Mijn peuter praat nog niet en begrijpt weinig

<p>Hallo iedereen, </p><p>Mijn peuter van 26 maanden praat nog niet. Hij zegt zelfs niet mama of papa. Ik vind persoonlijk dat hij ook weinig begrijpt. De nood aan communicatie is er wel, want hij wordt boos als ik hem niet begrijp. Verder doet hij ook niets opbouwend zoals een puzzel maken, toren bouwen... </p><p>Ik heb al aan de alarmbel getrokken enkele maanden geleden, maar helaas is het overal lang wachten om onderzoekjes te laten doen.</p><p>Verder is hij een vrolijk sociaal kind.</p><p> </p><p>Zijn er ouders die dit herkennen? </p>
 
Goed dat je aan de alarmbel hebt getrokken en vervelend dat hij wat opstartproblemen last zien met taal. Uit je verhaal kan ik niet opmaken wat je wel en niet doet, maar het lijkt me fijn voor je kind om bijvoorbeeld naar peuterspeelzaal te gaan om vaardigheden te oefenen en bijvoorbeeld eens een logopedist voor kinderen te raadplegen. Verder heeft de gemeente vaak sociale wijkteams of buurtteams, CJG etc die je verder kunnen helpen. Ook zijn er wel boeken voor ouders om zelf al wat extra te stimuleren, want het klinkt alsof dat misschien een beetje nodig is. Je kunt je eens verdiepen in TOS, wie weet herken je dat wel. Succes!
 
Ten aanzien van het praten kan het ook aan het gehoor liggen. De dochter van een vriendin van me had buisjes nodig en praatte daardoor eerst niet. Als je ook zegt dat hij naast spraak misschien nog iets anders heeft, dan lijkt het me wel weer lastig dat dat aan het gehoor ligt.
 
Wellicht eens het gehoor idd bij de KNO laten checken want huisartsen zien het vaak niet was bij mijn zoontje ook zo. En ik zou eens Mary Barbera opzoeken op YouTube. Voor de eerste woordjes hebben wij dit ook gedaan. Dan kan je als je gewoon al alleen 10 min per dag dit doet je zoontje al mee helpen. 
 
Terug
Bovenaan