Mijn onzekerheid over zijn voeding (1,5 jaar)

<p>Beste iedereen,</p><p>Om eerst maar even iets anders te beginnen waarom ik onzeker ben hier een korte toelichting.</p><p>Ik zelf heb vanaf mijn 3e een eetprobleem. Dat ik niets lust. Om hier niet heel diep in te gaan komt het er op neer dat ik in al die jaren bij verschillende psycologen/deskundingen heb gelopen maar nooit heeft het geholpen. Wat ik lust is op 2 handen te tellen. Verschrikkelijk, maar ik heb mij er nu bij neergelegd. Nu komt het probleem; ik wil never nooit dat mijn dreumes, nu 1,5 jaar, hetzelfde moet en zal meemaken. Hierdoor ben ik dus volledig gefocused op zijn eten. Wat is natuurlijk niet moet doen maar in mijn situatie is dat even niet anders...</p><p>Hij eet nu erg slecht. Brood en boterhammen gaan er goed in, maar avondeten is echt een drama. Net als zijn mama. Ik probeer heel goed gezellig te doen en doen alsof ik het zelf extreem lekker vind en ik kook van alles wat ik zelf niet zou eten. </p><p>Hij proef het niet eens. Bij voorbaat is het nee schudden, krijsen en huilen. Ik word er echt moedeloos van. Ik probeer sterk te zijn en consequent te blijven. Dan maar niet het eten op en na een yoghurtje is het klaar. Ik volg alle adviezen die er zijn. Maar ik heb het er zeer zwaar mee. </p><p>Conclusie; hij wilt met het avondeten niets proeven of eten. Tuurlijk, soms gaat er wel een pasta in, heel soms wat aardappels en op een extreem goede dag eet hij wel. Maar in mijn hoofd denk ik alleen maar; hij moet alles lusten, en niet worden zoals mama. </p><p>Wie heeft goede adviezen, meningen, tips, postieve feedback voor mij? Doe ik het goed, moet ik beter mijn best doen, hem gewoon laten? Komt het goed????</p><p>Misschien belangrijk detail: momenteel wonen wij nog in het buitenland waar de voeding iets anders is en niet alles te verkrijgen is zoals in Nederland. Over een paar weken zijn we terug. Oh ja, olvarit potjes krijgen wij er wel heel goed in....</p><p>Liefs,</p><p>Sabine</p><p> </p>

Nog een klein detail: hij krijgt sochtends nog een hele kleine fles, 2 schepjes en savonds voor het slapen gaan nog een kleine van 3 schepjes.

Als hij graag olvarit eet (ook s'avonds)? Zou ik me wat minder zorgen maken. Daar zitten heel veel verschillende smaken in. Heel veel kinderen in Nederland eten alleen maar die potjes volgens mij. Ik zou gewoon af en toe wat anders wel aanbieden zodat hij kan wennen aan de structuur van vast voedsel. 
Zijn het fases van slecht eten? Hier wil ze soms twee weken niks en dan weer wel wat.
Wel goed dat je veel verschillende dingen kookt. Gewoon aan blijven bieden! :)
Mijn dochter eet ook niet alles, maar ze groeit best goed dus ik maak me weinig zorgen. Misschien iets van groentespread maken voor op brood zodat hij meer aan die smaken went? 
En als je je zorgen maakt langs de dokter! Het lijkt mij in ieder geval het beste om het een beetje te laten gaan en er niet krampachtig mee om te gaan :)

Hoi,
Grote kans dat dit een fase is die hij ook zou hebben gehad als jij zelf een goede eter was. Volgens mij zijn goede eters van 1,5 jaar zeer zeldzaam. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij toch wat meekrijgt van jouw moeizame relatie met eten. Ik denk hoe meer je er de focus op legt, hoe meer dat averechts werkt. 
Als het jou helpt om bijvoorbeeld om de dag Olvarit te geven, dan zou ik dat doen. Als hij die dag goed eet dan kun je het de volgende dag misschien beter loslaten dat hij niet of minder eet. Een dag later dan weer Olvarit.
Wij gaan heel relaxed met het eten om. Wil hij niks? Prima. Ik probeer het wel door het voor te doen of er een spelletje van te maken (hij mag een boontje in mijn mond doen en ik bij hem, hij mag met een grotemensenvork eten, ik vraag of hij zijn zusje wil laten zien hoe het moet, etc.). Maar als hij niks wil is het ook goed. Vanbinnen baal ik wel want ik vind het heerlijk om hem heel gezond en goed te zien eten maar ja, wat niet is is niet.
Overdag als tussendoortje vindt hij reepjes paprika lekker. Tomatensoep uit een bekertje vond hij ook lekker tussendoor (maar nu ineens niet meer). Tomaatjes bij de boterham. 
Frietjes van bataat (zoete aardappel) vindt hij heel lekker: reepjes snijden en met een beetje olijfolie in de oven. Is heel gezond! Dus misschien blijven zoeken naar wat hij lekker vindt, zeker niet pushen en proberen er zelf geen punt van te maken.
Sterkte!

Terug
Bovenaan