met terugwerkende kracht zwaar

Hey,

Hebben jullie dat nou ook? Vlak na mijn bevalling vertelde ik nog vrolijk aan iedereen dat het me zo was meegevallen en dat ik het zo weer zou doen. Ook de zwangerschap vond ik heel fijn, leuk en makkelijk en voor mijn gevoel kon ik wel tien kinderen dragen en baren.
Maar nu?
Als ik eraan terug denk heb ik echt zoiets van Poehhhh wat zwaar. Dat zware lijf en die 9 maanden onzekerheid. Die bevalling die uiteindelijk eindigde met een hele grote knip en vacuum waarvan ik het litteken nu nog kan voelen... Voorlopig even niet!
Ook als ik nu een liedje hoor waar ik tijdens het einde van mijn zwangerschap veel naar luisterde krijg ik een heel gek, zwaar soort van eenzaam gevoel, terwijl ik op dat moment niet het idee had dat ik dat was. Heel in mezelf gekeerd eigenlijk... Een beetje in een andere wereld. Niet het gevoel dat ik nu zo een twee drie weer terug zou willen hebben. Toch ervaarde ik het op het moment zelf totaal niet als negatief en vlak daarna dus ook niet.
Volgens mijn moeder zijn dit de hormonen. Maar wat zijn dan de hormonen? Dat euforische gevoel vlak na de bevalling of het gevoel dat ik nu heb... Met terugwerkde kracht beseffen dat het toch allemaal wel heel erg heftig was en een grote gebeurtenis om alleen door te maken...
Ik vraag me ook af of ik over een paar maanden ook zo terug zal kijken op de eerste periode met mijn dochter. Ik ervaar dat ook nu niet als zwaar, maar misschien straks wel opeens? Dat zou toch jammer zijn... Hopelijk groei je daar ook weer overheen en zie ik de dingen over een paar jaar wel in het juiste perspectief. Het is ook allemaal niet zo erg dat ik bij wijze van spreke geen kinderen meer zou willen hoor, ik wil er nog steeds wel tien!  Maar toch, het gevoel is veranderd.
Herkent iemand dit?
Liefs Bebek

Ha Bebek,

Het grappige is dat ik het eigenlijk net andersom heb. Ik vond de zwangerschap zwaar, met name de onzekerheid na twee miskramen en de bevalling pffff...
De eerste weken wist ook echt niet of er ooit nog een tweede zou komen hihihi
En nu... wil ik er wel tien hihi!!
Nu denk ik soms, viel eigenlijk best mee gek hé!
Ik denk er nog wel regelmatig aan terug en dan met name aan de bevalling, heeft veel indruk gemaakt.
Maar zou nu zo  voor een tweede kindje gaan!!

groetjes Sonja

zo zal het voor iedereen weer net iets anders zijn.

Voordat ik zwanger was wou ik wel 3 of meer kinderen, de zwangerschap was voor mij dan ook fijn en best gemakkelijk, ook nu als ik er op terugkijk. De bevalling was juist een groot drama en de eerste maanden daarna ook (vb. Ik zat mijzelf regelmatig te overtuigen dat ik heus echt wel van ons kindje hield...).

Nu denk ik dat het misschien maar beter is om het maar bij een kindje te laten....Maar dan lacht hij me lief aan en dan denk ik weer "wow, wat geweldig, hier wil ik er wel 10 van!!!". Ha ha, ik snap er zelf ook niet veel van.

hé dames, die stemmingswisselingen komen echt door je hormonen hoor! Die moeten nog weer normaliseren en dat zijn met schommelingen gepaard te gaan. Ik heb er nu voor de derde keer "last" van, gaat vanzelf weer over. Hopenlijk! hihi

groetjes,
Sabine

hoi, hoi,

ik heb dat gevoel weleens als ik een zwangere vrouw zie. dan denk ik: pffff, jij moet nog en dan ervaar ik het ook opeens als ontzettend zwaar. maar op dat moment vond ik dat niet en vlak na de geboorte van Sanne vond ik het ook allemaal 100% meevallen. Het is bij mij dus wisselend. de ene keer kijk ik er heel positief op terug en de andere keer niet. ook wel vreemd, he.

groetjes, tessje.

Hoi,

Ik denk dat dit heel normaal is, hoor! Ik vond de zwangerschap al zwaar toen ik er midden in zat (heb toch lopen vloeken, klagen en huilen...) maar nu ik er rustiger over na kan denken, denk ik wel eens: het was 9 maanden afzien, vreselijk! Ik heb het nog wel een keer over voor een tweede, uiteindelijk is het eindresultaat zo prachtig! Maar nu nog even niet...

Nu voor de meeste van ons het leven weer een beetje normaal wordt, nieuw ritme, nieuwe regelmaat, tja dan krijg je tijd om over andere dingen na te denken. Ik bedoel,   wanneer had ik over de zwangerschap kunnen nadenken/verwerken? Je hebt eerst nog die bevalling (als we het over grote gebeurtenissen hebben!) en de kraamtijd waarin je zo druk bent met je kleintje! Dan is er geen ruimte voor andere dingen. Nu komt die ruimte er wel en ik merk dat ik het echt allemaal nog moet verwerken. Misschien ervaar jij hetzelfde?

In ieder geval veel succes!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (17 weken)

Erg herkenbaar allemaal......ik had sowiezo gedacht dat ik me een stuk beter zou voelen na de bevalling, maar ben maanden lang echt helemaal uitgeput geweest... ( en nog als ik maar even teveel doe...)

En het ergste nog, niemand begrijpt het: je ziet er toch goed uit, zeggen ze!!!! Vooral familie enzo...GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
terwijl ik het allemaal echt heel erg zwaar vond....

Groetjes esther

Hi allemaal, heel herkenbaar jullie verhalen.

Het ene moment vindt ik het allemaal superrelaxed en voel ik me totaal in control, andere momenten ben ik volledig de draad kwijt en denk ik dit komt nooit meer goed....en dus ook ik wil er zo wel drie en op andere momenten denk ik sorry meissie maar je krijgt geen broertjes of zusjes..gek genoeg lopen deze periodes ook vaak paralel met de groeisprongetjes en met slechte slaapweken...

Ik hoor wel van iedereen dat alles verandert als ze een jaar worden en dan andere hormonen weer de overhand krijgen.

Mijn zwangerschap was heerlijk, ik heb me echt geweldig gevoeld, maar bedenk nu achteraf ook wel dat het eigenlijk ook een zware periode is geweest, dus ja helemaal herkenbaar

Deetje, moeder van een dochter van 25 weken

Terug
Bovenaan