mijn dochtertje loopt nog niet

hallo,
ik heb een dochter van bijna 15 maanden,echt een lief gezellig meisje,is heel veel bezig met kletsen en nadoen maar gaat van liggen nog niet zitten,staat nog niet en loopt uiteraard ook nog niet,wat me best zorgen baart...
Zijn er meer bezorgde moeders die mij misschien wat advies kunnen geven?
Bedankt.. Jessica

 
Hallo Jessica,

Maak je vooral geen zorgen. Mijn zoontje is vandaag precies 18 maanden (25-06-2004) en loopt ook nog niet. Hij heeft nooit getijgerd en met 14 maanden ging hij eindelijk kruipen. Hij kan wel al verstaanbare woorden zeggen, zoals papa mama jas auto bal eten drinken hallo dag enz. Hij drinkt ook uit een gewone beker. Ieder kindje ontwikkelt zich anders, geniet van je dochtertje zoals ze is.

Groetjes, Moontje
 
Hoi Jessica,

Ons zoontje liep ook pas met 17 maanden hoor. Wel liep hij 'langs de tafel' vanaf een maand of 11, maar meer ook niet. Het heeft puur te maken met 'zelfvertrouwen' van een kindje. Ineens zal ze merken dat ze niet valt als ze zich loslaat, dan volgen de eerste stapjes (waarbij de batterijen van de camera ALTIJD net op zijn... maar dat terzijde) en binnen een paar dagen zal ze dan echt lopen. Twee weken daarna kun je je al niet meer voorstellen dat die kleine smurf dat eerst niet kon. Zoals net ook al beschreven: ieder kindje ontwikkelt zich in een andere volgorde, misschien kletst die van jou al wel veel beter dan die van een ander. Ze kunnen zich maar op 1 ding tegelijk concentreren he.

Geniet er maar van, want ALS ze eenmaal lopen....

Groet,

Anouk
 
Zoals de reactie's hierboven ook al aangeven zou ik me niet direct zorgen gaan maken. Ik werkte op een kdv, en heb gemerkt dat de volgorde en het tempo van ontwikkeling bij ek kind weer anders zijn. Overal in tijdschriften en boeken kom je gemiddelden tegen en ontkom je   niet aan het beeld dat een kind van anderhalf al veel meer kan dan de meesten in het echt kunnen. Zoals ik al zei zou ik me geen zorgen maken over het feit dat ze motorisch nog niet zo ver is als de gemiddelden. Kijk liever naar of je dohtertje lekker in haar vel zit, en vrolijk en actief is als ze wakker is. Het is natuurlijk mogelijk dat de motoriek achterloopt als gevolg van een mentale afwijking of achterstand, maar nu loopt ze echt nog niet achter. Als je dochter zin heeft in het leven, en goed eeten slaapt, en lekker in haar vel zit, dan komt het waarschijnlijk gewoon vanzelf.
 Mijn eigen broer liep trouwens met twee jaar voor het eerst, en mijn andere broer al rond zijn eerste jaar... en met allebij is het goedgekomen, zowel fysiek mototrisch als op andere gebieden.
Ik hoop dat ik je gerust heb kunnen stellen.
 
Terug
Bovenaan