Meteen maar een vraagje: Flesvoeding op verzoek, hoe?

Hoi allemaal,

Om het forum meteen maar in te wijden, hier een vraagje (wat ik ook op andere forums heb geplaatst. Als je dus denkt 'dat heb ik al gelezen' heb je dus niet last van een omgekeerde vorm van zwangerschapsdementie maar komt het omdat ik een beetje ongeduldig ben en zo graag voor mezelf op een rijtje wil hebben wat ik moet doen).

Ik ben aan het overstappen van borst- naar flesvoeding. Borstvoeding kreeg onze dochter van 4 weken oud op verzoek, maar daar had ze door allemaal problemen niet genoeg aan. Nu krijgt ze de borst en de fles om en om. Ze krijgt dan 3 flessen van 120 cc (ca. 100 ml water met drie schepjes)  en 3x de borst, en af en toe nog de borst tussendoor als ze heel onrustig is. Het idee is dat ze steeds vaker de fles gaat krijgen, tot ze 6x 120 cc op een dag krijgt. Dat is wat ze volgens de verpakking maximaal mag hebben. Alleen wil ze overdag vaker drinken dan iedere 4 uur. En ik zou haar dat wel willen geven, alleen ben ik bang dat ze dan af en toe een fles teveel krijgt. Aan de andere kant: om de nacht door te kunnen slapen is het ook logisch dat ze overdag wat meer gaan drinken om die nacht 'aan te kunnen'. Dus dan is een flesje extra overdag juist wel weer logisch.
Nou lees ik vaak dat mensen flesvoeding 'op verzoek' geven. Wat houdt dat in? En hoe zorgen jullie dat je kindje niet teveel krijgt? Wat zouden jullie mij aanraden?

Liefs,

Eveline

Hoi,

Wij geven onze dochter in principe om de 3 a 4 uur en dan geven we 135 cc. We gaan in ieder geval door totdat ze 100 cc op heeft. Ze is namelijk niet echt een makkelijke drinker, dus we moeten echt geduld hebben. Maar goed, ze komt dus echt meestal om de 3,5 uur. Omdat ze dus gewoon genoeg krijgt. En met Katie weet ik wanneer ze genoeg heeft want dan krijg ik er dus echt niets meer in.
Katie is trouwens 5 weken en weeg 4300 gram.
Misschien heb je hier iets aan?

groetjes Mickey

Hoi Mickey,

Dankjewel! Ons meisje is nou 4,5 week en ik weet niet precies hoe zwaar (ze is ruim twee weken geleden voor het laatst gewogen en gaat vrijdag weer). Dus haar flesjes van ca 120 cc zijn misschien iets te klein. Maar jij geeft dus gewoon iets grotere flessen en dan ook 6 à 7 per 24 uur? Dat is geen probleem? Ben zo bang om teveel te geven, maar wij hebben dus echt een klein hongerlapje. En ons consultatiebureau is...eh...nou ja, vul zelf maar in... Heb je niets aan, ze zijn zelfs het grootste deel van de tijd niet te bereiken!

Groetjes,

Eveline

Hoi Veerle,

Ik heb het gezien, dankjewel! Ga inderdaad maar een beetje soepeler worden denk ik. Ons meisje werkt gewoon niet volgens vaste schema's. Net haar moeder...ze houdt het één dag vol en heeft er dan de balen van, hihi!

Eveline

Terug
Bovenaan