Mijn 2 beste vriendinnen worden maar niet zwanger en ik wel. Hoe kan ik troosten?

A

Anoniem

Guest
Lieve allemaal,
Ik wil jullie allereerst heel veel sterkte wensen in de komende tijd en hoop voor jullie allemaal zwanger zullen worden.
Ik zit met een probleem en weet even niet hoe ik die moet aanpakken. Ik ben inmiddels 18,5 week zwanger en helemaal gelukkig. Mijn 2 beste vriendinnen hebben echter heel veel moeite met zwanger worden terwijl ze zo graag willen. Bij 1 van de 2 ziet het er ook niet naar uit dat het in de nabije toekomst gaat lukken. Ze proberen natuurlijk ook wel blij te zijn voor mij maar ik vind het ook weer erg vervelend om er met hun over te praten omdat het bij mij dus wel redelijk snel is gelukt. Al heb ik wel een miskraam gehad in het voorjaar.
Nu vraag ik me af of jullie ook zwangere dames in jullie omgeving hebben en hoe jullie hiermee omgaan? Ik wil ze niet kwetsen maar ik zit natuurlijk zelf ook midden in een heel gelukkige periode.
Kunnen jullie mij tips geven hoe ik ze het best kan benaderen? Als ik ze vraag of ze het niet naar vinden als ik over mijn zwangerschap en kwaaltjes praat zeggen ze natuurlijk van niet maar ik voel dat er verdriet achter schuil gaat.
veel liefs
Danielle

Hoi Daantje,

Tja je kunt die dingen niet sturen.
In mijn omgeving wordt iedereen per ongeluk zwanger en bij mij duurde het bij de eerste 2,5 jaar en 3 miskramen (nu dus voor nr 2 pas 7 maanden) Mijn vriendin was de eerste keer gelijk zwanger.

Waar ik moeite mee heb is als ze roept, 'ik wist dat het gelijk raak zou zijn' ed. bah niet leuk. Vraag ze anders gewoon zelf hoe jullie er het beste mee om kunnen gaan. Ieder heeft namelijk zijn eigen manier van ermee omgaan.

Dank jewel. Het blijft moeilijk. Voel me bijna schuldig dat ik zo happy ben. Maar ik wil er ook zijn voor mijn vriendinnen. Zal het eens met allebei bespreken.
Danielle

Hoi Daantje,

Mijn man en ik proberen nu al 1 jaar om zwanger te raken. Helaas is dat nog niet gelukt. In onze omgeving zijn in de afgelopen periode ontzettend veel kinderen geboren. Heel wat stellen uit de vriendengroep zijn dit jaar voor het eerst papa en mama geworden.
Dat vind ik hartstikke leuk voor hen allemaal, maar ik wil zelf ook zo graag...

Ik vond het weleens jammer dat als er bijv. over de baby-uitzet werd gesproken, dat er van mij niet werd verwacht dat ik meepraatte. Want ik   had daar immers toch geen verstand van! En sommige uitspraken deden best pijn. Bijvoorbeeld van iemand die zei "ik wil geen meisje". Ik snap zowiezo niet dat je zoiets kunt zeggen, wees blij dat je kinderen kan krijgen!

Mijn  advies aan jou is dat je je vriendinnen erbij betrekt en niet dingen achterhoud omdat jij denkt dat ze niet over baby's willen praten. Het doet meer pijn als je buitengesloten wordt, tenminste zo heb ik het ervaren.

Liefs Bloempje

Fijne zwangerschap verder!!!!

Hoi Daantje!

Mijn advies aan jou is: betrek ze bij je zwangerschap. Ga geen dingen voor ze achterhouden omdat jij denkt dat ze niet over baby's enz. willen praten.

Het doet meer pijn als je buitengesloten wordt. Zo heb ik het tenminste ervaren.

Mijn man en ik zijn nu 1 jaar 'bezig'. En in onze vriendengroep zijn heel wat stellen dit jaar voor het eerst papa en mama geworden. Best moeilijk voor ons.

Ik vond het vaak moeilijk als er over baby's gepraat werd en ik niet mee 'mocht / kon' praten omdat ik er toch geen verstand van zou hebben. Vandaar mijn advies om ze erbij te betrekken. Als ze dat zelf niet willen zullen ze dat vast wel aangeven. Of praat er gewoon over met ze.

Liefs Bloempje

Fijne zwangerschap verder!

SORRY!!!!!

Het ging niet helemaal goed!

Ik dacht de 1e keer dat mijn bericht verloren was gegaan... niet dus!

Het staat er nu dus 2 keer, al is het in iets andere bewoordingen.

´t Is ook al laat, ik kan maar beter mijn bed op gaan zoeken...

NOGMAALS SORRY

Ik  ben eind april na een zwangerschap van 18 weken bevallen van ons kindje. Een buurvrouw/kennisje was vrijwel gelijk met mij uitgerekend. Wat ik erg vond was dat ze mij uit de weg ging. Ze beloofde me langs te komen en ze is nog niet geweest. Op een zeker moment waren we in het zwembad even in gesprek, breekt iemand anders in ons gesprek in en zij gaat vervolgens enthousiast staan te vertellen, terwijl wij in een redelijk emotioneel gesprek waren. Dat gesprek had daardoor geen waarde meer voor mij en haar gesprek met die ander kwetste mij.

Drie dagen naar haar bevalling ben ik naar haar toegegaan. Ik moest wel, je komt elkaar overal tegen. Het was ontzettend moeilijk, maar wel nodig.

Ik denk dat je gewoon met je vriendinnen moet praten over jouw geluk en  hun verdriet, maar je vriendinnen moeten er zelf ook voor open staan. Het is namelijk niet jouw schuld dat zij niet zwanger worden.   Het is iets wat jullie allemaal raakt en daarom moet je het samen doen. Dus samen praten over alles wat voorbijkomt rond het zwanger zijn en niet zwanger worden.

Geniet van je zwangerschap en voel je vooral niet schuldig.

Miep

Terug
Bovenaan