<p>Ik merk dat ons dochtertje van bijna 22 maanden savonds slecht in slaap komt. Ze ligt vaak nog anderhalf tot twee uur wakker voordat ze in slaap valt. Overdag valt ze vrij snel in slaap en slaapt dan vaak anderhalf tot twee uur. Soms langer. Doordat ze savonds pas zo laat in slaap valt, is ze sochtends niet goed uitgerust. Ze zegt dan zelf ook nog dat ze moe is en wil slapen. Ze gaat er om 8.00 uit. Soms moet ik haar wakker maken, vaak is ze al wel wakker. </p><p>Ze heeft veel energie en ik probeer zoveel mogelijk met haar naar buiten te gaan zodat ze lekker kan rennen. Maar ben nu hoogzwanger dus dat wordt ook wat minder omdat m'n lichaam begint te protesteren. </p><p>Nu lees ik verschillende dingen over het afbouwen van het middagslaapje, dus ben benieuwd hoe andere ouders dit aanpakken. Zat er zelf aan te denken om het slaapje in te korten en dat ik haar om 14.30 eruit haal. Ze gaat er rond 13.00 in. Dan zou ze ongeveer een uur tot anderhalf slapen. </p><p>Ik hoor graag hoe anderen dit doen. </p>