Mijn dochter slaapt niet zelf

<p>Hallo,</p><p> </p><p>Ik ben een mama van een prachtige dochter van 3,5 maand oud. Ze is een moeilijke slaper, heeft daarnaast ook een hele lichte slaap. </p><p>Ik moet haar echt in slaap wiegen en dan slaapt ze, zodra ik haar neerleg word ze vrij wel meteen of kort daarna weer wakker. 's avonds valt ze bij mij aan de borst in slaap. Als ze slaapt leg ik haar in haar bedje neer. Word snachts nog wakker om te drinken valt ze bij mij weer in slaap.</p><p>Ik heb al een aantal keer geprobeerd om haar wakker in bed te leggen, om te proberen zelf te slapen maar dat lukt niet. Krijst de hele boel bij elkaar. Ik zie dat ze erg moe is en wilt slapen, maar het lukt haar niet zelf. Ze blijft maar huilen tot je haar oppakt en zelf in slaap wiegt. Want dan slaapt ze meteen.</p><p> </p><p>Iemand tips wat ik kan doen om haar zelf te laten slapen?</p><p> </p>

Ik ben er van overtuigd dat je zoiets niet kan afdwingen/leren maar dat ze eraan toe moeten zijn. Mijn zoontje lag tot 3 maanden alleen op mijn borst. Daarna viel hij alleen op mijn borst in slaap en kon ik daarna wegleggen en nu kan ik wakker wegleggen zonder problemen. De periode dat dat nog niet kan is pittig maar het gaat voorbij(God wat haatte ik die opmerking) verder heeft het bij mij wel geholpen te kijken waarom hij snachts wel in de wieg sliep en ben dat overdag gaan nabootsen. Heel donker maken(wij hebben gelukkig rolluiken) en puckababy aan. Dat werkte. 

Ja ik denk ook zoals hierboven wordt gezegd dat je het niet kunt afdwingen, maar ik begrijp wel dat het heel fijn zou zijn als ze wel zelf in slaap zou kunnen vallen. Wij hebben hier thuis ook niet de allermakkelijkste overdagslaper, maar wat hier werkt is hem op zijn buik te slapen leggen. Heb je vast al geprobeerd, maar zo niet.. kun je dat eens proberen? Sinds wij dat doen slaapt hij veel makkelijker zelf in, s avonds sowieso.

Mijn dochter was ook een lastige slaapster. Tot een maand of 8 heb ik haar steeds geholpen in slaap te komen. Toen vond ik het zelf wel tijd om te gaan oefenen zelf in slaaptte vallen (met als handboek 'baby in droomritme'). Ik had dat ook geprobeerd met 5 maanden maar toen was ze echt compleet overstuur. Toen ze 8 maanden was moest ze ook wel huilen, maar niet meer zo overstuur en ze viel uiteindelijk toch zelf in slaap. Eerste keer na 45 minuten, die middag na 30 minuten en na een week meestal binnen 10 minuten. Inmiddels (ze is nu 13 maanden)huilt ze meestal helemaal niet meer bij wegleggen overdag. In de avond krijgt ze bv en valt ze meestal bij mij in slaap. Dan leg ik haar daarna in haar bedje. Dan heeft ze dus nog wel 'hulp'. 
Je zou naast haar kunnen gaan zitten als je haar in haar wieg/ledikant hebt gelegd. Deze even voorverwarmen scheelt ook wel denk ik. In de nacht wordt vanzelf minder als ze door gaat slapen. Dat boek over het droomritme is wel aan te raden. Het geeft fijne info en handvatten, ik voelde me er wat zekerder door. 
Veel succes!

Hallo, het komt echt goed geef het de tijd! En niet teveel pushen/afdwingen dan word het juist een probleem. 
gewoon de tijd geven en later nog is proberen. Dat is mijn ervaring Groetjes 

Mijn dochter viel ook alleen in slaap aan de borst of als je met haar wiegt, zodra je haar in de box of in bed lag werd ze gelijk wakker. Dus haar in bed leggen tot ze eindelijk sliep duurde 3 uur. Nja dat trok ik uiteindelijk niet meer. 
Ik heb ontdekt dat wat voor haar werkt is een schonen luier om, dan inbakeren (want anders slaat ze zichzelf wakker) en dan een fles in bed geven. Met een zacht droommuziekje op. En soms wil ze ook dat ik gewoon bij haar blijf staan tot ze slaapt en nu slaapt ze ook eigelijk alleen in haar eigen bed. En soms op de arm en in de kinderwagen zolang het beweegt.
de fles valt ze in slaap soms zijn het maar 2 slokjes en soms het hele flesje. Maar ik maak nooit veel. De rest van de dag heeft ze gewoon de borst dus denk dat het drinken haar vertrouwd maakt.
Geef het tijd ik heb ook veel avonden vanalles geprobeert en als het de ene dag werkte deed het de andere dag weer niet maar uiteindelijk bleken sommige dingen wel te helpen.  Heel veel succes!! 

Terug
Bovenaan