Middagslaap

Help!Onze dreumes (20 maanden) slaapt bij de oppas en de oma’s als een roos tussen de middag en bij haar ouders weigert ze te gaan slapen of spookt eerst een hele tijd door haar bed. <br />De ochtenden zijn overal grotendeels hetzelfde ingevuld evenals het tijdstip van slapen en het ritueel voor het slapen.<br />Het lijkt alsof ze ons uittest, maar… hoe doorbreken we dit?! Iemand de gouden tip? <br />Ze heeft het slapen nog wel echt nodig…<br />
 
Is dit onlangs pas gestart? Zou dan namelijk ook de slaapregressie van 18 maanden kunnen zijn, en dat ze dan bij anderen wel slaapt kan ook zijn omdat "vreemde ogen dwingen"
 
Oh hier hetzelfde! Dochter 18 maanden en sinds een week plots niet meer willen slapen. Dutjes ligt ze maar te kletsen en te klooien. Haal haar na 2 uur maar uit bed of ze slaapt dan pas. En voor de nacht ligt ze ook nog erg lang te kletsen of te huilen. Behalve idd op het kdv. Daar slaapt ze binnen 10 minuten. Ik hoop echt dat dit een fase is want ben nog niet klaar om de middagdutjes op te geven....
 
Ja is echt een fase! En ze zijn ook nog eens oud genoeg om te weten wat ze wel en niet willen... bij ons duurde de slaapregressie lang, maar nu gaat hij weer rustig naar bed, kletst nog 5 minuten wat, slaapt lange dutjes en de hele nacht weer door en wordt op een schappelijke tijd wakker en speelt dan ook lief tot we komen.
Tijdens een slaapregressie is er veel boosheid, verlatingsangst, allerlei fratsen om je terug te laten komen, regelmatig wakker worden in de nacht, korte dutjes en huilend wakker worden.
Maar sinds de fase voorbij is zijn er weer kiezen doorgekomen, heeft hij een groeispurt gehad, kletst hij meer en beter, is zijn motoriek er heel erg op vooruit gegaan en heeft hij een onwijs leuk gevoel voor humor... dus er gaat gewoon zoveel in dat koppie en lichaampje om! 
Heel veel sterkte komende tijd!
 
Misschien iets later naar bed? Hoe laat is ze in de ochtend wakker?

Mijn jongste dochter is nu 20 maanden, slaapt in de nacht van 20.00-6.30. Dan om 12.30/13.00 naar bed tot 14.30. Ze heeft echt wel 6 uur wakkertijd nodig tussen de slaapjes en das best veel, maar ik krijg haar in de middag onmogelijk eerder in slaap en in de avond ook echt onmogelijk vóór 20.00, ook al is ze dus om 14.00/14.30 al wakker..

Er zijn genoeg kinderen die op deze leeftijd tussen de middag 3 uur tukken en dan bijvoorbeeld om 16.00 wakker zijn en 19.00 alweer gaan slapen. Dat lukt hier onmogelijk!!

Dus misschien kijken naar je wakkertijd? Op het kdv en bij oma zijn ze gewoon veel eerder moe door alle prikkels, das heel herkenbaar. Ik werk op een kinderdagverblijf en veel kinderen stortten dan rond 11.00 in terwijl ze thuis tot 13.00 met gemak wakker blijven.

En ja, het zal zeker ook uittesten zijn.. bij papa en mama zijn ze gewoon altijd extra stout helaas ;) Maar een middagslaapje met 20 maanden is zeker nog wel nodig, al is het maar een uurtje! De periode van 3 uur lang slapen in de middag is hier ook voorbij, maar 1 a 1.5 uur is toch wel nodig en heeeel fijn!
 
Terug
Bovenaan