Mijn dochter wil niet meer douchen

Wie o wie heeft een tip.

Onze dochter (3) is altijd al gek op water. Een kleine waterrat ??
Douchen en in bad was ook nooit een probleem. Tot een paar weken geleden.

Ze wil niet meer onder de douche. In bad met haar broertje (7mnd) was geen probleem maar wanneer hij eruit gaat en het haar beurt is om haren te wassen dan gaat het mis. Ze wil niet meer haren wassen. Ze heeft wel eens zeep in haar ogen gekregen. Heb het vermoeden dat het hier door komt. Heb nu shampoo wat niet prikt. Maar ze wil nog steeds geen haren wassen.

Sinds enkele dagen wil ze ook niet meer in bad. Ook niet met haar broertje.

Heb al van alles geprobeerd. Haarzelf laten wassen, Spelletje van maken. Hoofd achterover zodat het niet in haar gezicht komt, maar ze blijft maar protesteren en gillen.

Wie kan me hierbij helpen?
 
Probeer eerst gewoon het badderen weer leuk te krijgen. Dan maar even geen haren wassen. Uitspoelen is vaak genoeg. Probeer haar te leren haar hoofd achterover te houden en zorg er zelf voor dat er geen water in haar gezicht komt. Een washandje voor de ogen kan ook helpen maar kan ook erg beangstigend zijn.
Zorg voor nieuwe uitdagende speeltjes zodat ze het toch weer leuk gaat vinden.

Succes!
 
mijn zoon wil ook niet dat ik zijn haren ga wassen, onder de douche wil hij ook niet, zijn nichtje heeft het zelfde, in bad wil hij wel maar die hebbe we niet. ik vul dan zijn badje en daar staat hij dan in, hij begint al te huilen als ik zijn haren nat wil maken
 
Wij hebben een jaar lang problemen gehad met douchen en in bad gaan. Als onze dochter alleen in bad ging of onder de douche, moesten we dit met zn tweeen doen en haar in de houtgreep nemen. Door liedjes te zingen, speeltjes mee in bad te nemen en samen met haar te gaan douchen ging het steeds beter. Ook vertellen wat je doet, dus niet zomaar ineens shampoo in haar haar smeren maar vertellen dat je het op je hand doet, op haar hoofd doet, gaat uitspoelen. Dat heeft onze dochter uiteindelijk geholpen.
 
Onze dochter heeft hier ook last van gehad ze wilde helemaal niet meer in bad. Dit hebben we toen opgelost door het bad eerst leuk te maken. Het haren wassen deden we niet meer door uit te spoelen maar uit te kammen (kost wat moeite en tijd, maar dan komt er geen water en/of shampoo in ogen). Daarnaast hebben geprobeerd haar water weer leuk te laten vinden en dat het niet erg is als het in haar ogen komt. Dit door haar lekker te laten spetteren in bad uitdagen tot een spel maken. Als ze zelf water in de ogen spetteren hebben ze er zelf controle over en is het niet zo erg.
 
Terug
Bovenaan