<p>Hoi ?</p><p>Ik denk dat mijn gevoelens komen omdat ik zwanger ben maar ik wil toch van me afschrijven. Het wordt een lang verhaal.. het zit ook al heel lang een beetje aan me te knagen. Wij zijn een klein gezinnetje van 3 en straks, in augustus, zijn we met z’n vieren. Twee dochters hebben wij dan. Ik heb weinig tot geen familie, mijn beide ouders zijn overleden en met de rest heb ik geen contact. Ik heb gelukkig wel een hoop andere mensen om mij heen. Ook heb ik 2 hele lieve schoonouders. Ik kan erg goed met ze en kom er graag. Ik merk dat ze ook gek zijn op mijn dochtertje van bijna 2. Wij hebben de luxe dat ik thuis kan blijven voor de kinderen. Dit vind ik niet per definitie altijd geweldig leuk maar ik vind het wel heel fijn om het zelf te mogen doen en heb het ervoor over en in mijn ogen vind ik: als je het kan dan moet je het doen. Dit neemt niet weg dat er behoorlijk zware dagen tussen kunnen zitten met een 2 jarige.. helemaal nu ik zwanger ben. </p><p> </p><p>De broer van mijn man en zijn vrouw hebben ook een kindje, een zoontje, bijna even oud als onze dochter en ook zij krijgen nog een baby die wordt geboren in juli. Zij hebben een compleet andere kijk op het opvoeden. Al voordat deze jongen geboren werd dwongen zij al een vaste oppasdag af bij mijn schoonouders. Eigenlijk zonder te vragen of ze het zelf wel leuk vonden om een vaste oppasdag te hebben werd deze er gewoon ingeschoven bij hen. Terwijl mijn schoonouders beide hebben aangegeven dit echt niet te willen. ik vind dat echt brutaal.. mijn schoonmoeder kan maar moeilijk nee zeggen.</p><p>Mijn beide schoonouders werken allebei nog maar hebben dit toch maar geaccepteerd. Die zorg komt met name terecht op de schouders van mijn schoonmoeder. Het kind wordt daar altijd gebracht op die dag, ook als beide ouders vrij zijn. De rest van de week gaat hij of naar de opvang of naar de andere opa en oma. Nu zij zwanger is en verlof heeft brengt ze haar zoontje nog steeds iedere dag weg. Mijn schoonouders hebben een mooi plekje op de camping om de drukte te ontsnappen en moeten wekelijks speciaal terugkomen om op hun kleinzoon te passen. Ook als zij niet hoeven te werken, en bijvoorbeeld ook op feestdagen als de oppasdag toevallig op die dag valt moeten mijn schoonouders terugkomen terwijl ouders zelf gewoon leuke dingen doen of in dit geval rust moeder uit want ze vindt de zwangerschap zwaar. <br />Ze brengen hem dan zo vroeg mogelijk weg, halen hem zo laat mogelijk op en eten als het kan dan nog even een hapje mee.Ook slaapt hun zoontje met enige regelmaat een nachtje bij opa&oma van beide kanten.</p><p>ik ken er niks aan doen maar ik vind hier iets van, sterker nog WIJ vinden hier iets van maar vinden dat wij vooral niet in de positie staan om ons hier mee te bemoeien. maar soms kijken wij elkaar thuis vol ongeloof aan: “hebben ze hem nu weer weggebracht?”. <br />i know niet helemaal netjes maar we zijn soms echt verbaasd over met welk gemak dat gemoeid gaat en mijn schoonouders maar als station worden gebruikt om hem op te vangen. </p><p>Ik merk aan mijn schoonmoeder dat ze het best aanpoten vindt en eigenlijk niet weet hoe ze het straks met een baby erbij moet gaan bolwerken. Ik zie ook dat ze het leuk vindt om haar kleinzoon vaak te zien maar dat ze het ook zwaar vindt en soms gewoon lastig om alles aan de kant te moeten zetten.</p><p> Het liefst neem ik het voor haar op als het in de groepsapp openlijk wordt opgedrongen. Als ik of iemand anders het tegen haar zeg bagatelliseert ze het een beetje maar vind ze het zelf soms ook wel een belasting. Ook merk ik dat de lol van het vrijwillig oppassen er een beetje af is doordat het voor het andere gezin een “moetje” is en dáár wringt de schoen een beetje voor mij.. Ze klaagde laatst dat ze onze dochter niet zo vaak zag (klopt, ik heb zelf namelijk niet zoveel behoefte aan een oppas) maar ik dacht dus leuk te zijn om voor te stellen dat ik haar dan 1 dag in de 2 weken een dagje kon komen brengen. Ik vind zo’n vrij dagje ook echt wel fijn een keer maar geen must maar dit deed ik voornamelijk voor haar maar mijn schoonmoeder gaf aan dat ze niet nog meer vaste dagen wil oppassen en dat ik best een keer van te voren mag vragen maar niks vast, wat ik snap dus nu kom ik samen met mijn dochtertje regelmatig op dezelfde dag dat haar neefje er ook is zodat ze ze beide ziet, ik blijf er dan bij om ook mijn schoonmoeder een beetje te ontlasten. </p><p>Haar reactie heeft er wel voor gezorgd dat wij eigenlijk liever niet meer vragen als we wel een keertje uit nood of een keer voor de leuk oppas nodig hebben om haar zo min mogelijk te belasten omdat we weten dat ze al zo vaak moet. Jammer want ik vind dat opa&oma zijn vooral ook leuk moet blijven!</p><p>Mijn man en ik zijn al heel lang niet meer samen weg geweest en we zijn nu bezig met een externe oppas die bij ons thuis komt (want ik heb gewoon zelf geen andere opties wat betreft oppas adressen, niet erg maar in geval van nood wel vervelend)</p><p>Nu lopen wij tegen het volgende aan wat wel een beetje de pot geroerd heeft. ik ga in augustus bevallen… ik zou niet weten waar ik mijn dochter naar toe moet brengen. De vriendinnen die mij kunnen helpen staan zelf ook op het punt om te bevallen dus wij moesten wel een beroep doen op mijn schoonouders. nu blijkt dat zij 2 vakanties achter elkaar hebben gepland in de periode dat ik moet bevallen en moet zeggen dat dát wel een beetje steekt. </p><p>Wij hebben nu echt moeten rondvragen waar onze dochter dan wel terecht kan en hebben gelukkig iets gevonden maar ik voel me er wel een beetje rot over. <br /><br />Sinds ik zwanger ben merk ik dat ik ook minder begrip heb voor mijn schoonzus. Ik tolereer haar minder. Dit geeft allemaal hele negatieve gevoelens die ik niet van mezelf herken. Ik weet alleen even niet meer of deze gevoelens wel eerlijk zijn en of het misschien meer steekt dat er door hen minder ruimte is voor onze dochter terwijl wij soms ècht in een lastig parket zitten. Ik weet dat ik weinig met de situatie kan… maar daarom gaf ik al aan.. even anoniem van me afschrijven! Heerlijk!</p><p>? fijne dag </p>