Middagslaapje afbouwen

<p>Hi iemand een gouden tip? Sinds we het middagslaapje zijn gestopt bij mijn bijna 3 jarige zoon is hij ontzettend humeurig. Hij heeft echt rond het middaguur ontzettende huilbuien en er is geen land met hem te bezeilen, ook eet hij in de avond echt heel slecht en is eigenlijk de hele tijd een beetje moe. Maar als we hem in de middag ook maar 20 minuten laten slapen dan duurt het tot 21uur in de avond voordat ie slaapt... (En eet hij wel goed en is vrolijker) We laten hem al rusten rond 13u, dan mag hij een luisterboek en even in zijn bed liggen tot 14u. Alle tips zijn welkom!</p>
 
Hebben jullie op eigen initiatief besloten geen middag dut te doen of geeft hij dit zelf aan niet te willen doen? 


als hij beter af is met een middag dut waarom afbouwen? Dan gaat hij maar 21uur naar bed. Wanneer hij naar school gaat zal dat automatisch vervroegen kmdat hij moe zal zijn van de hele dag.
lijkt me het niet waard om een hele dag met een ongezellig kind te zijn alleen om hem 'optijd' in bed te krijgen.
Op dagen dat onze zoon niet wilt slapen maar moe is gaan we naar de speeltuin toe. De enthousiasme neemt het over en gaat hij dus gezellig spelen. Of we gaan op bezoek bij iemand. Met andere woorden er echt op uit. Lekker buiten zijn helpt hier. Succes! 
 
Hey dank voor je berichtje. Ja we hebben dat niet echt besloten maar omdat hij steeds later ging slapen uiteindelijk 2130 en sochtend steeds vroeger wakker werd van half 8 naar half 7 naar 6 uur dachten we dat hij toch oververmoeid aan het raken was. En ja in alle eerlijkheid ben ik wel een beetje gehecht aan dat mijn zoontje uiterlijk 20u slaapt. Ik was ook echt aan dat middagslaapje gehecht zodat je nog even tijd voor jezelf hebt maar nu is het een beetje een rommeltje want nu slaapt ie de ene dag wel in de middag omdat het niet te doen is en de andere dag niet. We proberen ook veel te doen maar dat lukt gewoon veel makkelijker (de deur uitkomen) als hij niet heel moe is...
 
Heel lastig! Zit met het zelfde dillemma maar wel iets anders.. die van mij wilt niet meer gaan slapen maar is wel super moe en sjaggie. Hem gewoon in bed laten een tijdje is geen optie omdat zijn zusje ook rond die tijd slaapt en hij haar echt wakker maakt..Ik doe nu smorgens boodschappen en zet m smiddags een tijdje met een filmpje op de bank.. hij zit dan echt te knikkebollen.. als zn zusje wakker word en hij is nog steeds echt heel humeurig zet ik m vaak smiddags nog een tijd in bad vlak voor het avondeten daar knaptie vaak erg van op.. dan 17u eten en tussen 18 en 18.30 naar bed.

T gekke is dattie vaak wel gaat slapen als me man vrij is in het weekend. Meer overwicht ofzo.. Maar ik merk dan idd ook dattie savonds pas laat slaapt en smorgens vroeger wakker is..

Ik denk dat t echt n lastige fase is waar ze even doorheen moeten ofzo?

Succes!

 
Heel herkenbaar. Hier was het ook drama met slapen 's avonds, werd steeds later en later. In plaats van slapen gingen we samen op de bank filmpjes kijken (of dodelijk saai HHB herhalingen, vooral iets niet al te gezelligs zoals PawPatrol ?). Dan zaten we gerust 1,5/2 uur* en dan staarde onze zoon wat voor zich uit. Na die tijd was het weer gezellig en 's avonds ging het weer zonder gedoe en lekker (en vooral ook beter) slapen. 
Duurde wel even, maar een paar maandjes verder nu blijft hij liever spelen en maalt niet meer om rusttijd op de bank. Heel af en toe pakt die z'n knuffel erbij en gaat dan eventjes zitten... 
*voor de moedermaffia zich erop stort; je hoeft geen hulpverlening in te schakelen, we redden ons prima met beperkte schermtijd etc etc. In dit geval was het net als met een biertje... soms niks, soms een paar en soms te veel. Oops, dat mag natuurlijk ook niet, maar no worries ?
 
Mijn jongste is nu ruim 2.5 en slaapt al sinds haar 2e verjaardag amper meer in de middag. Sinds ze 2.5 is, gaat ze nooit meer naar bed in de middag.

Ze weigerde gewoon altijd en als ze al sliep, was het s avonds idd 21.00/22.00. Daardoor maakte ze een korte nacht en was ze de volgende dag weer moe etc. Zo blijf je in die cirkel. En ik werd er echt niet gelukkig van, elke avond tot minimaal 21.00 m'n peuter beneden...

Daarnaast moeten we elke dag om 14.00 haar zus van school halen (en als ze pas gaat slapen om 14.30 is het sowieso middernacht voordat ze eindelijk gaat slapen s avonds), moeten de middaglaapjes hier voor 14.00 gebeuren. Dat werd steeds lastiger omdat ze amper moe was voordat het 13.30 was en dan sliep ze dus 20 minuten en moest ze alweer uit bed. Onmogelijk..

Dus nouja, hier ging ze vanzelf weigeren al op vrij jonge leeftijd. En ja, dat was best vaak pittig voor haar want rond 15.00/16.00 was ze echt moe. Soms sliep ze even in de auto als ik onderweg was, maar dat was dan 10/15 minuten en prima, dat had geen effect op de avond slaap.

Ondertussen is het middagslaapje dus al een maand of 3 echt voorbij en is ze er prima aan gewend. Mijn mening is dat het echt even doorzetten is voor ze. Ja, het is lastig want ze zijn moe maar ze moeten er ook aan wennen. Elke avond gedoe tot zo laat is gewoon een teken dat ze niet meer moeten slapen in de middag, of hooguit dus eventjes in de auto ofzo.

Elke middag van 13.00 tot 14.00 mag m'n dochter achter de tablet. Dan halen we haar zus uit school, gaan we nog even op pad. Vaak om 17.00 in bad, dan eten en om 19.00 slaapt ze gelijk. En ondertussen red ze 19.30 ook prima. Nu maakt ze tenminste weer goede nachten en heb ik m'n avond terug, dat is me veel meer waard!
Gewoon doorzetten, hij went er echt vanzelf aan. T is even 1 a 2 maanden doorbijten en dan zal je zien dat het al beter gaat. Je moet er even doorheen :)
 
Herkenbaar, al slaapt onze dochter ' savonds juist wel op tijd. ALs ze haar middagdut weigert (we bieden altijd aan) komen er driftbuien overdag. We doen dan een uurtje Ipad en daarna naar buiten, buiten laten razen werkt het beste. Blijven we thuis (door regen) dan is het drama.. Ze gaat zonder middagdut om 18.30 uur al naar bed want dan is ze dood op. Met middagdut tussen 19-19.30 uur.
 
Hier helaas geen tip maar hetzelfde "drama" wij hebben een slechte slaper geproduceerd ?? van 6 tot 1.5 qas echt drama.. hij sliep nu een tijdje door maar was wel altijd tussen 5 en 6 wakker ? nu slaapt ie smiddags als we hem niet wakker maken gerust 3 uur.. maar savonds blijft hij sinds 1.5 week nu om meer melk ( krijgt nog een flesje als hij gaat slapen) zuren/krijsen ook word hij snachts wakker en wil hij meer melk.. voorheen als we hem om 7 uur in bed legde ging hij als znelke op was nog even spelen en viel jij in slaap.. dus zit nu ook te twijfelen op cold turkey zn slaapje te skippen omdat het afbouwen niet echt lukt/werkt..
 
Terug
Bovenaan