mijn dochter weigert te proeven


Ik ben een moeder van twee meisjes. Mijn eerste dochter is bijna drie mijn tweede dochter is bijna negen maanden.

Mijn eerste dochter heeft vanaf baby al moeite met eten.Het is een vrolijke meid en behoorlijk vlot in haar ontwikkeling. Alles gaat goed, behalve het eten. Ze heeft wel zelfgemaakte prutjes en fruithapjes gegeten maar daar was ze al snel niet zo enthousiast voor, zeker niet toen en grotere stukken inzaten. Na een jaar had ze erg voorkeur voor potjes ( en dan het liefste van 6 maandenpotjes). Omdat ik blij was dat ze iets wilde eten hebben we haar een tijdje die potjes gegeven. Worst heeft ze nooit lekker gevonden. Hartig beleg op brood bestaat uit pindakaas of smeerkaas, het liefste eet ze alleen boter op brood. Fruit weigert ze te proeven, banaan is het enige wat ze eet. Er is een korte tijd geweest dat ze spinazie at, maar nu eet ze helemaal geen groente meer, zelfs niet een hap.
Omdat ze heel goed weet wie ze is en wat ze wilt lukt het mij of oma of een ander niet om haar te verleiden een hap te proeven van groente of fruit. Ik ben naar het opvoedbureau van stichting opmaat geweest. Daar ben ik niet verder mee gekomen. Nu gaan we iedere week naar logopedie. Volgens de logopediste is er niets mis met haar mondmotoriek. Haar tong is nog wat onrustig en daar doen we oefeningen voor, maar verder moet ze in staat zijn om te kunnen eten. Toen ze baby was maakte ze wel gekke bewegingen met haar mond, een soort spiertrekking als ze eten kreeg.Nu is de logopediste begonnen met een stickerbeloningssysteem. Als ze een hap appel eet krijgt ze een mooie prinsessen sticker. Maar mijn dochter zegt dat ze geen sticker hoeft als ze moet eten. ( en ze is echt dol op stickers).
Wat mij het meest verbaasd is dat ze ook niet warm te krijgen is voor knakworst, rauwkost, al dan niet in leuke vorm aangeboden, pannenkoeken, poffertjes of meer van dat soort eten waar kinderen dol op zijn. Heel af en toe heb ik geluk en neemt ze een paar hapjes tomatenbouillon.
Mijn zorg zou een deel weg zijn als ik haar zo ver zou krijgen dat ze ging proeven. Ze mag dan zelfs zeggen dat ze alles vies vindt, als ze het maar zou proberen.
Ik ben op het internet nog nergens lotgenoten tegen gekomen en ik kan ook niet de juiste informatie vinden hoe ik met dit probleem om moet gaan. Alle tips die je leest hebben we al toegepast. We zorgen dat het gezellig is aan tafel. We dwingen niet. We negeren zovee mogelijk het niet eten en zitten te wachten dat we een compliment kunnen uitdelen als er een hap naar binnen gaat. Er is geen machtsstrijd etc.
Haar zusje is nu negen maanden en zou graag willen eten. Ze is allergisch voor koemelk en wij moeten erg voorzichtig zijn met wat we haar aanbieden.
Zo zit ik iedere dag met twee tegengestelde problemen aan tafel. De een mag bijna niets eten en wil zo graag. De ander mag alles eten en wil niets. Ik maak me om beide meisjes evenveel zorgen.
Wie herkent dit probleem en wie kan mij verder helpen?

 
Hoi,
Ik herken je probleem niet (sorry...) maar ik wil je wel even een hart onder de riem steken. Het lijkt me erg moeilijk om in zo'n situatie te zitten.
Een tijdje geleden heb ik bij Netwerk een docu gezien over problematische eters. Het ging om het eetteam in Nijmegen. Deze kinderen aten helemaal niets en kregen sondevoeding om in ieder geval aan de nodige voedingsstoffen te komen.
Als je googled op eetteam krijg je veel zoekresultaten. Misschien heb je het al gedaan, maar nooit geschoten is altijd mis.
Heel veel sterkte met je 2 meiden!!

Groetjes Marieke (toevallig ook logopedist)
 
Heel herkenbaark, je verhaal...

M'n oudste (bijna 6)  wil ook niet proeven. En m'n tweede (jongetjevan 3) had ook een koemelkallergie, eet inmiddels bijna alles en ook nog eens lekker veel...

Ook ik heb geen flauw idee hoe lang dit nog gaat duren, hoe we haar aan het eten kunnen krijgen. Ze hoeft niks van mij. Als ze iets niet lekker vind, mag ze de rest laten liggen. Maar ze krijgt het al spaans benauwd bij de gedachte dat ze iets in haar mond zou moeten stoppen waarvan ze niet weet hoe het smaakt... laat staan dat ik haar zover kan krijgen dat ze ook echt iets proeft.

Toen ze net 4 was heeft het sticker-systeem even gewerkt. Maar na een paar cadeautjes was de lol eraf...

Het enigste dat ik nog bedenken kan is dat als ze niet wil proeven, ze ook geen koekje of snoepje krijgt... Maar onder die vorm van dwang presteerd ze vaak ook niet goed en het idee staat mezelf   nog tegen...

Wat ik wel doe is dagelijks een 'zonnetje' (multivitamine).

Misschien zijn er nog meer met eigenwijze dochters? Ben benieuwd.

Groet, Joke.
 
hoi ,

mischien helpt het als jullie je kindjes laten helpen met koken.
het is natuurlijk wel goed opletten maar mischien omdat ze zelf het eten hebben klaar gemaakt dat ze dan wel willen eten
weet niet of jullie het al geprobeerd hebben
heel veel succes

groetjes
 
bedankt voor jullie reacties.
Het blijft een probleem. Meekoken hebben we inderdaad al geprobeerd. Dat koken vindt ze wel leuk..opeten niet. Haar zusje eten geven vindt ze ook leuk, en die moet goed eten vindt ze.......maar zelf een hap nemen ho maar.
Ik blijf zoeken naar een oplossing!
 
Ongelofelijk, in mijn zoektocht naar het probleem van onze dochter kom ik dit verhaal tegen. Het is alsof ik zelf het verhaal van onze dochter op schrijf. Het is een oud topic, maar misschien reageren jullie nog. Hoe is het nu met jullie kindje? Is het goed gekomen? Hebben jullie tips vanuit jullie ervaringen?
 
Ja! Ik herken dit verhaal ook.....heb dit nu met mijn zoontje van bijna jaar. Ik wil ook graag weten hoe t nu gaat en wat jullie hebben gedaan. Please...kom op met tips :)
 
Terug
Bovenaan