Met welke leeftijd beginnen met groente of fruithapjes

Vanaf hoeveel maanden zijn jullie begonnen met fruit of groente hapjes?
Mijn zoontje is nu 4,5 maand en ik dacht altijd dat je tot 6 maanden moest wachten maar ik lees dat veel moeders al vanaf 4 maanden beginnen. Daarnaast zei mijn schoonzusje dat je vanaf 4 maanden eigenlijk moet beginnen met oefenhapjes zodat hij kan wennen aan andere smaken dan melk.
Ik zit dus te twijfelen of ik gewoon moet doorgaan met melk geven.

 
Vanaf 6 maanden als er in de familie allergieën voorkomen geloof ik. Met 6 maanden zijn de darmen er eigenlijk pas klaar voor. En vanaf 4 maanden zijn er potjes, want dan kunnen ze aan je verdienen :p. Ben zelf met 5 maanden begonnen, ik ging er voor de zekerheid maar tussenin zitten. En ze lust gerust alles. Maar blijf vooral naar je kind kijken. Kijkt die het eten van je lepel af, is er geen ernstige kokhalsreflex meer, dan kan je af en toe een hapje proberen. Hoeft echt niet elke dag, en om te kijken of ze er goed op reageert eerst een paar keer hetzelfde hapje. 
En het lijkt het beste te zijn eerst te beginnen met groente of fruit, niet beide. Waarom weet ik niet meer precies.. heeft vast ook met de nog niet rijpe darmen te maken. 
Veel plezier!
 
Hoi hoi,
niks moet he ?
onze dochter is nu bijna 5,5 maand en wij zijn nog niet begonnen. 
Met zijn voor en tegenhangers aan het wel of niet starten met fruit of groentehap.
voor ons de belangrijkste reden is dat baby darmpjes een lekke darmwand hebben. Dit houdt ik dat baby’s hun darmen tot 6 maanden er niet op gemaakt zijn voor ander voedsel dan alleen melk. Je kan het opzoeken op internet.
tegenhanger ze zeggen zodat EenVandaag geen allergie krijgt, wij geven borstvoeding dus krijgt de stoffen via mij al binnen.via goed en gevarieerd eten.
ach wat je ook kiest volg je gevoel.
succes
 
@ rooms 
hoi, ik heb begrepen dat als je fles voeding geeft je met 4 maanden mag beginnen 
geef je borst dan met 6 maanden
 
wel is het aangeraden om met groente te beginnen je geeft je baby 3 dagen achter elkaar 1 soort groente ivm allergieën 
als je bijv maandag snijboontjes geeft dinsdag wortels en woensdag pompoen en je kleintje is allergisch dan weet je niet waarvoor 
van daar die 3 dagen regel 
oefen hapjes stellen niks voor het zijn hooguit 5 hapjes waarvan de helft weer op de slabber beland oefen hapjes zijn meer bedoeld om je baby van een lepel te laten eten en verschillende structuren en smaken te laten ervaren 
maar wel super leuk om mee te beginnen gewoon doen! 
Je moet alleen even opletten welke groentes je kleintje mag met 4 maanden 
ze moge nog niet alles ivm hun darmpjes 
 
Hoi hoi! Je hebt al wat reacties gekregen. 
Ik begon bij mijn zoontje pas rond de 6 maanden. Zo af en toe een klein lepeltje van gepureerd fruit of groente, maar dat was echt een lepeltje. Vanaf 6.5 maand begon ik pas een beetje met hapjes. Ik vond het erg moeilijk, maar mijn zoontje had echt gewoon genoeg aan zijn flesjes ervoor. 
Brood geven was ik als de doooood voor. Hij verslikte zich continu. Pas toen hij 7 of 7.5 maand was gaf mijn tante een stukje, paar keer verslikte hij zich. Maar zij zette echt door haha. 
Het is gewoon echt zoeken en je merkt het zelf aan je kindje! Niks moet en nergens staan hier regels voor, jij bent mama :)
 
Hier ook begonnen met oefenhapjes toen hij 4 maanden was.
Je merkt het vanzelf wanneer je kindje er aan toe is. Zodra ze jouw eten uit jouw hand kijken en er wel heel nieuwsgierig naar worden kan je gewoon beginnen.
Daar kreeg hij met 4 maanden een lepeltje geprakte banaan of ander fruit tussen zijn flessen door.
Wel altijd zelf alles gemaakt en nog nooit een potje gebruikt. Ik zou het gewoon lekker doen als je er goed bij voelt. Mijn zoontje is nu 2,5 en gezond en lust bijna alles
vertrouw op jezelf!
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik wacht nog even minimaal 2 weekjes tot hij 5 maanden is. Ik laat hem wel al aan allemaal fruit ruiken enzo maar merk wel dat hij als wij eten heel nieuwsgierig is dus denk wel dat hij er aan toe is. Ik kijk het nog even aan tot ik er wat zekerder over ben!
Liefs
 
Terug
Bovenaan