Mijn baas en ik komen er niet uit.

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden

Nog twee dagen werken en dan ga ik met verlof... harstikke leuk natuurlijk!
maar ik dacht idd lekker rustig met verlof te gaan en alles was goed afgesproken ivm werktijden en dagen. komt mijn baas vorige week dat ik eigenlijk een van de dagen niet kan werken die we hebben afgsproken... of ik dan niet op donderdag en vrijdag kan werken ipv maandag en donderdag. Nou nee! de vrijdag valt gewoon bij mij meteen af omdat dat gewoon de aller drukste dag van de week is en ik 's avonds er ook nog voor mijn kind wil zijn. En aangezien mijn kleintje op maandag naar het kinderdagverblijf zou gaan en dat ook al geregeld is zit ik  nu een beetje in de stress. want ik kan niet zo maar ruilen want er zijn lange wachttijden bij ons. Maar nu komen we er dus niet uit!!!
Wat moet ik doen? Hij geeft zo maar mijn uren weg aan een collega zonder er eerst met mij uit te komen, nu moet ik er maar een beetje tussen passen anders heb ik pech!
Hebben jullie hier ervaring mee?

PS: -Halve dagen werken is ook geen optie want dan ben ik alleen maar heen en weer aan het racen

-En op donderdag past mijn vriendin ieder geval op en ik woensdag op die van haar.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is voor jullie anders hoor ik het wel!

Groetjes Noomie 33 weken en 2 dagen

Heb je dit niet vast laten zetten? Hebben jullie een afdeling PZ? Zou daar anders om advies vragen. Vind dat als jullie duidelijk dagen hebben afgesproken hij niet zomaar dagen kan switchen! Zou er a-sociaal zijn.... heb je niet gelijk gezegd dat dit niet mogelijk is en dat je alles hiervoor al hebt geregeld?
Groetjes, Nicole 27w4d

inderdaad, heb je iets zwart op wit staan (al is t een kladje met handschrift van je baas of een mail). Dat maakt dat jij een stuk sterker in je schoenen staat. Anders zou ik niet weten hoe t werkt. Je personeelsadviseur om raad vragen en misschien met die betreffende collega praten??
Sterkte ermee en wel van je verlof genieten hoor!!
Mira (37+5)

Hoi,

Volgens mij mag dit niet zomaar! Ik hoop voor je dat je alles zwart op wit hebt staan. Misschien kun je rechtsbijstand bellen om dit na te vragen!

Zeker als je alles al geregeld hebt en je dit aan kunt tonen.

Veel succes ermee.
Groetjes  Sandra

Hoi meiden

Dat is het hem nou juist... ik heb niets op papier staan. We komen eigenlijk altijd mondeling overeen.
Hij vroeg mij steeds of ik er al uit was welke dagen ik wilde gaan werken, toen heb ik gezegt dat ik op maandag en donderdag wilde werken.
Dat is nu ruim ander halve maand geleden, toen ben ik daar van uitgegaan want ik kon ook die dag terecht bij Kdv. Dus ik ging er van uit dat het geregeld was, tot een week geleden....
Wel kan ik aantonen dat ik al 4 jaar op de maandag werk..... en die dag wil ik graag houden maar dat komt hem niet zo goed meer uit want hij heeft een collega al benoemt tot ass, filiaalmaneger en zij gaat mijn dag werken omdat ze meer uren wil werken.
Wel heb ik nog niets getekend voor een ander contract, dus ik heb nog steeds mijn oude uren vast staan.
Maar ik wil niet meer zo veel dagen werken...
Ik hoop echt dat dit snel geregeld wordt, en weet je wat het probleem is, wij zien onze werkgever niet als baas maar gaan heel vriendschappelijk met elkaar om. en daar heeft hij nu misbruik van gemaakt. ik dacht dat ik op zijn woord kon vertrouwen.
We doen nooit iets schriftelijk aanvragen of dergelijks.

Ten eerste een goeie les voor de volgende keren, alles schriftelijk laten bevestigen en/of vastleggen.
Het is een zakelijk verzoek tot verandering uren e.d.
Mondeling is leuk, maar zonder getuige is het jouw woord tegenover de ander, visa versa.
Daarnaast mag je als werkneemster gewoon om een schriftelijke bevestiging van je verzoek en goedkeuring vragen. Ook al is het ouwejongenskrentenbrood mentaliteit op je werk, geef gewoon aan het gaat hier om een zakelijk verzoek en ik wil dit graag schriftelijk bevestigd hebben.
Dit is puur ter bescherming van jezel!!!!

Het is gewoon tegenwoordig zo dat de werkgevers meer macht hebben dan de werknemer. Daarom behoor je jezelf te beschermen.
Een werkgever gaat in meerendeel van de dingen-zaken ervan uit dat je je vertrouwen hebt gegeven. Dat hij dan zakelijk ineens anders besluit is vooral je nu net voor je verlof een harde domper.
Wij als werknemers, beschouwen dit niet zakelijk maar persoonlijk. Des te meer redenen om dingen vast te laten leggen.

Ok daar heb je nu even niks aan.
Mocht je een rechtsbijstandverzekering met module arbeid hebben, informeer goed wat je rechten of stappen kunnen zijn-worden.
Of informeer bij een rechtswinkel wellicht kunnen deze je weer verder helpen.
OF wellicht ben je lid van een bond, informeer hier na.

Daarnaast bekijk je CAO eens goed, wellicht staan hier ook regels over in, wellicht dmv google en trefwoorden kan je nog meer info over je CAO vinden en misschien weer verder komen.

Het is ff niet leuk want je hebt wel wat anders aan je hoofd, maar je moet het wel regelen.

Succes enne genietse van je verlof

Ik had bij mijn 1e net zo iets, ook niet op papier laten zetten......dom, dom. Maargoed heb je nu niets aan. Als ik het goed begrijp werkte je fulltime en wil je nu 2 dagen werken?
Ik heb bij de eerste na mijn verlof ouderschapsverlof opgenomen. ik wilde op dat moment 16 uur werken, dit kon niet, wel 24 dat vond ik te veel, dus heb ik per week8 uur opgenomen. en 2 maand na dat ik terug was kwam er wel wat voor 16 uur vrij. het is misschien zonde van je ouderschaps uren. maar waar heb je die anders voor??? als er calamiteiten zijn heb je wel weer recht op een ander soort verlof.

Kijk eens op de website van sociale zaken,  of van het UWV, want er zijn bepaalde rechten die je hebt in dit soort zaken. heeft jouw collega kinderen of is zij nieuw? Want als jij er al langer werkt en zij geen kinderen heeft zal een rechter eerder in jouw voordeel beslissen. Je staat ook sterk omdat je de maandag altijjd gewerkt hebt, een werkgever moet namelijk in overleg met de werknemer de uren veranderen. En ook al heb je niets schriftelijk op papier, mondelinge afspraken gelden ook! Het geval dat je al op de donderdag vrij was om naar de verloskundige te gaan werkt ook in je voordeel. Dit noemen we stilzwijgende toestemming. Een eerste stap is nu dat je er je baas schriftelijk en aangetekend ervan op de hoogte stelt dat je het niet eens bent met de voorgestelde roosterwijziging en dat je hem aan de mondelinge afspraken wilt houden. Poot stijf houden en niet bang zijn. Hij kan je niet ontslaan omdat je zwanger bent.

Succes en sterkte
Jannie

Terug
Bovenaan