mijn ingeleide bevalling

Hallo

Ik wil even laten weten hoe het bij mij was en voor aanstaande moeders die het spannend vinden.

Ik ben vorig jaar mei zwanger geraakt van Nienke door de pil heen, ik had hem toch goed geslikt.Was even een hele grote verassing.

Afgelopen februari was ik uitgerekend op 8 feb. om precies te zijn. Maar Nienke liet erg lang op zich wachten. Toen ik 10 dagen overtijd was moest ik naar de gyn. Die constateerde dat ik weinig vruchtwater had en dat nienke heel klein was. Dus hartflimpje echo (dit was op vrijdag) .Op maandag moest ik terug  komen en toen was er opeens wel genoeg vruchtwater en was het een prima kindje.(al dat gestress voor niets)  De Gyn. vroeg of ik ingeleid wilde worden..Ik zei prima! Ik was het nl goed zat. Dus ik moest me melden op di.morgen 22 feb om 7.45 op de afdeling verloskunde.  de maandag heb ik alle dingen gedaan die ik moest doen.
Ik vond het wel spannend want ik ben nogal miemelig met naakt zijn en inwendige onderzoeken.

Op dinsdag om 8.00 kreeg ik mijn eerste inwendige onderzoek. Ik had gehoopt op een beetje ontsluiting maar nee! Dus Gel dr in (dat doen ze met een soort injectienaald zonder prikding) Als ik om 13.00 geen ontsluiting had dan moest ik aan het infuus. Om elf uur begonnen de weeen (rugween) endat was allemaal goed te houden. Toen kwam mijn moeder naar het ziekenhuis want ze zou me samen met mijn man begeleiden tot het laatste stukje . Om 13.00 uur kwamen ze kijken hoeveel ontsluiting en dat was 1,5 cm. Genoeg om het infuus te ontlopen! Nog een keer  gel dr in en toen ging het sneller. Om 16.00 uur  4 tot 5 cm ontluiting. Ik kreeg het advies om even lekker te gaan douchen en dat hielp enorm. Ik strompelde van de douche naar mijn kamer om half 6 en ik kwam de gyn tegen die liep mee en besloot dat  het tijd was om de vliezen te breken. Ondertussen maakte ze om de twee uur een hartfilmpje van de baby ,wat mega irritant was want dan kon ik niet wiebelen wat ik deed om de weeen makkelijker te laten verlopen. Nadat de vliezen gebroken waren was het echt wat minder leuk , ik had daarvoor de hele dag nogwel plezier gehad en gepuzzeld en gelezen. Alleen kwamik nu in een weeenstorm terecht.   Ik kreeg bleek later al vrij snel persdrang. Ik gebeld naar de verpleegkundige en die zei dat de dokter had gezegd dat dat niet kon dus....Maar ik voelde dat hoofdje  verder indalen. Ik had aan mijn eigen verloskundige gevraagd of ze er bij kon zijn.was nl nogal gehecht aaan  haar manier  van werken.Dus toen ik om half 8 roep waar blijft die k.tverloskundige nou zei mijn man 8 uur schatje. Hmmm . Maar wie kwam er om 19.40  binnenlopen de verloskundige. Toen ik midden in een wee zat zei ze Je maag naar de verloskamer, nou werkelijk ik dacht dat  de hemelpoorten opengingen.. Tijdens het ritje naar de verloskamer zei ze als je het niet meer kan houden pers maar een beetje mee.  
Toen ik op het verlosbed werd gelegd zag ze al haartjes. Ik moch mijn benen pakken en persen en na drie persen kwam  Nienke eruit! 3400 gram en 53! cm   Nou moet je weten dat mijn man en ik klein zijn...ik 1.70 en hij 1.75 dus...verassing.Ik ben welgeteld   minuten aan het persen geweest! ideaal
 Het eerste wat ik zei was ...o ze is paars. Nou ze hebben nienke ff opgeknapt en mijn gehact drie hechtingen. Ik zei twee minuten na de bevalling dat doe ik zo nog een keer. en dat vind ik ook echt. Ik heb zo ontzettend geluk gehad met zo'n team om mij heen de gyn. en de verloskundige waren heerlijk nuchtere mensen en mijn man en moeder had ik zeker niet kunnen missen.    
 We hebben op de kamer samen met mijn familie een klein feestje gevierd.
Ik ben zo'n stresskonijn maar ik was ontzettend trots op mezelf...niet in paniek geraakt en niet gehuild.
voor mensen die nog moeten : Succes...maak je niet te druk want je oerinstinct neemt het helemaal over...

groetjes kathelijne 24jr Nienke bijna 6 weken oud.
als je dr wil zien:www.members.lycos.nl/babaynienke/

he kathelijne,

nou, ik heb je verhaal gelezen hoor. wist niet dat nienke 2 week overtijd was. dat was lang wachten. hoe lang heeft de bevalling nou geduurd in totaal?
Ik zou niet weten hoe rugweeen voelen en een weeenstorm ook niet.
ik had echt een ontzettend makkelijke bevalling, dat weet ik zelf ook. en ik hoop ook dat ik bij de tweede net zo veel geluk heb.
Maar jij vond het ook niet zo verschrikkelijk dus.
de mensen om je heen maken ook een groot verschil. mijn man heeft tijdens de persweeen mijn hoofd naar voren geduwd (kin op de borst), want zelf was ik bezig met mijn benen. ik vond dit heel prettig. de verloskundige zei ook steeds dat ik het heel goed deed, dit vond ik ook heel prettig om te horen.
ik ben zelf heel makkelijk met naakt zijn en inwendige onderzoeken. en ik had een verloskundige met stagiaire en een verpleegkundige met stagiaire dus iedereen heeft gekeken en gevoeld. (de stagiaires hebben alles gedaan)  Mijn kraamhulp had trouwens geen stagiaire, had ik eigenlijk wel een beetje verwacht.

moet je toch eens uitleggen hoe een weeenstorm voelt, en rugweeen. ben wel benieuwd.
besef me dat ik echt mazzel had. jij hebt niet lang gepersd he? kijk dat had ik dan weer wel, 1,5 uur. maar ik vond het heerlijk, eindelijk mocht het. En niks is erger dan persweeen tegen houden.

nou ik spreek je wel weer.

liefs Mirjam, mama van bas

Nou rugweeen voelen alsof je bekkendoorgezaagd word terwijl er een dikke olifant op je rug zit. Je voelt alsof je in je matras geduwd wordt maar je wil omhoog komen.
En een weeenstorm is gewoon heel heftige weeen met daartussen opzijn hoogst 30 sec.tot 1 minuut ,dus echt op adem komen kan je niet.

groetjes kathelijne

Hoi,

Die rugweeen en de weeenstorm kan ik me nog al te goed herinneren en mijn zoon is inmiddels 9 maand!
Ik ben ook ingeleid toen bleek dat mijn vliezen al onbekende tijd gebroken waren (in elk geval 72 uur). Ik ging wel aan het infuus, maar daar lag ik al aan met vocht, want ik hield al 2 dagen niks binnen (ook geen vocht dus) en daar kwam ook nog antibiotica bij.

Het begin (tot 4 cm was goed te doen), tot 7 cm was al een stuk minder vanwege de gecombineerde rug en buikweeen. Helaas mocht ik vanwege de gebroken vliezen niet in het bad en de douche was ook uitgesloten vanwege de inmiddels hoge koorts (ik was al 2 dagen voor de bevalling opgenomen in het ziekenhuis met vage klachten).

En van 7 tot 10 cm is één grote was van een langgestrekte wee.... Leuk hoor dat puffen van de zw.gym, maar als je geen tijd krijgt om lucht te happen lig je al snel te hyperventileren. Op een gegeven moment zat er soms maar 10 sec tussen de weeen en ik wist niet meer waar ik was, wie m'n vriend was en wat ik ook al weer lag te doen...

Toen mocht ik persen en wat een verademing! Ook al waren na de eerste perswee de persweeen erg zwak, een half uur persen, een knip en pressie later was onze 9-ponder er toch al!
Al met al heeft de hele bevalling 9 uur geduurd, waarvan de weenstorm zo'n 1,5 uur in beslag nam.

Groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan