mijn dochter stikt steeds bijna.....

mijn dochter anoukje van 2 krijgt smiddags brood te eten. sinds een paar maanden kauwt ze niet meer goed en slikt ze een hap gelijk in. hierdoor is ze al een paar keer bijna gestikt. ze is nu soms zelfs bang om een hapje brood te nemen.
we geven haar hele kleine stukjes dus daar ligt het niet aan en we zijn ook boos geworden op haar en we hebben het op de lieve slijmerige manier geprobeert maar het helpt allemaal niet. ik vind het heel erg eng en ik schrik me natuurlijk rot als ze bijna stikt. ze doet hetzelfde met koekjes enzo dus die krijgt ze al niet meer.
weet iemand misschien waar het aan ligt? en wat ik kan doen?
groetjes!!!!!!
 
Hoi,

Heb je haar al eens geprobeerd gewoon een halve boterham of hele dubbel gevouwen te geven en zo uit het vuistje te eten.

Vaak is het namelijk zo dat ze dan beter in kunnen schatten wat ze in hun mond hebben/stoppen.

Door hele kleine stukjes is de kans op verslikken groter.
En probeer zelf zeker over te komen.

succes

Ps wel als alles verder is uitgesloten dus geen medische oorzaak
 
ik geef de laatste tijd hele kleine stukjes omdat ze geen grote stukken aankan. ze kreeg eerst wel een dubbelgevouwen boterham maar die stopte ze helemaal in haar mond of ze nam er te grote happen van die ze zonder te kauwen doorslikte.
k heb het cb erover gebelt en die zeiden dat ik haar beter een tijdje pap kon geven in plaats van brood en dat ik over een paar weken opnieuw moest proberen of ze wel normaal kon eten. ik hoop dat dat wel helpt...
 
hoi hoi,

helaas maak ik dezelfde angstige momenten mee tijdens het eten van brood of een koekje. Wat ik doe is het brood zelf niet geven maar hele kleine stukjes aanbieden (halve centimeter bij een halve centimeter). Hierin verslikt mijn kleintje zich bijna nooit. Daarnaast probeer ik haar te laten zien hoe zij moet kauwen door het overdreven voor te doen. Het helpt wel iets (ik zie haar kauwbewegingen maken), maar soms gaat het nog fout. Ik denk af en toe maar dat het gewoon zo moet zijn. De een leert eten en kauwen sneller dan de ander. Mijn dochtertje is net als mijn zoontje blijkbaar iets langzamer hierin.... Bij mijn zoontje is het ook goed gekomen.

groetjes steef
 
inmiddels is het gelukkig weer allemaal over. mijn dochter kauwt ineens weer normaal en slikt geen grote stukken meer door.sommige mensen hadden mij best wel wat angst aangepraat omdat er kindjes zijn die geen stukjes durven eten en daarvoor opgenomen moesten worden, en sondevoeding krijgen. ik heb er ook websites van gezien. ik maakte me meer en meer zorgen en ik was me al aan het  voorbereiden op het ergste,  maar ineens ging ze met sprongen vooruit. nu zegt ze zelf ook bij iedere hap die ze neemt dat ze moet kauwen en dat doet ze dan ook geweldig!

ik ben er best bang voor dat mijn jonste dochter straks ook in die situate terecht komt. ik zal nu veel meer op die dingen gaan letten en ik ga haar extra in de gaten houden, want dit wil ik nooit meer meemaken.
 
Terug
Bovenaan