Mijn verhaal en allerlei vragen

<p>Hoi</p><p>7maand geleden ben ik gestopt met de pil.  Nu ronde 5 dat we effectief een poging wagen</p><p>1. Frequentie </p><p>5m is niet zo lang. Toch vergt het veel. We zijn al heel lang samen en beiden niet zo'n hoog libido dus ons seksleven was minder intensief dan nu. Het is enerzijds wel leuk maar anderzijds heel anders, voelt aan als moeten.</p><p>Ik heb op zich een semi regelmatige cyclus (26 a 30 dagen)  en herken de vruchtbare periode wel, dus dat helpt. We doen het om de dag ,  vanaf dag 8 tot dag 18 . De overige weken niet.</p><p>Nu is mijn eerste vraag: zou dat erg zijn voor de kwaliteit van de sperma? De eerste keer, op dag 8 zal het sperma qua kwaliteit niets voorstellen maar zou dat nog meespelen op dag 10? Of is dan nieuwe kwaliteit?</p><p>2. Loslaten</p><p>De stijgende frequentie zorgt  er voor  dat ik moeilijker kan loslaten.</p><p>Ik had de app, heb een maand ovulatietesten gedaan (zonder resultaat) maar ben ermee gestopt omdat ik merkte dat ik nog meer focuste op de kinderwens. </p><p>Ik ben verdikt door de pilstop. Dus ben nu op "dieet" (ik eet geen ongezonde dingen meer). Ik had gehoopt dat dit me zou afleiden maar het helpt niet echt .</p><p>Dus bij deze heeft ieman heel concrete tips om los te laten?  </p><p>3. Vitaminen</p><p>Ik neem foliumzuur. Nu vertelde een vriendin dat mannen ook hun spermakwaliteit kunnen verbeteren door extra zink en selenium te nemen. </p><p>Maar mag je dat gewoon nemen of houdt dat toch extra risico's in? Wat als zen kwaliteit wel ok is, zorgt dat dan niet voor overdosis?</p><p>Bedankt alvast om te lezen en te helpen</p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p>

Hi! Ik kan alleen op vraag 2 echt antwoord geven, de andere vragen durf ik geen zekerheid over te geven. Maar... betreft loslaten... Ga erop uit, leid jezelf af met een leuke hobby, ga sporten voor zover mogelijk met covid...en laat de seks ook meer spontaan komen zodat het niet als moeten voekt. Geniet van de periode van proberen en geniet van elkaar nu er nog geen kleine (op komst) is. 
En ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan...indien nodig, schrijf het van je af, praat over eventuele zorgen met mensen die je vertrouwt voor zover diegene het mogen weten. 
Ik hoop dat je wat meer kan genieten als je je hoofd leeg maakt en ik wens je veel plezier en succes toe! 

X Irene

Misschien kunnen jullie samen eens kijken hoe jullie de seks leuker en spontaner kunnen maken? Zodat het allemaal minder een "moetje" wordt en jullie meer plezier kunnen krijgen in heel de situatie. Wellicht scheelt dat wat om de negatieve druk er af te halen.

De kwaliteit zal inderdaad alleen die eerste keer wat minder zijn, daarna is het nieuw. ☺️ Verder als hij gewoon gezond eet komt hij geen vitamines tekort en hoef je dat niet bij te slikken. Je zou wel eens kunnen kijken waar het allemaal in zit en zorgen dat jullie dat eten (zit veel in bepaalde noten en pitten). 
Qua loslaten vind ik het lastig hoor want je hebt natuurlijk een doel. Bij ons werd het altijd extra spannend/leuk als we voor een kindje gingen. Misschien kun je proberen er zo naar te kijken? Of anders eens een maand overslaan? Kun je een keertje seks hebben voor de lol of gewoon even niet, daarna weer fris verder ?

Hoihoi!
Een kleine tip van mijn kant. Ik heb een chronisch B12 tekort, krijg daar elke 3 weken een injectie voor. 
Maar nu las ik dus dat B12 net zo belangrijk is als foliumzuur slikken om zwanger te worden. Ik wist dit echt niet, en ik denk dat meerdere mensen dit niet wisten. 
Dus ik zou lekker B12 gaan slikken (of je er iig in verdiepen). Alles wat je lichaam teveel heeft, plas je er weer uit!
En wat loslaten betreft, probeer een beetje afleiding te zoeken idd. Ga desnoods ff lekker aan de klus in huis. Kun je daar over nadenken ipv dit alles. En even lekker je gedachtes kwijt. (Dit werkt bij mij goed). Stukjes wandelen, lekker naar het bos/ strand. 
Toen ik er in mn hoofd veel mee bezig was, werd ik niet zwanger. Totdat ik het los liet, en we zeiden; ach, we zien het wel. BAM; direct zwanger!
Hou alsjeblieft hoop en probeer een beetje uit die bubbel te komen. Het is lastig, maar je hoofd en lijf werken zò samen!!
Zet 'm op. Je kan dit!!??

Als je om de dag seks hebt heeft het sperma tijd om weer goed aan te vullen. Hoe vaker achter elkaar (i.e elke dag, 2x per dag etc) hoe minder hoeveelheid sperma en uiteindelijk minder kwaliteit. Sperma heeft zon 24 uur nodig om weer aan te vullen, vandaar dat artsen om de dag zeggen .
Je vriend/man kan idd ook gewoon wat slikken voor kwaliteit. Maar neem bijv is een extra eitje of spinazie dit is ook goed voor het zaad.
Hier werd het op de duur ook moeten. Ik was geobsedeerd. Deed ovu testen, voelde bm mond, keek naar afscheiding en tempte. Uiteindelijk heb ik de laatste ovu op gedachte piek gebruikt (klopte) en hebben we seks gehad. Ik heb de rest toen direct laten vallen op het tempen na om zeker te weten dat me ei was geweest. Dit heeft mij geholpen (mijn stukje loslaten) want ik was toen zwanger. Het is heel lastig het lodlaten zeker als het libido lager ligt en je daardoor merkt dat jullie het vaker doen.
Als tip zou ik zeggen ga evt alleen tempen dan weet je wanneer die echt geweest is. En als je ongeveer weet wanneer je ei is doe het dan een dag ervoor en dan om de dag voor een weekje. Vanaf dag 8 t/m 18 is nog best een lange periode.

Hoi! Mijn libido ligt ook een heel stuk lager dan die van mijn man. Na een tijdje voelt het inderdaad als "moeten" en dat komt je relatie niet echt ten goede. Wij hebben nu als oplossing om tijdens de vruchtbare periode met potjes en spuitjes te doen (zelf-inseminatie). Ik bestel die gewoon via internet, kost haast niets!
Zo hoeven we alleen seks te hebben als we daar allebei zin in hebben! Dit werkt echt prima!

Terug
Bovenaan