Middagdutje binnenkort eraf?

Ons zoontje wordt de laatste dagen steeds later wakker in de ochtend, vanmorgen was het weer 8.00 (we waren tussen 6.15 en 7.00 gewend) en gister kwam hij tussen de middag ook erg lastig in slaap. Hij lag lang heel lief te spelen in bed, maar viel pas rond 13.50 in slaap (normaal rond 12.15/12.30), wat ik ook wel snap als je om 8.00 pas wakker wordt.
Ik heb hem toen net na half 3 weer wakker gemaakt en in de avond viel hij gewoon rond 20.00 in slaap (altijd tussen 19.20 en 20.00 ergens).
Ik ga hem niks forceren, maar ik krijg het gevoel dat hij het slaapje misschien niet meer zo nodig heeft, gekeken naar zijn slaapgedrag.

Hij heeft net een of andere ontwikkeling doorgemaakt, hierdoor was hij juist extra moe en wat hangerig, maar die is nu weer een aantal dagen voorbij.
Hij is nu bijna 2 jaar en 3 maanden
 
Ik zou nog niet denken op basis van wat je schrijft dat hij zijn slaapje over zou moeten slaan. Het kan ook zijn dat hij in de ochtend wat langer slaap omdat het nu langer donker is. Pas als hij in de avond niet meer wil slapen of zelf aangeeft niet meer te willen slapen overdag of gaat spelen in bed dan zou ik stoppen met het slaapje. Onze zoon sliep tot 3,5 overdag. Dus het “mag” nog gewoon.
 
Zolang hij in de middag en avond gewoon gaat slapen is het prima toch! Gaat hij in de middag echt een keer weigeren, tja dan hou je hem een keer wakker. Meest stopt het middagslaapje niet in 1x, maar bouwt dit langzaam af.

Mijj dochter is nu 26 maanden en slaapt niet altijd meer s middags. Dit is heel jong, maar het is niet anders. Als ze wel slaapt, is dit max een uur van 13.00 tot 14.00. Langer mag niet, want dan slaapt ze niet voor 22.00 s avonds... in de ochtend is ze altijd tussen 6.30 en 7.00 wakker.

Soms weigert ze her middagslaapje en als ze om 13.15 nog niet slaapt, haal ik haar uit bed en moet ze wakker blijven. Dit red ze best goed en dan slaapt ze om 19.00 direct, heel fijn. Als ze wel slaapt van 13.00 tot 14.00, slaapt ze s avonds nooit eerder dan 20.00. Eerder weigert ze gewoon, ze heeft weinig slaap nodig blijkbaar.

Mijn oudste stopte met 2.5 jaar met het middagslaapje, want ook bij haar werd het elke avond 22.00 voor ze sliep. Dat is gewoon een teken dat het middagslaapje verleden tijd is. De eerste weken is dat erg wennen en nog pittig voor ze, maar je moet er een keer doorheen.

De meeste kindjes stoppen het middagslaapje wel rond 2.5 jaar. Er zijn ook kinderen die tot 3.5 slapen, heerlijk lijkt me dat. Helaas werkt dat hier echt niet zo. Mijn kinderen moeten minimaal 6 uur wakker zijn tussen de slaapjes door, anders weigeren ze gewoon te gaan slapen.

Dus het is overal anders. Zolang je kindje in de avond gewoon rond 20.00 slaapt, is het prima om het middagslaapje erin te houden. Wordt dit ineens 21.00 of later, kun je eens proberen het slaapje over te slaan. Hier ging dat ook niet in 1 klap, maar wekenlang hebben we dagen gehad dat ze wel sliep en de dag erna niet. Een beetje om en om, totdat we een maand of 2 verder waren en toen konden we er helemaal mee stoppen.
 
Als ze om 8 uur wakker wordt dan zou ik zeker wachten tot 13uur voor haar middag dutje. Die van ons werd ook altijd om 8 uur wakker. Of je moet zorgen voor veel activiteit zodat ze sneller moe is. Naar de speeltuin, lekker laten rennen, fietsen etc.
 
Terug
Bovenaan