Mijn kind is druk en erg beinvloedbaar

Kennen jullie dat? Dat je kind erg druk word van andere kinderen en erg beinvloedbaar is en alles na doet?
Ik word er de laatste tijd een beetje moedeloos van.
Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.

Mijn zoontje was altijd heel rustig hij deed geen vlieg kwaad nu nog niet trouwens al plagen ze hem ook hij is daar veels te onzeker en bang voor.
Juist door de onzekerheid gaat hij heel erg raar gedraag aannemen de laatste tijd.
Hij zit namelijk met een aantal erg drukke kids in de klas en die gaat hij erg na doen.
Soms als hij thui is is het net of er een ander kind bij hem uit de klas voor me staat.
Ik word dan al gauw boos en val soms uit waarna ik later weer spijt heb.
Maar ik vind het zo rot.
Hij is niet meer dat lieve kind maar word soms echt een etter.
Natuurlijk word hij ook ouder hij is 5 geweest.
Ik probeer hem steeds uit te leggen dat hij rustig aan moet doen maar het helpt niet heel veel.
Ook krijg ik van de juf er geen steun in die zegt gewoon hij doet hetzelf ook.
Ja dat zie ik ook maar houd mijn kind dan bij bepaalde personen weg als je ziet dat het niet goed gaat.
Helemaal omdat hij al wat concentratie problemen heeft niet heel erg hoor als is hij volgens de juf wel erg dom ( zo komt het soms over hoor )
Hij moet daarvoor naar logepedie niet dat dat helpt maar goed.

Ook kan hij volgens de juf niet tot 10 tellen en hij doet het thuis allemaal wel wat ze zegt en als ik dan zeg dat niet is dat hij het niet kan maar dat de wil er niet is dan kijken ze je raar aan.
Maar mijn moeder zegt in dat opzicht was ik precies zo ik wou ook nooit leren en doen.

Ik heb mijn irritatie grens zo hoogzitten de laatste tijd dat willen jullie niet weten 1 deze dagen heb ik het gevoel val ik uit tegen de juf wamt ze zit me al bijna 2 jaar dwars nu wat moet ik met zon mens die niet luisterd.

Maar ik moet wel steeds verhalen aan horen over mijn zoontje en ze doen er niets mee want waar wat aan gedaan moet worden gebeurt niet!!

Herkennen jullie dit of hebben jullie tips alles is welkom.

Groetjes Lollifantje
 
Hoi Lolifantje,
Het lijkt een beetje op dat verhaal van mijn zoontje in het begin van zijn schoolcarriere. Je moet zeker niets aan trekken van wat de juf denkt. En dan is hij nog maar 5. Hij moet al van alles kunnen en helemaal als hij niet rustig op zijn stoeltje zit, vindt juf dat maar niets, omdat het, om het zomaar even te zeggen, voor haar een stoorzender is. Voor veel leerkrachten is dit een probleem tegenwoordig. Ze hebben liever een eenheidsworst, een klas vol met modelkinderen. De juf kan dan makkelijker haar lesje afdraaien en als je kind dan net niet mee kan komen met de rest, val je als kind gewoon op en word je in een hokje geplaatst. Die concentratieproblemen waar jij het over hebt, daar heeft mijn zoon (nu 8 jaar) ook last van. Maar het is niet zo dat hij niet kan leren.
Toen mijn zoon de leeftijd had van jouw zoon nu, kreeg ik ook alleen maar negatieve opmerkingen naar mijn hoofd, zoals: hij kan de kleuren niet opnoemen, hij kan niet tellen tot 20, hij luistert niet etc. etc. Ik werd er gek van! Op een gegeven moment valt het kwartje bij een kind en je zult zien dat het wel lukt, maar je kunt het niet dwingen.
Wel kun je met hem, al dan niet spelenderwijs, letterspelletjes of wat dan ook doen, om het kind extra te stimuleren. Dat is altijd goed!
Nou, hopelijk kom je er een beetje uit en het komt vast wel goed met je zoontje! En niet teveel meegaan met de negatieve uitingen van  deze juf!

Groetjes
Veer
 
Hoi lolifantje,

Wij wonen sinds drie jaar in zweden en hier hebben ze een ander onderwijssysteem.
Ze beginnen pas met 6 jaar in de förskolaklassan (een jaar voordat ze echt naar de eerste klas zouden gaan, het is geen kleuterschool meer, maar ook nog geen groep 3) en daarin leren ze het alfabet en tellen en de dagen van de week etc spelenderwijs.
Hoewel ik eerst wel vond dat dit wel laat is om daar mee te beginnen, is het eigenlijk zo gek nog niet. Tegen de tijd van 6 jaar zijn eigenlijk alle kinderen wel toe aan het leren tellen, het alfabet etc etc.
In nederland MOET alles al zo rond de 4e/5e jaar tegenwoordig en het ene kind is het andere kind niet.
Ik heb twee jongens van nu 8 en 6 jaar en dit onderwijssysteem is heel goed voor ze. Ze leren alles spelenderwijs (mijn oudste van 8 jaar is zelfs 1 van de beste in de klas qua lezen en zelfs buitenlands...) Ze zingen veel, spelen theater, spelen veel buiten. Soms denk je: leren ze nog wel iets? Maar als je dan een gesprek krijgt (geen 10 min zoals in nederland, maar een gesprek van een uur) dan zie je hoeveel ze leren, alleen dan op een geheel andere manier.

De juf vroeg aan mijn zoontje van 6 tijdens zo'n gesprek de dagen van de week op te noemen, dan kon ze afkruizen dat hij dat kon: toen begon hij een liedje te zingen waar de dagen van de week in voor kwamen. Zo schattig en zo merkte ze dat hij de dagen toch wel wist (hij was een beetje zenuwachtig tijdens het gesprek).

Hebben ze bij jullie in de buurt niet ergens een soort vrije school, waar ze zich richten op het kind (waarin is het geïnteresseerd op dat moment en daarin verder gaan).
Misschien is het onderwijssysteem waar je zoontje nu in zit wel niets voor hem.
Ik zou zeggen: informeer eens in je woonplaats. Want hij is nu nog niet begonnen in groep 3 en kan nu nog makkelijk switchen!!

Hoop dat het snel wat beter met je zoontje gaat en hij zichzelf weer wordt/kan zijn.
Groetjes Renata.
 
Terug
Bovenaan