Middag dutje eraf

<p>Hi,</p><p>Vanaf wanneer ging het middag dutje er bij jullie vanaf? En wanneer merkten jullie dat jullie kleine eraan toe was? Hadden jullie eerst ook afgebouwd met het middag dutje dus ingekort iod of gewoon echt gelijk geen middag dutje meer?</p>
 
Wij zitten precies in hetzelfde dilemma! Hoe oud is jullie kleine?

#sorry... Verkeerd gelezen maar krijg mijn bericht niet verwijderd ?
 
Mijn oudste was net 2 toen die smiddags niet meer wilde slapen. Hij ging ook echt niet meer slapen als ik hem op bed legde en was dan ook alleen maar aan het spelen. 
In het begin sliep die dan 3 dagen niet en daarna toch maar wel even een kort dutje overdag dsn weer 3 a 4 dagen niet. En uiteindelijk helemaal niet meer .
Mijn jongste is in april 2 geworden en die slaapt nog wel overdag. Als ik hem niet wakker maak slaapt die nog wel z'n 3 a 4 uur.
Dus ik maakte hem standaard na 2.5 a 3 uur wakker.
Nu merk ik dat die savonds een tijd wakker ligt denk wel 1 a 2 uur dus heb z'n slaapje nu ingekort naar 1.5 uur. En kijk eventjes hoe dat gaat.
Misschien daarna nog eens inkorten en dan eens weglaten als die daar aan toe is.
 
Misschien heb je hier wat aan. 
Hoe oud is je kleintje?
 
@littlegirl
Ze wordt in augustus 2 jaar alleen merken dat ze nu in de avond niet wilt slapen en slechter slaapt snachts. Denken dat het wel de slaapregressie is of misschien iets met het middag dutje te maken heeft... 
 
M'n oudste dochter was net 2 toen ze zelf niet meer wilde. Vanaf toen geen middagdutje meer gedaan. Om haar toch wat rust te geven gingen we op het tijdstip dat ze eerst naar bed ging even rustig een boekje lezen of filmpje kijken. Ze ging toen ook vaak al optijd naar bed savonds. Vaak bracht ik haar om 18.00 al naar bed, omdat ze moe was. Ze sliep dan gewoon tot de volgende ochtend.
 
Sinds deze week! Wordt in augustus 3. Dus gezegend met een lange slaper in de middag. Maar het was savonds drama! Ook vaak wakker in de nacht. Dit was nadat ze ziek was geweest dus dacht dat het daar aan lag. Toevallig vorige week een hele dag op pad geweest en geen mogelijkheid tot slaapje. Ze sliep savonds in 1 x en door. Toen wist ik het wel. Nog geprobeerd om haar een uurtje te laten slapen deze week maar maakte geen verschil. Smiddags slaapt ze overigens goed en meteen. Maar dan was t savonds alsnog shit. 
nu dus al 2 avonden op rij in 1 x in slaap zonder middagslaap. Wel wat eerder, ze ligt al om 18.30. 
 
Wij zitten met hetzelfde probleem. Een dochter van 2 jaar en 1 maand die al 2 maanden tot een uur of 9 savonds doorfeest. Erg vermoeiend met een jonge baby erbij. Tussen de middag sliep ze altijd 3 uur. Maar dat is sinds die tijd varierend 1 tot 2,5 uur. 
Het maakt werkelijk niks uit hoe lang ze sliep tussen de middag voor hoe snel ze in de avond inslaapt. Ook maakt het niks uit hoe vol of leeg haar dagen zijn of hoeveel ze buiten actief is geweest. Ik heb geprobeerd structureel max 1,5 uur te slapen tussen de middag, ook een latere of juist eerdere bedtijd. Maar het heeft geen effect. De enige keer dat ze zo in slaap viel was toen ze in de auto 15 min sliep en daardoor thuis haar middagslaap geweigerd had. 
Toch twijfel ik heel erg over oververmoeidheid/slaapregressie gezien de leeftijd en alle grote veranderingen (baby, peuterkamer, volgende opvanggroep). Ze komt ook zo overprikkeld over. Als je haar hoort in bed is ze alleen maar staccato stijl flarden van belevenissen op aan het ratelen. En handwapperen, benen wiebelen enzo. Misschien is dat wel normaal voor peuters? Ze was met het weigeren van de middagslaap ook wel echt te moe eind van de middag. En laatst viel ze rond 12 uur in de wandelwagen gewoon in slaap, toen ik dacht dat het vast niet uitmaakte dat ze een keer een half uur later op bed zou gaan. 
Het is gewoon in korte tijd weer zo'n andere peuter geworden. Dat het heel lastig is wat wijsheid is nu. 
Dus ik snap je dilemma goed
 
Terug
Bovenaan