midwiferybusiness

Ja, ik check regelmatig of iemand al iets heeft toegevoegd, want ik ben erg benieuwd. Het onderwerp zakt langzaam weg naar de 2e pagina.

In volle verwachting...

groet,
Tamar

Beste blabla,
Meerdere kruinligging bevallingen kan duiden op een ruim bekken. Bij een kruinligging gaat de schedel rechtuit en wordt de zogenaamde spildraai niet gemaakt. Dat wijst vaak op meer ruimte.
Hoe te voorkomen? Ja, moet het voorkomen. Je bent uniek en als het kind er normaal uitkomt is het jouw wijze van bevallen. Van belang is er vooral met je verloskundige over te spreken. Die kan je beter raden dan ik als buitenstaander die er niet bij is geweest.
Wat je wel kunt doen is tijdens de uitdrijving vertikaal blijven, dus rechtop blijven door te blijven staan en te lopen. Als je loopt of staat zal de schedel zich natuurlijker aanpassen aan de ruimte. Ook zal de indaling gemakkelijker plaatsvinden en je gebruikt de zwaartekracht beter. Echt actief persen is dan vaak niet nodig, doe maar gewoon wat mee met wat je lichaam aan signalen aangeeft. Niet actief persen dus. Zo glijd je kind glijd verder en zal er ook vloeiend uitkomen. Je rekt rustig het perineum op en dat zorgt voor extra natuurlijke oxytocine, wat je goed doet voelen in de eerst uren na de bevalling en de binding met de baby ten goede komt. Bij zo zacht je kind eruit laten glijden is knippen volstrekt overbodig.
Succes.
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Fijn om je reactie te lezen, Tine.

Inmiddels heb ik ergens anders gelezen dat sterrenkijker en kruinligging niet hetzelfde zijn. In mijn geval was het beide keren beide. De eerste werd uiteindelijk een ks en de tweede met vacuum en flinke knip. Volgens mij gebeurt dat ook veel sneller in het zh. Ze hebben toen echt hard getrokken, anders was het niet gelukt.
Beide keren heb ik echter op het bed gelegen.
Ik zal het straks met mijn gyn bespreken, maar het lijkt mij nu heel eng om staande te bevallen. Mijn man had bij de 2e bevalling het gevoel dat het een haar scheelde of het kind was door de kamer gevlogen. Dat is natuurlijk niet zo, maar staande... ik weet niet eens of ik daartoe in staat ben tegen die tijd dat de rest van de bevalling (vaak heftig) achter de rug is.
Ik zou ook niet hebben gedacht dat mijn bekken ruim is. Zo voelde het in ieder geval niet.

Groeten,
Tamar

Als je tijdens de bevalling veel in bed ligt, is het belangrijk om regelmatig van houding te veranderen. Liggen op je rug is sowieso af te raden. Als jouw kindje niet goed met zijn gezicht naar achteren ligt zijn er een aantal trucjes toe te passen om een juiste ligging te bevorderen. Als het goed is kun je voelen aan welke kant het ruggetje van je kindje ligt. Ga dan eerst een half uur op die kant liggen. Na een half uur draai je je om. Draai dan echter zo ver door, dat je bijna op je buik ligt. Het kan dan helpen om zo ver mogelijk op de rand van het bed te liggen en evt. je buik over de rand te leggen. Na een half uur draai je weer "gewoon" op je andere zij. Door deze joudingvariatie help je je kindje in de juiste positie. Als je goed engels leest kun je eens kijken op www.spinningbabies.com
De beste manier van goed "positioneren" van de baby is echter uit bed en dan zoveel mogelijk voorover hangen. Verticaal persen kan natuurlijk ook op de baarkruk.
Succes met bevallen
Groet, Teddy

Terug
Bovenaan