Mijn kind eet wormen

<p>Hai,</p><p>Mijn zoon (4) kan geen genoeg krijgen van wormen. M'n man zei ooit voor de grap dat die spaghettislierten toch echt wel erg op wormen lijken, en sindsdien is m'n zoon er verzot op (op wormen dus). Ik ben ten einde raad, en heb alles al geprobeerd. Ik kan hem natuurlijk niet de hele dag binnenhouden, en bovendien gaat hij ook naar school. Van de juffen heb ik gehoord dat hij op school ook weleens andere insecten eet. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik hoor het graag.</p><p>Groetjes,</p><p>Gerdien</p>
 
Hoi :)Tjonge wat lastig lijkt me. Nu schijnt het dat insecten het voedsel is van de toekomst, dus wat dat betreft zit je zoontje goed ;-)Ik ben kleuterjuf en kan je zeggen dat kinderen er bijzondere gewoontes op na houden, haha. Dat maakt ze ook zo mooi en puur.
Mijn eerste gedachte is: zou het aandacht zijn?
Krijgt hij aandacht wanneer hij ze eet?
Zowel positief als negatieve aandacht, is aandacht. Dus ook een reactie als “gedver, laat dat”, of andere kinderen die roepen “ieuwww” = aandacht.
Hoe andere mensen reageren heb je niet in de hand, maar mocht bovenstaand het kunnen zijn, probeer dan met je man af te spreken om geen reactie te geven. Hoe moeilijk ook, want geen reactie is geen aandacht. Het zal wat geduld nodig hebben en in het begin zie je je zoontje zelfs misschien wel kijken en denken: “hé, hoezo wordt er niets gezegd”.
Ken je die uitspraak met: alles wat je aandacht geeft groeit?
Hoe meer aandacht op iets gevestigd wordt, hoe groter het wordt/hoe vaker het kind het gaat doen.

Mogelijk nog een tip. Bespreek dit op een rustig moment. Ga op ooghoogte voor hem staan en zeg rustig (niet boos) iets in de trant van: Het valt me op dat je insecten eet. De insecten horen in de natuur en hebben een fijn plekje tussen de bomen en de planten. De vogels eten insecten, maar wij eten fruit, groenten en andere dingen. We spreken af dat we de insecten voortaan laten zitten. (Voeg evt toe: we kunnen er wel samen naar zoeken)
En dan zullen wij binnenkort eens plaatjes knippen uit folders met allemaal eten en kijken wat wij allemaal kunnen eten en lekker vinden. (Of zo iets, zo geef je hem en het onderwerp op een positieve manier aandacht).

Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen. Misschien sla ik de plank helemaal mis. Hoe dan ook succes ermee :)


 
Terug
Bovenaan