Mijn dochtertje huilt snel

Hoi meiden,

Mijn dochtertje, die huilt zo snel en ik weet eigenlijk niet goed wat ik hiermee moet. Wanneer haar iets niet lukt, wanneer het niet gaat zoals zij dit wil en wanneer ze bij mama wil zijn en die net even bezig is. Eerst schonk ik haar steeds aandacht, maar ik merk dat ze steeds meer gaat piepen. Een tip van een vriendin was om haar gedrag te negeren en wanneer ze rustig is haar dan aandacht te geven. Wat denken jullie? En herkent iemand dit gedrag ook bij zijn kind? Ik ben benieuwd naar jullie reaktie. Bedankt alvast.
Groetjes een radeloze mama

Helemaal met je vriendin eens en die techniek wordt hier ook altijd toegepast!

Als er wordt gehuilt om niks dan negeer ik dat volkomen. Pas als men stopt met huilen dán pas geef ik hem aandacht. Op die manier beloon je het goede gedrag.

Daar kun je bv al mee beginnen zodra ze wakker worden. Veel kindjes beginnen dan te jengelen of te huilen. Als mama niet snel genoeg komt wordt het alsmaar harder/erger.. Ook dan pas de kamer oplopen als het huilen/jammeren is gestopt. Op die manier leren kinderen dat het huilen geen meerwaarde heeft. Dus goed gedrag wordt beloond met aandacht!

Succes!

Esmé mv Kay

Julian huilt helemaal niet snel. Hij deed dat vanaf het begin al niet veel (ja, wel als hij honger had of een poepluier), maar ik "beloon" gehuil ook niet. (dus altijd aandacht geven bij iedere kik).
Als er écht iets is (pijn na een val ofzo) dan ga ik hem   troosten, maar hij huilt ook heel vaak nep/krokodillentranen. Dan lach ik en zeg ik dat hij beter moet leren acteren. Hij heeft dus prima door dat dat helemaal geen zin heeft, want hij  houdt dan gelijk op.
Soms wel lastig hoor, als je net niet door hebt of er nou echt iets is, of dat hij zijn zin wil doordrijven. En misschien zeg je tegen een jongen ook wel sneller: nou, kom op, hou maar op met huilen.

Ik vind de tip van je vriendin wel een goede, dan leert je dochter aandacht te vragen dmv positief gedrag (lief spelen) ipv negatief gedrag (huilen/dreinen).
Je kunt het toch een tijdje proberen? Bepaal voor jezelf een periode dat je het probeert en kijk of het zin heeft om er mee door te gaan.

Succes!
Ellen mv Julian

Enzo die huilt niet vaak. Hij huilt als er echt iets aan de hand is en de rest zijn krokodilletranen. Ik hoor het verschil, dus dat maakt het handiger. Bij krokodilletranen geef ik m geen aandacht of zeg tegen hem 'nee'. Vaak snapt hij dan ook dat hij overdreven doet, ha ha ha

Maar ik denk ook dat negeren het beste werkt. Als je 1x aandacht geeft dan is het "kip ik heb je" en huilen ze vaker om dingen. Althans, dat denk ik.

Nou, heel veel sterkte want het is niet makkelijk.

liefs
di silva mv enzo

Terug
Bovenaan