Mijn dochter (5 jaar) heeft zoveel energie, HELPPP!!

Hoi allemaal,
Ik heb al langere tijd een 'probleem' met mijn dochter. Ze is 5 jaar en ze heeft, zeg maar, erg veel energie. Toen ze baby was sliep ze al heel weinig en kroop al heel snel en overal op, in, over enz. enz. Ook liep ze heel snel enz. enz. Verder is ze ook redelijk vlot op cognitief gebied. Ik merk dat het steeds lastiger wordt om hiermee om te gaan. Zo gaat ze pas rond een uur of 10 slapen en is dan weer om 6.30 uur klaar wakker en er moet dan ook meteen van alles gedaan worden (pff..) De hele dag is ze bezig,schoo, zwemles, ballet,  maar s'avonds  slapen? Ho maar! Ze kan ook geen 5 tellen stil op een stoel zitten. Ongeloofelijk  hoe zij  af en toe op een stoel hangt/ ligt.  
Ik  ben al een paar keer naar de huisarts geweest omdat ik echt denk dat wanneer zij een paar nachten  goed doorslaapt, zij ook een stuk gezelliger is. De laatste twee weken is er echt geen land meer met haar tte bezeilen, echt ze is neit te genieten! Maar volgens de dokter moet ik naar het opvoedbureau. Nu heb ik hier niets op  tegen, maar werk zelf bij Jeugzorg en weet wel een beetje hoe ik de dingen aan moet pakken.  Maar heb alles al geprobeerd.  
Verder  kan ze zich goed concentreren en zijn er  op school geen problemen (behalve dan dat ze er regelmatig  moe uitziet...)
Wie herkent dit en wat hebben jullie eraan gedaan, of wat kan het zijn?    
 
Hoi Hoi,
Dat lijkt me erg vermoeiend zo'n dochter! Ik heb er helaas geen ervaring mee, mijn dochter van 4 is juist heel rustig.
Maar misschien zou je toch het opvoedbureau kunnen proberen?
Tuurlijk heb je verstand van zaken als je zelf bij jeugdzorg werkt, maar het gaat nu wel om je eigen kind. Daar kijken die mensen van het opvoedbureau toch net iets anders naar als dat jij doet.
Ik zelf werk op een kdv en weet dus ook alle regeltjes ed die in de boeken staan. Maar toen mijn dochter in de koppigheidsfase kwam zat ik toch even met mijn handen in het haar. Ik zat toen ook niet lekker in mijn vel, maar da's weer een ander verhaal.
Toen heb een aantal gesprekken met een pedagoge en heb daar toch wel wat aan gehad. Zij stond nu eenmaal wat verder weg en kon alles een beetje relativeren, wat ik op dat moment niet kon.
Het valt toch te proberen? Bevalt het niet, stop je er toch weer mee.
Ik wens je in ieder geval heel veel succes.
Groetjes Sil
 
Hallo,
Heel herkenbaar, mijn dochter van ook 5 jaar heeft veel energie. Wat ik heb gedaan klinkt misschien zweverig maar ik ben bezig met aarden, aarden en nog eens aarden en heel erg in het NU leven. Aarden betekent kleien, met water en zand laten spelen, enz. In het nu leven betekent niets vooruit beloven, niets in het vooruit vertellen over wat we gaan doen. Alleen vandaag telt en dan splits ik het ook nog in dagdelen. voorbeeld: Als ze opstaat heeft ze het al over spelen bij een vriendinnetje, dan zeg ik dat we dat om 15.15 uur gaan regelen en niet eerder. of met 1 ding bezig zijn en dat helemaal afmaken,opruimen en dan het volgende. Ik merk dat je ze moet begeleiden in het dagelijks leven. Als ze naar bed gaat heb ik een soort pictogrammen gemaakt in een boekje zodat ze precies weet waar ze aan toe is. Mijn dochter slaapt ook pas laat in maar we merken als we ze beter weet waar ze aan toe is ze makkelijker in slaap valt.
Het gedrag van de kinderen heeft naar mijn mening te maken met veiligheid en vertrouwen. We onderschatten soms de angst van kinderen en het gedrag dat daar op volgt.
Veel succes Knof
 
Terug
Bovenaan