Mijn dochter van 13 maanden heeft haar eigen willetje.....wie herkent dit

A

Anoniem

Guest
Mijn dochter van 13 maanden is bijna altijd heel vrolijk. Ze is sociaal en vind spelen met andere kinderen ook erg leuk.
TOch loop ik tegen een aantal dingen op waarvan ik wil weten als dit bij jullie ook van die punten zijn waar je je ff geen raad bij weet.

Sinds Sanne een jaar is, gaat het eten niet meer zo makkelijk. 's ochtends geef ik haar een boterham en 150cc melk (advies bureau). Beide drinkt/eet ze vaak niet op. Rond 10 uur krijgt ze een koekie of zo
12 uur weer eten. Er gaat dan een kleine boterham in
14.00 Fruithap en evt om 15.00 nog wat lekkers
18.00 warm eten. Zeer afwisselend als ze dit opeet ja  of der nee. Ze eet 9 van de 10x met de pot mee.
Omdat ze niet ontzettend veel binnenkrijgt word ze rond 12 uur wakker. Pas als ik haar nog een fles opvolgmelk geef slaapt ze de gehele nacht door.

Daarnaast loopt ze sinds een paar maanden. Helemaal toppie natuurlijk. Ik merk wel dat doordat ze alleen maar wil lopen, zij na een half uurtje in de buggy het gehad heeft. Ze begint dan te huilen huilen en te huilen.
Als ik haar eruit haal is het huilen uiteraard spontaan gestopt en heeft ze alle lol in het lopen.

Moet ik consequenter zijn door haar niet uit die buggy te halen? of is dit gewoon zo'n fase waar niet alleen zij maar ook ik door heen moet?

Graag jullie reacties

gr liesbeth

Heel herkenbaar hoor. Hier is het ook steeds weer afwachten wat er aan eten ingaat.
Thomas is bijna 13 maanden en wil zoveel mogelijk zelf eten. Daar houden we zoveel mogelijk rekening mee door z'n eten in stukje (hooguit 2 a 3 tegelijk) op z'n tafeltje van de kinderstoel te leggen. Dan steekt hij het zelf in z'n mond maar vaak als hij even geen zin heeft gooit hij het op de grond. Dat pak ik dan op en leg het weer op z'n tafeltje om duidelijk te maken dat het niet op de grond moet maar in z'n mond. Soms lukt dit zo maar soms ook niet. Ik hou maar in m'n achterhoofd dat als hij echt honger heeft, hij dan prima eet.
Wij geven Thomas tussen 20.00 en 21.30 uur nog een fles pap om te voorkomen dat hij 's nacht komt. Misschien een idee voor jou?

Veel succes in elk geval.

Ida

Hoi Ida,

Fijna dat je reageert. Weet je wat het is met die meid van mij. Als zij om 18.00 warm eten krijg en ik doe haar om zeven uur in bed wil ze vaak die fles nog niet. pas als ze weer wakker word, dan wil mevrouw die fles.
Tja een meissie met een eigen willetje.
Of maak jij je kindje er speciaal voor wakker?

Hoi Liesbeth,

Ik maak Thomas inderdaad wakker als hij zelf al niet wakker is geworden tussen 20.00 uur en 21.30 uur. Wij gaan om 21.30 uur naar bed en als Thomas dan nog geen avondfles heeft gehad maken we hem wakker.

gr Ida

wij geven aaron tegen 6 uur half 7 warm eten en dan tegen 8 uur een fles met 210 water en 6 schepjes melk en 3 schepjes pap en dan slaapt hij tot de volgende ochtend 8 uur,dus wij zijn wel blij met die laatste fles!
wat betreft een eigen willetje,praat me er niet van!!als hij niet in de autostoel wil,gooit hij zich gewoon naar achteren op de grond,en als hij zijn jas niet aan wil dan laat hij zich gewoon achterover vallen,ik denk dat het de leeftijd is maar wij moeten hem vanaf nu al strak houden anders wordt het me een mannetje wel denken wij...

groetjes nienke...

Hoi Nienke en Ida,

Misschien wel een slim plan om dit ook eens te proberen. Gewoon wakker maken.
Als je het niet probeert, kom je er ook niet achter. Ik hou jullie wel op de hoogte haha
Dat je kind een eigen willetje krijgt vind ik alleen maar positief. Maar soms begin je te twijffelen aan je eigen opvoeding, maar gelukkig zijn er ook andere moeders met deze gevoelens.
Bedankt voor de reacties

lies

Wij hebben ook gemerkt dat Lara sinds een week of wat soms het eten weigert. Op het CB vertelde de wijkverpleegkundige dat dit bij deze fase hoord; die kleintjes kunnen een paar dingen "zelf bepalen"; eten en slapen. En nu hun eigen willetje gaat ontwikkelen doen ze dat dus ook!
Vanaf hun 1e schijnen kids ook minder te gaan eten; ze groeien ook minder hard dan in het 1e levensjaar.
Dit stelde ons wel gerust; we zien wel wat er naar binnen gaat. Vaak is het zo dat bijv het ontbijt prima gaat, middagboterham ook prima en dan het avondeten niet of nauwelijks. Of andersom.

Wij geven Lara ergens tussen 20.00 en 22.00 uur ook nog iets te eten; pap, ontbijtkoek, banaantje o.i.d. Ze wordt hier vrijwel altijd zelf nog even wakker voor.

Hoi Jaqualine,

Bedankt voor je reactie.
Eigenlijk komt het er dus op neer dat het allemaal zo hoort.
Waar ik soms zo moe van word is dat men op het bureau vaak zo spastisch hierover doet "nee vanaf 1 jaar moeten ze wel door slapen" Mijn dochter gaf rond haar 9e maand zelf aan dat ze de nachtfles niet meer wilde hebben. Nu heeft ze hem wel weer ff. Zelf had ik al zoiets van.......ze geeft het zelf aan.
Toch vind ik fijn dat mijn gevoel bevestigd word door meerdere moeders.

Terug
Bovenaan