Wij zitten met hetzelfde probleem. Een dochter van 2 jaar en 1 maand die al 2 maanden tot een uur of 9 savonds doorfeest. Erg vermoeiend met een jonge baby erbij. Tussen de middag sliep ze altijd 3 uur. Maar dat is sinds die tijd varierend 1 tot 2,5 uur.
Het maakt werkelijk niks uit hoe lang ze sliep tussen de middag voor hoe snel ze in de avond inslaapt. Ook maakt het niks uit hoe vol of leeg haar dagen zijn of hoeveel ze buiten actief is geweest. Ik heb geprobeerd structureel max 1,5 uur te slapen tussen de middag, ook een latere of juist eerdere bedtijd. Maar het heeft geen effect. De enige keer dat ze zo in slaap viel was toen ze in de auto 15 min sliep en daardoor thuis haar middagslaap geweigerd had.
Toch twijfel ik heel erg over oververmoeidheid/slaapregressie gezien de leeftijd en alle grote veranderingen (baby, peuterkamer, volgende opvanggroep). Ze komt ook zo overprikkeld over. Als je haar hoort in bed is ze alleen maar staccato stijl flarden van belevenissen op aan het ratelen. En handwapperen, benen wiebelen enzo. Misschien is dat wel normaal voor peuters? Ze was met het weigeren van de middagslaap ook wel echt te moe eind van de middag. En laatst viel ze rond 12 uur in de wandelwagen gewoon in slaap, toen ik dacht dat het vast niet uitmaakte dat ze een keer een half uur later op bed zou gaan.
Het is gewoon in korte tijd weer zo'n andere peuter geworden. Dat het heel lastig is wat wijsheid is nu.
Dus ik snap je dilemma goed