ anderhalf uur na de voeding begint hij hard te huilen, komen er nog veel boertjes en ook redelijk wat lucht naar boven.  Meestal stopt dit niet zomaar.
Wie heeft hier ervaring mee en ook een oplossing?

Groetjes Marieke

Hai Marieke,

Een tepelhoedje kan een grote uitkomst zijn, maar heeft ook redelijk wat nadelen. Je hebt een tepelhoedje in de juiste maat nodig (er zijn meerdere maten) en met een tepelhoedje heb je meer kans op productiedips en borstonstekingen. Als je al met tepelhoedje gaat voeden, is het belangrijk dat je ook gelijk een plan van aanpak maakt om weer zonder tepelhoedje te gaan voeden.

Je kleine uk heeft immers ondertussen een groter mondje gekregen, je hebt zelf meer handigheid gekregen, grotere kans dat het nu wel goed gaat zonder TH. Het beste kan je contact opnemen met een erkende lactatiekundige. Op de site van NVL kan je er één bij jou in de buurt vinden. Let wel even op de afkorting IBCLC achter de naam, dan weet je zeker dat je een goede hebt (goed bijgeschoold en dergelijke)

Met een tepelhoedje wordt je tepelhof minder goed gestimuleerd, hierdoor heb je kans dat de productie minder goed gestimuleerd wordt, de borst minder goed geleegd kan worden... Hoeft niet, maar is wel grote kans op.

Zomaar het tepelhoedje aan de kant gooien, dat werkt vaak niet... je kindje heeft immers leren drinken met en zonder is net even anders... Zoek goede begeleiding, dat heb je echt wel nodig.

Groetjes Nynke

Hallo Nynke en Yvonne,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik ondervond (behalve de hoeveelheid lucht in de buik bij mijn zoon) geen echte nadelen aan het voeden met het tepelhoedje. Toch heb ik van het weekend het besluit genomen om hem zonder th te gaan voeden. Maar dat ging nog niet zo soepel, het aanleggen ging fout, waardoor ik binnen de kortste keer pijnlijke tepels had. Ik heb maandagochtend dan ook maar direct een lactatiekundige gebeld die 's avonds al langs gekomen is.
Met als resultaat dat ik nu 1 dag aan het oefenen ben en het gaat redelijk goed. Het voeden doet in ieder geval geen pijn meer en ik heb ook al geen th meer nodig.
JIPPIE. Toch een overwinning vind ik zelf! Het is met zo'n ding toch niet echt handig.

Dus.....hopelijk einde van het probleem
(overigens  heeft de lactatiekundige nog gekeken hoe ik het voeden met een th deed en dat ging verder wel heel goed, dus toch een beetje vreemd allemaal!)

Groetjes Marieke

Hoi Marieke,

Helaas is mijn reactie verwijderd door het forumbeheer, maar ik ben blij om te lezen dat je uit de voeten kon met de informatie die je hebt gekregen. Veel succes!

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

Hai Marieke,

Wat een overwinning!!! Fantastisch dat je gelijk de hulp van een lactatiekundige hebt ingeroepen! Borstvoeding is iets heel natuurlijks... maar soms loop je tegen dingen op die niet zomaar voorbij gaan en heb je even een handreiking nodig.

Ben blij dat je de info van Yvonne toch nog gelezen had voordat het verwijderd werd. Potjandorie... op deze manier blijven we typen...

Marieke, als je weer hulp of luisterend oor nodig hebt, weet je de instanties te vinden he? VBN en LLL mag je gewoon bellen, zijn geen kosten aan verbonden, alleen je eigen telefoonkosten. Bij vermoeden van diepliggendere oorzaak zullen ze je altijd doorverwijzen naar een lactatiekundige, aangezien zij nog meer kennis in huis hebben.

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan