Middagslaapje? Niet dus!

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik weet niet beter dan dat baby's, dreumessen en zelfs peuters 's middags slapen of in ieder geval een bepaalde tijd overdag. Onze zoon Stijn van 17 weken voelt daar weinig voor en had het al snel gezien die slaapjes overdag. Hij vindt het allemaal veel te gezellig en wil duidelijk niks missen. Toch probeer ik het iedere middag weer: ik leg hem rustig in zijn bedje en geef hem de kans om in slaap te vallen. Maar nee hoor, iedere keer is het weer drama. Meneer wil absoluut niet slapen. 's Nachts slaapt hij wel al heel lang door maar het lijkt mij dat hij overdag toch ook wat slaap moet meepakken. Hebben jullie hier ervaring mee en misschien wat tips hoe ik het het beste aan kan pakken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laura

Hoi Josephine,

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt met geen middag slaapjes. Mjin dochter, vandaag 3 maanden oud wil ook niet slapen overdag. s' Nachts gaat het gelukkig een stuk beter maar ook naar bed gaan s'avonds is niet makkelijk. Ze word dan zo moe dat ze helemaal niets meer wil en ik geef dan maar een fles om haar te kalmeren en dan valt ze wel in slaap. Helaas heb ik nog geen oplossing gevonden. Ik merk wel dat ze van het geluid van de stofzuiger rustig wordt en die zet ik dan ook maar regelmatig aan. Wat ik wel doe, is haar in bed leggen en dan elke 5 a 10 minuten even gaan kijken en haar gerust stellen dat alles goed is. Dat helpt soms wel maar andere keren huilt ze gewoon door en krijst zo hard dat ik haar maar weer uit bed haal.
Ben erg benieuwd of er iemand nog goede tips heeft.

Groetjes,

Mariko

Hoi,

Kay (17 weken)  heeft zo zijn eigen patroon aangegeven en daar hou ik me steeds aan. Dit is dus zónder slapen in de middag! Hij wil veel te veel zien en doen en door op hem te letten en te kijken waar hij behoefte aan had hanteer ik het volgende schema:

07.30 uur Flesje en weer daarna naar bedje toe
09.00 uur Kay is nu wakker en wordt aangekleed etc
11.00 uur Flesje en weer eventjes naar bed
13.00 uur Kay wordt wakker en er wordt gespeeld
15.00 uur Flesje en spelen
17.00 uur Kay wordt moe..
17.30 uur Lekker de pyama aan en naar bedje toe
19.00 uur Flesje
19.30 uur Naar bedje
23.00 uur Flesje
23.30 uur Naar bed en slaapt door tot..
07.30 uur ....

Zoals je ziet is hij dus de hele middag wakker en slaap de hele avond en nacht. Wij vinden dit zelf ook heerlijk daar we dus de hele avond voor ons zelf hebben.
Dit is dus puur het ritme wat Kay ons aan geeft. En hoe dan ook is hij er enorm vrolijk onder.

Dus voor wie moet ik hem dan smiddags laten slapen? Gaat er om waar jouw kind behoefte aan heeft! Uiteraard als ik zie dat hij wil slapen gaat hij gewoon smiddags ook even naar bed. Maar dit zijn dan écht hazeslaapjes van een half uurtje..

Misschien heb je er iets aan..

Succes!

Esmé mv Kay

OOk Lukas (19 wk) is geen goede slaper overdag. In het verleden probeerde ik krampachtig hem te laten slapen, dat lukte dus niet. Ook   Rust en Regelmaat, voeden, spelen, slapen, etc werkt bij hem niet goed omdat hij overdag hazeslaapjes doet van een half uur. Als hij dat nu doet, probeer ik het nog ff, als hij echt niet wil slapen, haal ik hem eruit, en desnoods gaat hij later weer even naar bed en krijgt hij zijn flesje bijv een half uurtje later.

Terug
Bovenaan