Bij m'n oudste met precies 2 jaar en 6 maanden, al sliep ze maar een uurtje in de middag dan was het in de avond alsnog 22.00 voor ze sliep...
In de periode vanaf 2 jaar en 4 maanden ging ze 'om en om' slapen, de ene dag wel (1 uurtje dus) en de andere dag niet. Zo hebben we het afgebouwd.
Mijn jongste is nu 23 maanden en het middagslaapje wordt ook rommelig. Een enkele keer slaat ze al over, maar dat lukt alleen als ze tot 8.00 slaapt en in de middag echt weigert te gaan slapen.
Meestal is ze 6.00/6.30 wakker en gaat ze om 12.00 naar bed voor max 1.5 uur. Dus 13.30 eruit en dan krijg ik haar om 20.00 weer slapend, echt niet eerder... ze heeft het slaapje nog wel nodig maar deze moet dus zo vroeg mogelijk in de middag en dan max 1.5 uur.
Ik ben bang dat zij over 2 a 3 maanden ook volledig stopt met het middagslaapje. Is vroeg ja, maar weinig aan te doen. T is de eerste weken even pittig voor ze, de hele dag wakker blijven. En voor jezelf een nieuw ritme vinden. Maar toch vond ik het ook heerlijk, want ze slapen dan echt om 18.45 en ze tukken de hele nacht lekker door tot 7.00 is mijn ervaring en dat is ook wel heel wat waard!
Ik werk op een kinderdagverblijf en de meeste kindjes stoppen rond 2 jaar en 6 maanden wel met het dutje. Een enkeling van 3 of 3.5 jaar slaapt nog, maar dat is vaak vooral omdat de ouders dat perse willen volhouden, vaak liggen die kinderen gewoon een uur te lachen en te keten in bed. En ALS ze al gaan slapen, vraag ik me altijd af hoe laat ze s avonds slapen, het lijkt me onmogelijk dat een kind van 3.5 jaar dan keurig weer om 19.00 slaapt..
Hoe dan ook, ik denk dat jouw kindje er wel klaar voor is ja. Misschien niet in 1x, bekijk het per dag. Als ze nog 2 of 3 dagen in de week wel even een uurtje slaapt is het ook goed, en zo kun je het afbouwen.