Middagdutje

<p>Hoi allemaal,</p><p>op zoek naar herkenbaarheid of tips: onze zoon van 15,5e maand sliep “altijd” zo ongeveer van 9.00 tot 10.00 en van 14.00 tot 15.00 (met uitschieters langer of korter uiteraard) de afgelopen week wil hij óf sochtends óf smiddags niet gaan slapen. Tijd voor 1 slaapje dacht ik dus! De nachten slaapt hij over het algemeen mooi door. <br />Nu is het zo dat hij met 1 dutje eigenlijk de afgelopen week iedere keer maar zo’n drie kwartier/1 uur slaapt. Ik denk dan ohhh is dat niet veel te kort? Kan ik iets doen om hem langer te laten slapen? Ik probeer hem al te sussen en te vertellen dat hij opnieuw mag gaan slapen, maar hij krijst op dat moment alles bij elkaar. Eind van de middag is hij dan erg moe, en is het echt niet meer gezellig. <br />Herkenbaar? Een tussenfase? Of is onze zoon gewoon niet van de lange slaapjes? Ik heb allerlei mensen om me heen die aangeven: ohhh onze zoon/dochter sliep soms wel van 12.00 tot 15.00u en ik hoor weinig herkenning over kort slapen. <br /><br /></p><p> </p>
 
Tussenfase! Wij hadden dit ook. In de overgang naar 1 slaapje duurt het even voordat zijn ritme gewend is om er een lang slaapje van te maken. Ik denk dus dat het goed komt!
 
Mijn ervaring is dat dat idd zo'n 'tussenfase' is, ze moeten even leren 1 lange slaap te maken. Dat duurde hier zo'n 2 weken.
Ik heb 2 dochters, 3 jaar en 16 maanden. Allebei deden ze vanaf 14 maanden 1 dutje. Maar de eerste 2 weken was dat dus ook vaak maar 45 minuutjes. Daarna waren ze eraan gewend en sliepen ze gerust 2-2.5 uur.
Mijn jongste dochter is nu dus16 maanden en slaapt meestal van 12.15-14.45. In de nacht van 20.00-7.00.
Soms is ze om 13.30 al wakker uit het middagdutje, maar dat is ook prima. Dan gaat ze er wat eerder in s avonds en ze red het ook prima als ze wat korter slaapt. Dus da's ook geen drama ofzo.
Met 15.5 maand is 1 dutje wel goed hoor, ik werk op een kinderdagverblijf en alle kindjes gaan tussen 12-16 maanden wel over op 1 dutje.
Gewoon zo doorgaan en je zal zien dat hij vanzelf langer gaat slapen hoor. En als het dan 1 of 2x per week wel wat korter is, ook geen drama. Bij de gastouder slaapt mn dochter vaak ook maar van 12.15-13.30, toch red ze het daar dan ook prima op!
 
Hier precies hetzelfde! Duurt nu alleen al wel een maand ofzo dus heb de hoop dat het een tussenfase is al een beetje opgegeven. Ze slaapt altijd van 18:30 tot 6:30 zo’n beetje. Dan van half 1 tot 13:15 soms iets korter soms iets langer maar thats it
 
Nou, op zich klinken de tijden niet heel verkeerd. Oververmoeide kindjes worden vaak in de ochtend dan steeds vroeger wakker. Half 7 is een normale tijd om wakker te worden. De fase om te wennen kan echt wel even duren hoor!
Ben je in een keer over gegaan naar half 1 of geleidelijk? In het begin brachten we ons zoontje al rond kwart over 11 a half 12 naar bed. Onze kleine man is nu helemaal gewend (17 maanden) en wordt normaliter ook om 6.30 wakker en gaat ook om 18.30 slapen. Hij gaat altijd rond 12.00 naar boven, en slaapt dan tot half 2 a 2 uur. Misschien is het voor jou ook een idee om je kleintje iets eerder naar bed te brengen, klinkt een beetje vreemd, maar oververmoeide dreumesjes gaan alleen maar slechter en onrustiger slapen. Als ons zoontje voor half 2 wakker wordt breng ik hem eerder naar bed en ligt hij tussen 18.00 en 18.15 op bed. 
 
Ja hier eet ik vaak ook om 11.45 Met mn dochter en dan om 12.00 naar bed. Als ik later eet, is ze zo moe dat er geen hap meer in gaat en dan is ze alleen maar aan t huilen. Dus om 12.00/12.15 naar bed, en dan is het dus slapen tot 13.30-14.45, heel wisselend ;) om 14.45 maak ik haar wel echt wakker ,anders is het s avonds te laat.
 
Bedankt voor jullie geruststelling en tips! Ik ben juist wat bang om hem eerder naar bed te brengen, dat hij dan nog eerder wakker is en dus nog chagrijniger. Maar ik ga het komende week eens proberen om 12.00u :) 
 
Mijn dochter is 1,5 en nog steeds leven wij in het teken can ‘go with the flow’. Dit houdt in dat ze het soms tot 2u vol houdt (en eerder ook gewoon feestjes bouwt in bed) en andere dagen om 11u al onderaan de trap staat, om aan te geven dat het slaap tijd is. Bij de opvang slaapt ze vanaf ongeveer 12u en dan meestal een uur of 2, dat heeft lang geduurd, ze heeft maanden lang maar een uurtje geslapen, inmiddels haalt ze wel eens de 3, maar er zit geen regelmaat in en we kunnen het niet terug herleiden naar wat ze ervoor heeft gedaan, heeft gegeten etc. Natuurlijk is het wel eens onhandig, omdat ik niet heel goed kan plannen, aan de andere kant is ze ook echt niet moeilijk en over het algemeen super blij, naar mijn idee juist ook omdat ze zelf aan kan geven wat er mis is. Doet ze al van jongs af aan. 
 
Terug
Bovenaan