Middagslaapje afbouwen?

<p>Ik merk dat ons dochtertje van bijna 22 maanden savonds slecht in slaap komt. Ze ligt vaak nog anderhalf tot twee uur wakker voordat ze in slaap valt. Overdag valt ze vrij snel in slaap en slaapt dan vaak anderhalf tot twee uur. Soms langer.  Doordat ze savonds pas zo laat in slaap valt, is ze sochtends niet goed uitgerust. Ze zegt dan zelf ook nog dat ze moe is en wil slapen. Ze gaat er om 8.00 uit. Soms moet ik haar wakker maken, vaak is ze al wel wakker. </p><p>Ze heeft veel energie en ik probeer zoveel mogelijk met haar naar buiten te gaan zodat ze lekker kan rennen. Maar ben nu hoogzwanger dus dat wordt ook wat minder omdat m'n lichaam begint te protesteren. </p><p>Nu lees ik verschillende dingen over het afbouwen van het middagslaapje, dus ben benieuwd hoe andere ouders dit aanpakken. Zat er zelf aan te denken om het slaapje in te korten en dat ik haar om 14.30 eruit haal. Ze gaat er rond 13.00 in. Dan zou ze ongeveer een uur tot anderhalf slapen. </p><p>Ik hoor graag hoe anderen dit doen. </p>
 
Inderdaad eerst proberen wat inkorten doet. Helemaal geen middagslaapje is ook wel echt vermoeiend met een kleine baby hoor ? 
Maargoed, jij kent je kind het beste! :D succes 
 
Mijn dochter had dit een maand terug ook opeens. Hier was de truc om haar juist om 12 uur op bed te leggen. Toen sliep ze overdag goed en s avonds ook weer. 
 
Misschien kan je je  dochter een uurtje eerder op bed leggen s middags. Als ze all moe is bij het op staan heeft ze toch te weinig slaap. Nu je hoog zwanger bent zou ik het nog niet afbouwen. Voor jou rust niet, maar ook straks als de kleine er is, is het ook fijn voor je dochter om nog een goede tuk te kunnen maken. Dan krijgt ze mega veel nieuwe indrukken om te verwerken. Succes! 
 
Een uurtje eerder op bed heeft geen zin, dan duurt het langer voordat ze in slaap valt. Ik leg haar wel eens om 12.30 erin, maar dan slaapt ze pas rond 13.00. Als ik haar om 13.00 erin leg slaapt ze binnen 5-10 minuten. 
Dan zou ik haar sochtends eerder uit bed moeten halen, maar dat zie ik niet echt zitten. Ga eerst proberen om haar korter te laten slapen smiddags. Vorige week heeft ze een keer een middag niet geslapen en toen sliep ze savonds binnen 5 minuten. Daarom denk ik dus dat als ze smiddags te lang slaapt ze savonds niet moe genoeg is. 
 
Mijn dochter is wat ouder (2 jaar en 9 maanden ) en slaapt sinds een paar weken  helemaal niet meer in de middag. Nu slaapt ze om 19.00 direct en tot 8.00 s ochtends! Wat een luxe! 
Voorheen sliep ze in de middag ook zo'n 2 uur en was het s avonds ook feest tot 22.00 soms... Ik heb haar een poosje idd wat korter laten slapen,  van 13.00-14.30. Vond het altijd wel heel zielig om haar wakker te maken, ze sliep dan nog zo diep. Maar dan ging het s avonds wel beter.
Daarna een paar maanden de ene dag wel, de andere dag niet laten slapen. Dat ging ook goed voor zo'n 2 maanden. Maar nu zijn we zo ver dat z e helemaal niet meer slaapt. Het is voor mezelf even schakelen,  de hele dag een peuter die wakker is (en ook nog een baby van 11 maanden in huis) maar het  is zó fijn dat ze nu van 19.00-8.00 aan één blok slaapt!
Jouw kindje is nog wel wat jonger, misschien dat je het een poosje om&om kunt proberen voordat je er volledig mee stopt? (De ene dag wakker, de andere dag slapen?)
 
En het slaapje wat naar voren schuiven? Als ze aangeeft 's ochtends nog moe te zijn, lukt het je misschien wel haar rond 12:00 in bed te doen (en om 11:30 broodje of als ze wakker is) tot 13:30? (Evt 's ochtends dan ook op tijd wakker maken?) Ik heb hetzelfde "probleem" ook met mijn dochter, al is die pas 11 maanden, maar als zij tot later dan 14:00 uur 's middags slaapt, is het 's avonds feest. De middagen zijn soms lang, maar al met al komt ze zo aan meer slaap dan dat ze nog tot 22:00 uur in bed lig te keten.
 
Excuus. Ik lees nu je reactie dat dat geen zin heeft. Waarom wil je haar 's ochtends niet eerder wakker maken? Ik snap dat 8:00 heerlijk is, maar als het er voor kan zorgen dat ze dan 's avonds om 19:00 (tot 7:00) slaapt..? 
 
Terug
Bovenaan