Mijn angst

Dag Dames,

Ik ben momenteel 4+5 dagen zwanger. Ik heb verder niet echt last van kwaaltjes maar ben zo enorm bang om misselijk te worden en of te moeten overgeven... ik heb dus emetofobie. Hiervoor al in therapie geweest maar helaas heeft dat geen effect gehad.
Vanaf welke week kregen jullie last van kwaaltjes zoals misselijk etc ?

De eerste weken na de test, werd ik alleen misselijk van de geur van koffie. Ik denk dat het ongeveer een maand later was, dat het echt begon. Toen ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik wat voorgeschreven gekregen tegen de misselijkheid. Dat ben ik blijven slikken tot het einde van de zwangerschap.
Let er wel op dat maagzuur remmers de opname van vitamine B kan verminderen.
Maar de misselijkheid kan bij de meeste vrouwen gewoon behandeld worden. Tenzij jij je extreme misselijkheid ervaart.

Overleg dus vooral met je huisarts of verloskundige hierover.

Beste F, Ik snap dat je je zorgen maakt, zeker met emetofobie. Zwangerschap kan onzekerheden met zich meebrengen, en het is goed dat je hier open over bent. Niet iedereen wordt misselijk tijdens de zwangerschap. Ik ben zelf 3x zwanger geweest en geen één keer misselijk geweest of door de zwangerschap moeten overgeven. Stel je raakt wel misselijk door de hormonen, dan er zijn manieren om misselijkheid te verminderen. Het is denk ik, belangrijk om jezelf niet te veel druk op te leggen en te focussen op dat je je op dit moment niet misselijk voelt, want misschien gaat het helemaal niet komen.

Ik heb even voor je gekeken op Ouders van Nu en vond deze artikelen die je kunnen helpen:
Als ik me in deze situatie zou bevinden, dan zou ik proberen met een verloskundige /huisarts en of psycholoog te situatie te bespreken samen te kijken hoe je de angst kunt aanpakken en wat je kunt doen stel de misselijkheid treedt op.

Heel veel succes, Jetske

Terug
Bovenaan