mijn 2 jongens vechten elkaar de tent uit


Hoi ,
ik ben moeder van 2 jongens van 2 1/2 en 6 1/2 jaar oud, allebei 2 heel verschillende kinderen. Maar nu is het probleem dat ze niet met elkaar kunnen spelen er zijn heel sporadische momenten dat het goed gaat (en dan geniet ik natuurlijk volop) maar ik wil ook graag dat ze wat meer met elkaar kunnen opschieten mijn oudste (Mitchell) zegt constant dat hij zijn broer niet leuk vind, en dat vind ik uiteraard niet leuk om te horen. De jongste(Damien)  is al heel gemeen met opmerkingen tegen zijn broer, schopt hem, slaat hem, gooit zijn spullen door de kamer heen en sloopt een boel. Natuurlijk krijgt Damien dan straf, maar Mitchell is dan al goed boos. Ik denk dat het de leeftijd wel zal zijn en ik weet dat ruziemaken er ook wel bij hoort, maar dit is echt niet gezellig meer, ik wordt er echt moedeloos van. Ik ben zelf enigskind en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Nou wilde ik weten of er misschien iemand is die een beetje in dezelfde situatie zit of heeft gezeten of ook kinderen heeft met hetzelfde leeftijdsverschil, en die misschien een tip voor me heeft om het wat gezelliger te   maken in huis. Zijn ze allebei alleen is er niks aan de hand, er wordt ook genoeg gedaan met hun als individueel, dus reden voor jalouzie zou er niet moeten zijn.
Help me alsjeblieft want ik word er niet vrolijker van .......
Alvast bedankt
 
Hoi,

Ja, gezellig is anders als ik jou verhaal zo lees. Ik zit niet in zo'n situatie (heb 3 kids, 3.5 jaar, 2 jaar en 2 weken) Wel hadden mijn zus en ik vroeger altijd ruzie (we schelen 2.5 jaar) Bij ons is het vanzelf overgegaan en kunnen nu niet meer zonder elkaar.

Wel heb ik misschien een tip voor je. Je zou bij jou in de buurt kunnen informeren of er de cursus 'Opvoeden zo' wordt gegeven. Bij ons word die cursus gegeven door jeugdgezondheidszorg. Ik heb die cursus zelf gedaan en er word je geleerd hoe met zulke situaties om te gaan. Bij ons duurde de cursus maar 5 avonden ( 4 weken achterelkaar, en 1 terugkomavond na een half jaar) Is een hele goede cursus!!

Succes ermee,
Groetjes Brenda
 
Hoi Brenda,

Bedankt voor je reactie, dat zou ik inderdaad eens kunnen vragen, ik kijk ook veel naar die opvoedprogramma's en daar leer je ook nog wel eens van. Ik hoop dat het inderdaad dalijk vanzelf over gaat, als de jongste wat ouder is. Bedankt in ieder geval. Groetjes Danielle
 
Hai,

Ik ben een moeder van drie meiden (6, 3 en 6 weken). Dit gedrag kan je behoorlijk gek maken, een van mijn vriendinnen heeft hetzelfde met haar twee zoontjes en ook daar is al van alles geprobeerd. Tot nu toe zonder succes.
Mijn meiden hebben elkaar ook wel aardig in de haren gezeten, maar niet zo heftig. Eerst dacht ik dat het aan de jongste lag (nu de middelste dus) want mijn oudste is een lieve en sociale meid. Toen heb ik eens een camera neer gezet en ik kwam erachter dat mijn oudste ook niet zo lief voor haar zusje was. En die kleine leerde dus heel snel  van zich af te bijten en  deed het gedrag  ook na.  
Nu zet ik nog vaak de camera neer om rustig te observeren, zo kan ik diegene die begint gelijk corrigeren. Juist door de aanstichter gelijk te corrigeren, zonder dat ze doorhebben dat je alles gezien hebt, werkt heel goed.
Ik heb trouwens ook de cursus opvoeden zo gedaan, puur uit nieuwschierigheid. De tips en situaties die ze je op die cursus geven zijn simpel en je kan  ze ook zelf bedenken, maar het maakt je weer even scherp. Je kijkt weer anders tegen de kinderen aan (ook door de huiswerkopdrachten) en kan zo een negatieve spiraal doorbreken. Je leert oa. ook weer bewust complimenten geven.

Succes!
 
Hai,

Ik herken het helemaal en nee, je wordt daar echt niet vrolijk van! Ik zit in precies dezelfde situatie en heb eigenlijk ook geen idee hoe daar uit te komen. Mijn dochters zijn 22 maanden en 9 jaar (best een groot leeftijdsverschil dus jaloezie hoeft helemaal niet aangezien de oudste de hele dag naar school gaat en dus de jongste mij de hele dag voor zichzelf heeft.....) Waar ik het meeste problemen mee heb is dat mijn oudste dochter echt fysiek pijn gedaan wordt terwijl zij alleen probeert te helpen of lief te zijn. En die kleine schat van bijna 2 snapt er ook helemaal niks van! Dus misschien geen tip van mij maar wel een hoop herkenning en een hart onder de riem!  En zo gauw er voor jou een tip is heb ik er ook wat aan!  Hartelijke groeten en succes
Brigitte
 
Terug
Bovenaan