middagslaapje

hallo!
Ik heb een dochtertje van 2 jaar en 9 maanden en een van 10 weken. Mjn oudste slaapt 's middags nog ca 2uurtjes (van 13.00-15.00). Ze is  dan echt erg moe en slaapt meteen. Ze geeft zelf aan dat ze naar bed wil. Soms maak ik haar wakker als ze langer slaapt en dan zegt ze: mama, wat kom je doen, ik wil slapen....
Maar 's avonds leg ik half 8 en 8 uur op bed (eerder lukt even niet met net een kleine!) maar dan ligt ze nog tot na 21.00 te spoken, te praten ,te roepen en dan wil ze weer op het potje......... Eigenlijk zou het middagslaapje eraf moeten maar dat trekt ze echt niet, ze wordt dan niet gezellig, maar ja nu slaapt ze heel laat en zijn we nog laat met haar bezig.

Iemand tips?
Bedankt!
Groetjes
Petra
 
Wij hebben het middagslaapje langzaam afgebouwd. Eerst 1 keer in de week overslaan, na een tijdje 2 keer in de week en zo steeds vaker.

We zijn begonnen toen hij 2,5 was, nu een jaar verder slaapt hij nog elke week minstens 1 keer 's middags. Hij valt dan meestal op de bank in slaap omdat hij het echt niet meer vol kan houden.
 
Onze dochter (3 geworden in mei) gaat 's middags al een tijdje niet meer slapen. Wij hadden hetzelfde probleem. Nu wilde madam zelf ook niet meer altijd slapen hoor.
Nu heeft ze even een time out en mag ze even lekker op de bank liggen kroelen en een beetje TV kijken. Daar rust ze ook van uit.
Nu gaat ze rond half 8 altijd naar bed, net als d'r broertje (14 maanden), heerlijk!
Ze ging altijd pas laat slapen en nu is ze om half 8 bekaf.
 
Hallo,

Mijn dochtertje van 3,5 slaapt sinds een paar maanden niet meer 's middags. Ze is nu erg vervelend tussen ongeveer 17.00 en 19.00 (haar bedtijd). Dan is ze eigenlijk al erg moe en wordt dan dwars en huilerig. Ze wil echter echt niet meer slapen 's middags. Ik ben bang dat het dus gewoon een fase is waar je doorheen moet.
Toen ze nog wel 's middags sliep ging ze 's avonds ook pas om 21.00/21.30 naar bed. Eerder naar bed doen had geen zin.
Ik vrees dus dat je weinig keus hebt. Of 's middags slapen en dan 's avonds laat naar bed. Of wakker houden, een vervelende namiddag en 's avonds op tijd naar bed.
Ik ben het trouwens wel met de vorige schrijfster eens dat je het middagslaapje moet afbouwen, en niet meteen moet stoppen. Verder denk ik dat je dochter er wel aantoe moet zijn. Ze is nog best jong.

Groetjes van Sanne
 
Hoi!
Grappig om te lezen dat je met hetzelfde tobt als ik: ook mijn zoontje sliep tussen de middag lang en lag ´s avonds te zingen tot half negen/negen uur.
Maar hij is inmiddels al 3 jaar en 4 maanden.... Ik begon me al bezorgd te maken hoe het zou moeten als hij naar school toe moet.
Maar zo opeens heeft hij vorige week besloten dat hij geen middagslaapje meer nodig heeft. Van het één op het andere moment gaf hij aan niet meer te kunnen slapen. En het gaat goed.  Soms is hij aan het einde van de middag wel moe, maar gelukkig zijn er dan Fimbels, Samson en Gert en Sesamstraat!
Natuurlijk had ik ook vaker gehoord dat kinderen van het één op andere moment hun slaapje overslaan, maar dat het zo abrupt zou gaan....
Mijn advies is dan ook: wacht gewoon af op wat je kindje doet. Desnoods stel je voor je zelf wel een grens. Ik had voor mezelf bv bepaald dat de zomervakantie het maximum was: zou hij dan nog slapen, dan zou ik beginnen met langzaam af te bouwen.

Groetjes en succes!
 
Terug
Bovenaan