Middagslaap eraf?

<p>Hoi!</p><p>Ik denk dat onze dochter klaar is om haar middagslaap eraf te doen. Ze is 2 jaar en 2 maand (vindt het zelf wat vroeg). De avonden gaat ze steeds later naar bed. Lijkt gewoon niet moe. Hebben Overdags al van alles geprobeerd met haar middagslaap (langer, korter, eerder, later) maar dat lijkt niet te helpen. </p><p>meer kindjes die vroeg zonder middagslaapje kunnen? Soms doe ik het al wel maar dan slaapt ze weer heel onrustig ‘s avonds. Misschien kwestie van wennen? </p><p>hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt! </p>
 
Mijn zoontje sinds 3 weken ongeveer. Hij is 2 jaar en 7 maand. Eigenlijk heerlijk als hij de middag sliep. Maar dan duurt het tot 22.00, 23.00 en soms wordt het zelfs 12 uur snachts. En nu wilt hij soms rond 17.00 of 18.00 slapen of valt echt in slaap. Het is de een of het ander, maar we worden er zo moe van als hij zo laat gaat slapen, we hebben geen tijd meer voor onszelf. Heel lastig dus! Wat ik soms ook wel eens doe, stel we gaan een lange dag maken, we gaan ergens heen, dat hij toch de middag slaapt zodat hij niet vervelend wordt in de avond. Of hij is erg moe dan om de paar dagen wel een middagdutje.

Succes

 
Mijn dochter was 2 toen ze smiddags niet meer wilde slapen. Hier moest ze echt wel even aan wennen en ik liet haar dan in de tijd dat ze eigenlijk in bed zou liggen, even tot rust komen op de bank met een kleedje. Dan mocht ze een filmpje kijken en keken we boekjes.
Bij de gastouder deed ze smiddags nog wel eens een dutje op de bank, maar thuis niet.

De eerste tijd ging ze al om 18.00 naar bed, viel binnen 10 minuten in slaap en sliep dan tot 7.00 en soms langer. Toen ze er eenmaal aan gewend was ging ze weer om 19.00 naar bed.
 
Hier was mijn oudste zoon met 2 jaar en 3 maanden klaar met zijn middagslaapje. Als we hem in bed legden ging hij niet slapen maar enorm keten in bed. Erg jammer voor mij, want ik was net bevallen van zijn broertje en kon een rust momentje best gebruiken…

Mijn 2e zoontje is nu ook 2 jaar en 3 maanden. Maar slaapt nog graag tussen de middag. Soms slaapt hij daardoor ‘s avonds iets later. Maar ik leg hem wel altijd om 19uur op bed. Dan speelt hij nog een beetje met zijn knuffel tot hij in slaap valt. Ik hoop dat hij dit nog even blijft doen, want ik ben over 3 maanden uitgerekend van de 3e.

Het scheelt dus gewoon per kind wanneer ze eraan toe zijn om te stoppen met een middagslaapje.
 
Bij m'n oudste met precies 2 jaar en 6 maanden, al sliep ze maar een uurtje in de middag dan was het in de avond alsnog 22.00 voor ze sliep...
In de periode vanaf 2 jaar en 4 maanden ging ze 'om en om' slapen, de ene dag wel (1 uurtje dus) en de andere dag niet. Zo hebben we het afgebouwd.

Mijn jongste is nu 23 maanden en het middagslaapje wordt ook rommelig. Een enkele keer slaat ze al over, maar dat lukt alleen als ze tot 8.00 slaapt en in de middag echt weigert te gaan slapen.

Meestal is ze 6.00/6.30 wakker en gaat ze om 12.00 naar bed voor max 1.5 uur. Dus 13.30 eruit en dan krijg ik haar om 20.00 weer slapend, echt niet eerder... ze heeft het slaapje nog wel nodig maar deze moet dus zo vroeg mogelijk in de middag en dan max 1.5 uur.

Ik ben bang dat zij over 2 a 3 maanden ook volledig stopt met het middagslaapje. Is vroeg ja, maar weinig aan te doen. T is de eerste weken even pittig voor ze, de hele dag wakker blijven. En voor jezelf een nieuw ritme vinden. Maar toch vond ik het ook heerlijk, want ze slapen dan echt om 18.45 en ze tukken de hele nacht lekker door tot 7.00 is mijn ervaring en dat is ook wel heel wat waard!

Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes stoppen rond 2 jaar en 6 maanden wel met het dutje. Een enkeling van 3 of 3.5 jaar slaapt nog, maar dat is vaak vooral omdat de ouders dat perse willen volhouden, vaak liggen die kinderen gewoon een uur te lachen en te keten in bed. En ALS ze al gaan slapen, vraag ik me altijd af hoe laat ze s avonds slapen, het lijkt me onmogelijk dat een kind van 3.5 jaar dan keurig weer om 19.00 slaapt..

Hoe dan ook, ik denk dat jouw kindje er wel klaar voor is ja. Misschien niet in 1x, bekijk het per dag. Als ze nog 2 of 3 dagen in de week wel even een uurtje slaapt is het ook goed, en zo kun je het afbouwen.
 
Bedankt voor jullie reacties. Toeval of niet vandaag geen middagslaap gedaan (gingen ook naar de dierentuin). Terugweg heeft ze 10 min in de auto geslapen. Maar om 18.50 lag ze in bed en om 19.00 sliep ze! 

Nogmaals bedankt! 
 
Mijn dochtertje is twee weken geleden twee geworden en slaapt al sinds ze anderhalf is niet meer bij de opvang (2x per week). Ze ging liggen keten met een ouder meisje en op de andere bedjes kloppen ?. In het begin was ze dan heel chagrijnig als ze thuis kwam, maar dat gaat nu al een tijd goed. Thuis sliep ze nog wel, maar nu hebben we inderdaad dat ze dan pas tussen negen en tien gaat slapen. We proberen haar dus nu thuis ook af en toe wakker te houden en laten haar nu zo'n beetje om de dag slapen. In het weekend gaan we vaak op pad en dan slaapt ze in de auto meestal wel. Dan blijft ze s avonds dus ook wat langer op.  Ze is er dus vroeg bij, maar heeft altijd al weinig slaap nodig gehad. Mijn jongste is nu zes maanden en die slaapt s nachts tussen de 12 en 14 uur en overdag 2x2 of 1x 4 a 5 uur. Het is dus echt per kind verschillende haha.
 
Terug
Bovenaan