Met indicatie ook pas met 5cm ontsluiting naar het ziekenhuis? Hoe zit het precies?

A

Anoniem

Guest
Dag dames,

nou, de vraag lijkt me duidelijk. Ik heb vandaag gehoord dat ik niet thuis mag bevallen ivm de groei achterstand van het hoofd van ons kindje.
Nu weet ik dat als je gewoon poliklinisch wilt bevallen dat je dan het begin gewoon thuis moet doen en na ongeveer 5cm ontsluiting naar het ziekenhuis mag gaan.
Hoe zit dat dan als je een indicatie hebt? Ik zit er namelijk niet op te wachten om tijdens mijn weeen nog in de auto te moeten stappen. En stel dat er eerder iets mis gaat ofzo, dan moet ik toch al in het ziekenhuis zijn lijkt mij.
Wie heeft er antwoord op mijn vraag?

Groetjes Sharon. 29+2

hoihoi,   ik denk dat je met indicatie ook moet wachten tot een bepaald aantal cms, anders wordt je toch teruggestuurd, en dan zit je vier keer in de auto je weeen op te vangen.

maar vraag het ff na aan je vk of gyn?

sterkte meid liefs lin

Dag Sharon,

Tegen de tijd dat je bijna uitgerekend bent, zal de gyn dit wel met je bespreken wat in jouw geval het beste is.
Ik moet nu ook bevallen met medische indicatie en weet nog niet wanneer ik naar het ziekenhuis moet komen, mijn arts zal mij daar volgende week over inlichten (ik ben nu 37 weken zwanger).
Maar als je onder behandeling van de gyn komt, dan is er geen VK meer bij en wie gaat dan bepalen of jij 5 cm hebt? Dat kun je immers niet zelf.
Vermoedelijk zul je moeten bellen als je weeen van 1 minuut hebt die om de 5 minuten gekomen zijn gedurende 1 uur. Althans daar ga ik vooralsnog vanuit, want dat staat zo in de boekjes die wij in het ziekenhuis hebben gekregen bij de info avond.
Maar ik ga er vanuit dat mijn arts mij volgende week gaat bevestigen of deze algemene regel ook voor mij geldt (zoals gezegd denk ik van wel, maar dat is dus wel afhankelijk van de reden dat er medische indicatie is afgegeven).

Overigens ben ik bij mijn eerste wel tijdens de weeen naar het ziekenhuis gegaan, omdat de ontsluiting niet vorderde. Ik moet zeggen dat ik dat niet als vervelend heb ervaren. Je bent zelf toch te druk met weeen opvangen om daar mee bezig te zijn, zo was mijn ervaring.

Succes

gr mama van MD

Vraag het even goed na. Ik moest ook in het ziekenhuis bevallen i.v.m. een stuitligging. Mij was toen niets uitgelegd en ik heb toen aangenomen dat ik hetzelfde kon doen als bij de VK maar dat bleek absoluut niet zo te zijn. Ik zou echt even goed informeren, het ziekenhuis bleek me veeeel eerder te willen zien dan de VK.
Succes ermee.

Ik moest van de eerste ook in het ziekenhuis bevallen ivm een te klein hoofdje.
"het zou de 5 pond niet halen"
Als de weeen zouden beginnen om de zoveel minuten werd mij verzocht te komen.

Uiteindelijk  moest ik met 41 + 2 dagen naar het ziekenhuis. Ik kreeg gel om de baarmoedermond te laten "rijpen"  en de dag erna werd ik ingeleid.

Het werd een gezonde  dochter van 6,5 pond!

Bij de tweede werd weer een klein hoofdje geconstateerd, maar dit keer hoefde ik niet het ziekenhuis in. En inderdaad een jongetje van 7,5 pond.

Bij beide bevallingen was ik onder controle bij de gyn. Ik moest bellen als de weeen regelmatig kwamen en dan om de 5 minuten een uur lang. Ik was bij de eerste bevalling direct met regelmatige weeen vroeg in het ziekenhuis. Ik had toen nog maar 1cm ontsluiting. Ik mocht blijven omdat ik zwangerschapsvergiftiging had, maar anders word je dan ook nog rustig naar huis gestuurd. Bij de tweede bevalling heb ik tot aan de persweeen geen wee gevoeld maar ik moest binnen 8 uur 2x een infuus hebben met antibioticum. Heb dus domweg op zaterdagmorgen gebeld of ik langs mocht komen om te kijken of er al iets gebeurde en moest toen direct blijven ik had nl. al 4 cm ontsluiting.

Je word ongeveer met 38 wkn ingelicht door de gyn.

Jolanda

Ik had ook een indicatie ivm. pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging). Bij mij braken de vliezen 's avonds laat en ik mocht gelukkig meteen komen. Ik had toen nog geen weeen gehad. Om 8 uur is onze dochter geboren.

Ik wilde ook liever een thuisbevalling, maar ik het ziekenhuis ging op deze manier ook goed. Ik zag en zie het ook niet zitten om middenin de bevalling te gaan verhuizen, maar als het moet, dan moet het. Laten we hopen dat de volgende gewoon thuis mag... Sterkte meid en vraag het gewoon even na!

Groetjes, Marisa

hallo,

ik ben bij mijn vorige zwangerschap ook in het ziekenhuis moeten bevallen, met indicatie. toen bij mij het water brak en de weeen begonnen heeft mijn partner meteen naar de verloskamers gebeld en die zeiden ook je moet nog even wachten maar mijn partner nam daar geen genoegen mee en zei dat we er aan kwamen, we zijn toen gegaan en toen gaven ze ons gelijk en mochten niet meer naar huis, 3 uur later is onze dochter geboren. je moet het zelf gewoon aanvoelen, hoelang hou je het vol, heb je veel pijn of niet of als je je onzeker voelt moet je bellen!! jij gaat voor en jij bent belangrijk.

veel succes
joy

Terug
Bovenaan