Middagslaapje

<p>Hoi,</p><p>ik ben benieuwd wanneer jullie zijn gestopt met het middagslaapje en hoe jullie dit hebben aangepakt. Onze oudste dochter is nu 2 jaar en 4 maanden en merk dat ze het steeds minder fijn vindt om ‘s middags naar bed te gaan. Ze slaapt meestal ook nog maar 45-60 min, maar af en toe weer ruim 2,5 uur.</p><p>De avonden zijn de laatste weken ook moeilijker. Ze ging altijd zonder problemen rond 19.00-19.15 naar bed, nu zijn we vaak tot 20.30 bezig voor ze een keer slaapt. Hoe oud zijn jullie kinderen en hoe laat gaan ze naar bed?</p><p>Misschien handig om te weten dat ze op de dagen dat ze naar de opvang gaat rond 6.30 op moet staan. Andere dagen slaapt ze vaak tot 7.30-8.00.</p><p>Alvast bedankt!</p><p>Groetjes,</p><p>Laura</p>
 
Onze dochter is 2 jaar en bijna 2 maanden. Gaat rond 19.30 naar bed en slaapt doordeweeks dan tot 6.30 uur.
Tussendemiddag slaapt ze nog zo’n 1,5 tot 2 uur. 
 
Onze zoon is nu 2 jaar en 10 maanden en sinds 2 weken leggen wij hem s'middags later op bed(hij heeft het nog echt nodig) rond 13:30/14:00 uur en slaapt dan tot 16:00/16:30 uur. S'avonds was ging hij ook rond 19:00 uur naar bed maar hij was vaak nog tot 21:00 uur aan het spoken. Nu gaat hij om 20:00/20:30 uur naar bed en s'morgens rond 7:00 ish weer wakker, soms wat later 7:30uur. 
 
Mijn dochter is 2 jaar en 7 maanden. Ze slaapt niet meer elke middag. 2 Maanden geleden merkten we dat ze s avonds idd altijd pas om 21.30 ging slapen, dat werkte natuurlijk ook niet.
Nu kijk ik elke dag hoe de ochtend gaat. Als ze moe is gaat ze naar bed rond 12.30 en om 14.00/14.30 maak ik haar weer wakker. Max 2 uur slapen. Andere dagen blijft ze wakker en gaat ze een uurtje chillen op de bank.
Elke dag wakker blijven red ze niet, dan is ze doodmoe. Dus ze slaapt nu 3 a 4 van de 7 dagen in de week. In de avond slaapt ze nu altijd om 19.30. 
Als ze s middags slaapt, kan ze uuuuren slapen, makkelijk van 12.30-15.30. Maar ik maak haar dus echt na 2 uur wakker want anders is het s avonds feest. Zo kijk ik dus eigenlijk elke dag hoe het gaat en het gaat prima zo! Geen feest meer s avonds en ze slaapt altijd voor 20.00. In de ochtend is ze ook altijd 6.30 wakker, maakt niks uit hoe laat ze er s avonds in ging!
 
Zelfde "probleem" hier met mijn dochter van 2,5. Ik kijk per dag aan of ik haar naar bed stuur of niet. Met soms als gevolg een wat lastiger kind in de avond als ze niet geslapen heeft of een kind dat rond haar gebruikelijke tijd niet in slaap kan vallen als ze dat wel heeft. Ik maak haar wel wakker als ze 2 uur geslapen heeft zodat ze niet te "lang" slaapt en savonds slapen beter lukt. 
 
Mijn dochter sliep met 2 al niet meer en die heeft nooit ook als pasgeborene niet een ochtend slaapje gehad maar mijn zoontje slaapt nu met 2,5 nog van 11.30 tot 15.00 en dan moet ik hem nog wakker maken en die heeft tot 1,5 nog een ochtend slaapje gehad. Ieder kindje is anders dus kijk vooral goed naar waar je eigen kindje behoefte aan heeft. Je zou haar smiddags bv nog een uurtje op bed kunnen leggen of als ze smiddags blijft weigeren savonds gewoon wat eerder naar bed
 
Vanaf 2 jaar verdwijnt het middagslaspje, meestal tussen de 2,5-3 jaar. Als je merkt dat de avonden minder worden, dan zou ik erop letten dat ze max een half uur tot een uur slapen overdag en na een paar dagen kijken wat het effect is. Bijvoorbeeld als ze normaal 1,5 uur slaapt, dan een poos 1 uur laten slapen. Het middagslaapje/rustmoment wel blijven aanbieden totdat ze steeds vaker wakker in bed liggen overdag, geef ze een uur de tijd. Dat is vaak het moment dat ze de middagslaap niet meer nodig hebben. 
SnuggelsandDreams heeft een gratis dutjesgids waar dit soort tips in staan. 
Mijn dochter van 17 mnd heeft nu al soms dat ze overdag na een half uurtje wakker wordt en vervolgens rustig een uurtje wakker in bed ligt. Ze is die dag om 18 uur dan al vaak kapot. Onze zoon van 2,5 heeft vaak onrustige nachten waardoor hij 's middags vaak langer wil slapen, dit ritme doorbreken is echt lastig merk ik. 
 
Terug
Bovenaan