mijn dochter doet zichzelf pijn?

Hallo,

Ik heb een vraag of andere moeders/ouders dit herkennen...
Mijn dochter is nu bijna 17 maanden, een fase die bekend staat om zogezegde driftbuien.. nu heeft ze die al enkele keren vertoond; dit meestal in situaties als het niet gaat zo als zij het wil, maar niet zozeer om dingen als ze iets doet waar ze een "nee"als antwoord op krijgt, maar meer in de zin, ze krijgt het bijvoorbeeld niet voor elkaar om blokjes in elkaar te zetten, zoals zij het wil, dus meer in het doen van activiteiten. Ze reageerd dan driftig, huilt schreeuwd "gromt".. en vervolgens slaat ze zichzelf..??? in het gezicht met beide handjes..ze reageerd dus meer gefrustreerd.. maar ik lees hier veel over "driftbuien"maar nooit over hoe het kind dan reageerd naar zichzelf en dus de hand op zichzelf legt..
Ik vind dit best sneu om te zien.. sindskort knijpt ze zichzelf ook, het lijkt wel een soort controle verlies en dat zich daar in verliest en zichzelf trug "fluit"door dit gedrag te vertonen, ik probeer dit te negeren, maar in sommige gevallen, blijft ze erin "hangen"en herhaald haar handelingen tot het zichzelf slaan en knijpen..
Wat moet ik doen.. is dit normaal.. of is me dochter gedragsgestoord aan het worden/of juist erg perfectionistisch  ( wat nu wel erg drastisch klinkt) maar wat moet ik doen wat kan ik doen?
Hoop dat me verhaal en tevens me vraag hierin duidelijk is..Lees jullie antwoorden graag tegemoet..
vr. gr. Hetty moeder van dochter Nikki bijna 17 maanden.
 
Hallo,
Op dat moment positief zijn lieve woorden tegen haar zeggen, zeggen dat je van haar houdt en ondertussen daar waar ze over gefrustreerd raakt rustig zonder woorden mee helpen dus de blokjes op elkaar laten stapelen of in elkaar doen en haar ook blokjes erin doen haar gedrag negeren en het goede voorbeeld laten zien. want jij bent op dat moment het voorbeeld.
groetje knof
 
Hoi, het komt inderdaad minder voor, maar er zijn kindjes die zichzelf slaan in hun drift, andere kindjes slaan gewoon naar de persoon die voor hen staat zeg maar...

Maar het komt veel heftiger over he... maar ik neem aan de het met de driftbuien vanzelf weer overgaat, net als de kindjes die om zich heen lopen te meppen

groetjes Yvonne
 
Bedankt voor jullie reacties.. ja idd je ziet of hoort er weinig over.. maar ik denk idd.. dat ook dit in de driftbui hoort.. maar uit frustratie zich dit uit naar zichzelf..ook uit onmacht, omdat een driftbui zowiezo al zoon onmachtsituatie is...


En idd het is niet leuk dit aan te moeten zien als dit gebeurd, toch probeer ik haar idd weer positief te stimuleren motiveren als deze "bui naar zichzelf" wat gezakt is. Meer kan ik ook niet doen, ik zeg er maar weinig over, ik bedoel ik corrigeer het niet, zodat ze er geen "spelletje"van kan maken. ( ik negeer dit gedrag) en neem wel de situatie over als de bui geloeid is, in positieve zin.

nogmaals thks voor jullie respons.. gr. Hetty
 
Terug
Bovenaan