Mijn dreumes is bang voor andere kinderen

<p>Hoi, mijn dreumes van 22 maanden is de laatste twee maanden bang voor andere kinderen. Kinderen van zijn leeftijd maar ook jonger en ouder. Ze hoeven hem maar aan te kijken en hij klampt zich aan papa of mama vast, wil wegrennen, opgetild worden, of gaat huilen. Hij heeft het ook op de crèche. Zelfs met kinderen waar hij daarvoor wel contact mee zocht. Zover we weten is er niets voorgevallen met andere kinderen maar zeker weten doen we niet. Het zal vast een fase zijn maar we zijn er wel mee bezig, het roept vragen op. Ons zoontje is een gevoelig en temperamentvol kind en weet wat hij wil. Hij is niet bang voor volwassenen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? </p>
 
Misschien kan je een vriendin met een rustig kindje op bezoek vragen. Eerst je kleine rustig op schoot laten, dan naast je op de grond, misschien dan op afstand spelen van het andere kindje. In kleine stapjes dit opbouwen. Je zou het kunnen proberen. Succes!
 
Hier hetzelfde verhaal. Opeens sinds een week wil mijn dreumes (22 maanden) niets van andere kinderen weten. Dit zowel op de opvang als ook met haar neefje die ze toch regelmatig heeft gezien. Ze wilt dan opgetild worden anders rolt ze gevaarlijk met haar hele lichaam over de grond en kan zich daardoor bezeren. Helaas ken ik op dit moment geen mensen met rustige kinderen die niet schreeuwen of ruzie maken. Ik lees graag mee of mensen andere ideeën hebben of ervaring met dit gedrag hebben en kunnen vertellen hoe 'de fase' weer is over gegaan.
 
Onze dochter is 21 maanden en vindt andere kinderen, vooral van haar eigen leeftijd, eng. Ze kijkt echt de kat uit de boom en heeft tijden aanmoediging nodig om te spelen. 
Bij het KDV was het ook een tijd drama. Toen ik ging meekijken zag ik dat ze echt aan het observeren was en alle kindjes in de gaten hield. Dit is veranderd doordat ik 3-4 weken lang wat langer met haar op het KDV bleef. Nu speelt ze vrijelijk en tolereert ze de kinderen. Ze lijkt ook erg gevoelig en alles te observeren. Vooral aandacht geven, veiligheid bieden, haar stimuleren, samen met de kindjes spelenden langzaam je terugtrekken heeft hier geholpen. 
 
Terug
Bovenaan