meting fundushoogte.

hallo dames
wordt bij jullie oook de fundushoogte gemeten?
van schaambotje tot de bovenkant van de baarmoeder.
bij mij was he tdinsdag 26 cm dit is gelijk aan een zwangerschap van 30 weken.
en ben   nu 26 weken en  5  dagen zwanger.
was wel benieuwd of dat he tbij jullie ook wordt gemeten en hoeveel cm het bij jullie is.
of het echt veel groter is.

de fundus hoogte staat op de zwangerschapskaart. maar de gyn doet he tvolgens mij niet meten wat ik begreep.

groeten petra

hallo petra,

ik ben toevallig maandag bij de verloskundige geweest. Ben (morgen) 25 weken zwanger. En maandag heeft de verloskundige idd mijn buik gemeten. Dat was ook de eerste keer hoor. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij meet ik 24,4 cm ????

Ik weet niet of dat normaal is of zo. Ik stond er van te kijken dat ze mijn buik ging meten.

Groetjes Jeanine

Hoi Petra,

Ik had de laatste keer mijn kaart niet bij me maar met 24 weken en 4 dagen was mijn buik 23cm. Morgen ben ik 27 weken en zal ik je laten weten wat het dan was. Maar er staan toch geen weken verbonden aan cmters? Iedere buik groeit anders, tis meer dat hij regelmatig groeit ten opzichten van de maten de controles ervoor. Dacht ik hoor!

Liefs Lot

mijn vk zei dat mijn buik over een kwam met 30 weken omdat ze 26 cm had gemeten.
maar zo te zien is jullie buik ook redelijk kwa cm.
vraag eens als je wilt waarom zij dat meet
volgens mij doen ze overal wat anders.
ze wist ook nie thoe glucose geprikt moest worden. nuchter of niet en of ik dagcurve moest.
we hebben hier een praktijk met 3 verloskundige.
maar een is er zelf zwanger en met verlof. daarom heb ik nu 2 keer een vervangster gehad.
waardoor ik me niet zo op mijn gemak meer voel. hoop dat ik snel een vertrouwd gezicht zie en zal dan mijn zorgen uit spreken.

die van de vorige controle was ook een vervangster en die zei dat de kopje smal was tegen over de rest.

groeten petra
en deze wist ik me ook niet zo goed raad mee.

Hai Petra,

Als ik zo kijk naar de afmetingen van jou en de andere dame (sorry naam ff kwijt) lijkt het wel of het aantal cmtjes ongeveer overeenkomt met het aantal weken dat je zwanger bent. Ik zal morgen eens om goede uitleg vragen. Bij mij werd bij 24 weken en vanaf daarna iedere controle glucose en ijzer geprikt en moet ik urine meenemen. Het ijzer bij mij omdat ik heeeeeel moe ben en nog niet ben aangekomen sinds het begin van mijn zwangerschap, en glucose doen ze altijd. De urine iedere keer is omdat ik chronische blaasonsteking heb en dit niet voel als ik zwanger ben.

Gelukkig is alles steeds goed hoor.

Dat wat jij zegt over het hoofdje, WAAROM?? zegt een verloskundige nou zoeits. Bij mijn 20 weken echo lag de kleine er niet goed voor, en toen zei hij, nu lijkt het op de curve alsof het hoofd groot is, maar ik kon het niet goed meten dus vandaar de afwijking op de curve. Zo ging ik naar huis. Met een rotgevoel, want ja of het nou logisch is of niet, je hormonen roepen OWWJEEE EEN GROOT HOOFD!!! Paniek! Heel vervelend, tis mijn tweede en toch die onzekerheid. Heb dus om uitleg en een tweede 20 weken echo gevraagd en gekregen, daarop was alles ok. Soms denken ze niet na over wat ze zeggen. Maar als het aan je knaagt bel ze gewoon, daar zijn ze voor, laat het ze goed uitleggen zodat er geen ruimte overblijft voor hormoonopvattingen!;)

Hoe voel jij je verder?

Liefs Lot

Ik ben gisteren naar de vk geweest (26 wk. +1 dg) en ook daar is voor het eerst gemeten. Volgens mij is dat bij mijn vorige zwangerschap helemaal niet gebeurd, maar ik kan het ook gewoon vergeten zijn. Het was nu dus in ieder geval de eerste keer.

Bij mij was het 27, 2  cm en ze was dus heel tevreden. De baarmoeder trekt deze keer veel sneller op omdat het mijn 2e zwangerschap is. De baby zelf is klein (vanmiddag weer een groeiecho), dus hij heeft lekker de ruimte. Ze zei gisteren dat 'ie overdwars lag.

Groetjes, Marisa

hoi marisa
ja dat bedoel ik ze maken je gek daar op het ziekenhuis en bij de vk.
bij ris was ik niet zo bezorgd. maar nu weet je wat je krijgt (een schitterende baby)en daardoor maak je je meer zorgen.
vond ook raar dat ze met meten zei dat ze daar het kind van kon aflijden.
want bij iris was de afmeting 24 en nu 26 dus inderdaad groter. maar dit is ook een tweede zwangerschap dus mijn buik was nu ook dikker aan het begin dan bij iris.
en dan zijn het vervangers die dat zeggen en ze deed beetje zenuwachtig.
daar wordt je toch ook niet rustig van!!!

hij beweegt goed en ik heb een doppler zodat ik zelf naar het hart je kan luisteren en dan denk ik hey daar is hij. en voel ik me rustig worden.

gister lekker misselijk geweest en zuurbranden gehad en harde buiken.
maar nu gaat alles weer lekker met me. behalve dat ik vocht vast hou.
hoe is het met jou.
groeten petra

Hoi,

volgens mij komt het ongeveer wel overeen, het aantal weken en het aantal centimeters maar maakt dat op zich niet uit. Het gaat er meer om dat als je in week 23 ongeveer 20 centimeter was dat je dan in week 27 ongeveer 24 centimeter (4 week later) bent. Dus dat de groei goed is. Bij een tweede of latere zwangerschap zit het volgens mij ook altijd hoger.

Groetjes Alberdien

Terug
Bovenaan