Met Vince naar cb geweest :(

Hoi meiden,

Gisteren met Vince naar het cb op controle geweest, hij is bijna 15 weken oud, hij weegt nu    5730 gram en is 62 cm lang.

Alles zag er verder goed uit, ook z'n prikjes weer gehad.

Alleen de afplatting van zijn hoofdje begint nu toch echt een probleem te worden, zijn oortjes staan niet meer gelijk en zijn voorhoofd begint ook al te vervormen. Doorgestuurd naar een manueel therapeute waar we gisterenmiddag meteen al konden komen gelukkig. Ze heeft zijn nekje losser gemaakt, wat hij echt niet leuk vond, rest van de dag goed pijn en last gehad, constant huilen. Bedje anders gezet en nog meer tips gehad, maar we moeten toch rekening houden dat hij waarschijnlijk helm-therapie zal krijgen, het is niet anders, als het er maar beter van wordt!!! Vrijdag moet hij weer naar therapie toe.

Met Lyanne gaat alles goed, nog steeds zinderlijk, waar wij heel erg blij mee zijn!! Ze is helemaal gek op haar broertje Vince. Als ik hem aan het voeden ben, komt ze naast mij zitten, gaat haar shirt omhoog en gaat ze haar baby eten geven, zo schattig!!! Zal wel even een foto maken als ze het weer doet.

Groetjes, Marieke mv Lyanne en Vince

He jammer als hij helm-therapie moet hebben maar wel beter natuurlijk.
Wel fijn dat hij het verder lekker doet!!!

Ik moet eerlijk zeggen dat je toch wel vaak kinderen ziet met een helm. Bij de eerste denk je nog, o jee wat zou er zijn maar nu weet je het al..
Kinderen onthouden dit niet hè, daar zijn ze gelukkig nog te klein voor...
Ik snap jouw reactie echt wel, ik zou het ook niet leuk vinden maar het het is natuurlijk wel beter voor zijn groei.

Nou meid, misschien dat de manueel nog wat uitmaakt, nog even afwachten?

Sterkte,
Renske

Hoi,
Wij zijn met Bo bij een kinderarts geweest, om te vragen wat hij vond van de voorkeurshouding van Bo en de daarmee gepaard gaande afplatting van zijn hoofdje. Hij was zelf geen voorstander van de redressiehelm (meningen zijn erg verdeeld merkten wij toen) en bij Bo was het ook niet 'erg' genoeg.
Ik heb met hem kinderfysiotherapie gevolgd, dit heeft zijn lichamelijke ontwikkeling goed gedaan. De voorkeur heeft hij namelijk niet ontwikkeld in het kruipen en lopen, gelukkig.
Nu ben ik afgelopen vrijdag met hem naar een osteopaat geweest omdat Bo nog steeds niet doorslaapt en pijn lijkt te hebben als hij 's nachts wakker wordt.
Nu blijkt dat hij door de snelle bevalling zijn sleutelbeentje gebroken heeft (wist ik niet, vond ik heeeel erg om te horen, na één jaar) en zijn nekspieren heel erg overrekt heeft. Dit deed pijn (dat hij pijn had, zeker de eerste maanden, wisten we wel) en daardoor is hij dat gaan compenseren met die voorkeurshouding. Dit vond ik heel erg om te horen. De reden dat hij zo vroeg kroop en loopt is waarschijnlijk ook omdat hij pijn heeft bij het op zijn rug liggen en daardoor zo snel mogelijk rechtop wilde.
Een heel verhaal... ik las ook dat je al bij een manueel therapeut loopt, heel goed denk ik. Focus niet alleen op het uiterlijke aspect van een voorkeurshouding, maar zeker ook op de oorzaak (niet dat je dat doet hoor).... Mijn gevoel zei dat hele jaar, er is iets met hem.... nu ik het weet vind ik het heel erg dat ik daar niet veel eerder naar heb laten kijken.... maar ja, achteraf...
Succes, Noor mv Skip en Bo, 14 weken zwanger van de derde

Nog even.... je gevoel is hierin de allerbeste graadmeter.... doe wat je gevoel je ingeeft, dan doe je het altijd goed. Geniet lekker van je mannetje, want hij heeft het misschien wel extra nodig.... was bij Bo namelijk zo.
Zijn hoofdje is trouwens nu niet meer scheef, nog wel ietsje platter dan eigenlijk hoort, dit wordt nog wel wat beter, maar helemaal verdwijnen zal dit niet.

Hoi Marieke,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn beste vriendin wel vandaar toch even een reactie.
Haar zoontje is nu 9 maanden en vanaf een maand of 3 zagen ze ook een erg plat achter hoofdje.
Helaas is ons consultatiebureau niet zo snugger.. als ze er was zei ze er wat van maar volgens hun groeide dat wel goed..
Op haar eigen intuitie is ze naar een kinderfysio gegaan en die vonden het voorhoofdje ook erg groot en achterhoofdje plat!

Nu is ze een paar weken geleden in het ziekenhuis geweest voor een meting en is aangeraden om een helmpje!
Dat is nu ook aangemeten en daar wacht ze nu op!

Tuurlijk is het even schrikken, maar ze heeft wel zoiets van: liever een helm nu dan dat het hoofdje zo blijft.

Goed dat het consultatiebureau bij jullie  veel oplettender is!

Groetjes Elise.

Precies wat je zegt: als het beter wordt van zo'n helm, dan ga je daar natuurlijk voor.
Ik denk dat wij volwassenen het "erger" vinden dan het kindje zelf. Klinkt misschien raar: maar hij weet niet beter.

En wat een schatje toch, die Lyanne, samen met mama je baby voeden. Ik zie jullie al helemaal voor me, haha!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hoi,
Toch nog even een reactie die de kinderarts mij meegaf. Er wordt vaak gezegd, ook hier, dat een kind zo'n redressiehelm niet opmerkt, of er geen last van heeft. Zeker in het begin draagt een kind zo'n helm soms wel 23 uur per dag. Een uurtje niet om het hoofdje even rust te geven. Het feit dat je kindje er niks van zegt (logisch want hij kan nog niet praten) wil niet zeggen dat hij er ook niks van merkt...(emotioneel, psychisch)  Daar heb ik toen wel even over nagedacht.
Wil niet zeggen dat je het om die reden moet laten, natuurlijk. Nogmaals, het corrigeren van de vorm van de schedel is het aanpakken van een gevolg en niet van  de oorzaak van het probleem. Wat ook weer niet wil zeggen dat dát niet mag, natuurlijk.
De osteopaat zei mij vrijdag dat in zijn (lange) carriere maar 3 kinderen gebaat waren bij het dragen van een helm, en dan niet 23 uur per dag, maar een aantal uren per dag om de schedeldruk  te verlichten bij het liggen. Dus ook hierin is veel mogelijk.
Ik weet dat er in Nederland maar een paar ziekenhuizen zijn die een helm aanmeten, één daarvan zit geloof ik in Tilburg.
Succes!
Groetjes, Noor

Hoi Marieke,

Kan me voorstellen dat het even een dompel was bij het CB, maar tegenwoordig kan al veel verholpen worden bij de osteopaat etc. Laat je goed voorlichten en vertrouw op je gevoel qua keuzes hierin.

Niet bij de pakken neerzitten hoor!

Gr Esmé mv Kay en ???

Terug
Bovenaan