met hoeveel maanden nog maar 1x slapen overdag?

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 14 maanden oud en slaapt nog 2x per dag. Om 9.00 uur en de laatste paar weken om half 3 of soms zelfs later. Ik heb al een paar keer geprobeerd om haar 's ochtends langer op te houden en dat gaat redelijk; om 11.00 uur, 11.30 uur  is ze wel echt moe. Ze slaapt dan 2 uurtjes en verder niet meer. Is dit de juiste manier om haar naar 1x slapen per dag te krijgen? Hoe oud waren jullie kindjes toen ze nog maar 1x per dag gingen slapen?

 
Hoi,

Ik denk het wel dat het de goede kant opgaat hoor!
Ik zit hier met hetzelfde 'euvel' alleen is mijn dochter een stuk jonger dan de jouwe.

Ze is nu bijna 10 maanden, en hier in principe (mits de nacht goed gaat) ook nog maar 1 slaapje.
Nu vanochtend werd ze dus pas om 9.00 uur wakker, en ligt er dan ook om 11.30 in.. rond 13.00 wordt ze dan meestal wakker en slaapt niet meer tot vanavond (maar is ook niet vervelend) om 19.30/20.00 uur gaat ze er meestal weer in.

Als we een gebroken nacht hebben gehad pakt ze s'ochtends om 10 uur nog een uurtje.. en ligt ze s'middags rond 14.00 uur nog 1,5 á 2 uur erin.

Ik denk dat die ene slaap vanzelf gaat verschuiven naar telkens ietsje later.
groetjes Debby mv B'Elanna
 
Hoi!
Onze zoon sliep tot 19 mnd nog 2x per dag en niet zo'n beetje ook.. Van 9:00 tot 11:30 en weer van 14:00 tot 16:30 en vervolgens ging hij om 19:00 uur weer naar bed.
Met 19 mnd ging het ochtendslaapje er helemaal af: de maand ervoor wilde hij niet meer naar bed om 9:00, maar steeds iets later. Nu is hij bijna 2,5 jaar en slaapt hij nog ongeveer 3 (!) uur per dag 's middags van 12:00 tot 15:00 uur. Als hij zijn zin krijgt het liefst nog langer..
Groetjes,   Ingrid
 
Ik heb het idee dat het allemaal wel vanzelf gaat. Mijn dochter is nu 16 maanden en we hebben van het begin af aan naar haar gekeken voor haar slaaptijden. Dus geen vast schema, maar naar bed als ze moe werd.
Na een maand of 6 kwam er vanzelf ritme in, en nu heeft ze al een paar maanden dat ze tussen 1 en 2 slaapjes in zit. De ene dag is ze vroeg moe en doet ze 2 slaapjes, de volgende dag redt ze het prima de hele ochtend en slaapt ze alleen 's middags.
Bij ons werkte dat, maar er zijn ook heel veel moeders die liever een strak schema aanhouden natuurlijk!

groetjes, Ellen
 
Mijn zoon had op de vakantie met 10 maanden maar 1 lange slaap tussen de middag. Maar toen we weer thuis kwamen, was het normale ritme van 2 slaapjes met een paar dagen al weer terug.
Met 14 maanden ging hij eigenlijk als vanzelf naar 1 slaapje. En precies op de manier die jij beschrijft: smorgens langer wakker houden en dan tussen de middag op bed.

Waar ik toen wel een beetje mee zat te hannesen was of de lunch voor of na het slaapje moest. Uiteindelijk ging ik tegen 11 uur met hem een broodje eten en dan op bed. Als hij dan wakker werd om een uur of 3 dan kreeg hij soms nog een broodje. Anders haalde hij het avondeten niet. Nu heb ik ook wel eens gelezen dat peuters eigenlijk nog niet lekker in het ritme van 3 maaltijden passen, maar eigenlijk beter 4 kunnen hebben. Daar kwam het dus eignelijk op neer.

Succes met de slaperij. Krijg je weer wat meer vrijheid als ze minder slapen.

greet
 
het verschilt erg per kind hoeveel slaap ze nodig hebben per dag en of ze 1 of 2 keer slapen overdag.
Meestal is dit wel ongeveer de leeftijd om over te gaan naar een slaapje, sommige kinderen doen het al eerder (mijn zoontje rond 12 maanden) en sommige kinderen hebben nog wat langer twee slaapjes nodig.
Als je dochtertje de rest van de dag gezellig en vrolijk is, denk ik dat je op de goede weg zit en dat het wel kan.
groeten Martine
 
Danique ging, met vallen en opstaan, over op 1 slaapje toen ze 11-12 maanden was. Dus nog wel eens gehad dat ze rond 10uur ineens toch wel moe was, en dan ging ze ook gewoon slapen.
Maar begon ze om 11.00-11.30u te wrijven in haar ogen, dan werd het een (half) uur proberen haar wakker te houden, dus extra bewust van alles samen doen. Haar door dat laatste uurtje heenhelpen...
Na een paar weken was het nieuwe ritme normaal: 1x slapen, ongeveer tussen 12 en 15 uur. Soms wat later naar bed, soms wat langer slapen, soms wat korter. Meestal van 12.30u tot 14.30-15.00uur inmiddels.
Alleen als ik smorgens op pad ben geweest en ze rond 11.30u in de auto zit, wil ze nog wel eens "te vroeg" wegzakken... maar ja, autorijden is ook zo vermoeiend......
 
Onze oudste dochter was een jaar en vier maanden toen haar ochtendslaapje er af ging. Ze wilde gewoon niet meer slapen. Huilde al bij het in bedje leggen. Ik heb toen wel gewoon de tijd van het middagslaapje (plm. half een) aangehouden. Als ik haar er dan een uur eerder in had moeten leggen, zou ze er - in mijn beleving - nog niet aan toe geweest zijn. Kinderen geven zelf wel aan wanneer ze niet meer willen slapen. Het lijkt me onnodig om te gaan proberen het ochtendslaapje ervan af te halen.
Sommige kindjes hebben nou eenmaal meer behoefte aan slaap dan andere. Ze is nu inmiddels 2,5 en slaapt nog steeds twee, soms wel drie, uurtjes tussen de middag. Haar zusje van 9 maanden slaapt tussen de middag veel minder!
 
Terug
Bovenaan