Mijn verhaal

Hoi allemaal,

Vier september ben ik bevallen van een 19 weken oud zoontje, Sven. Graag wil ik hier mijn verhaal doen.

De ellende begon eigenlijk met 15 weken. Daarvoor had ik een vrij relaxte zwangerschap, de enige klachten waren gevoelige borsten en moeheid. Ik werd ’s nachts wakker omdat ik iets uit mij voelde lopen. Ik ging naar het toilet en schrok mij wezenloos, ik bloedde en niet zo’n beetje ook. Ik maakte mijn vriend wakker en trok de matrashoes van het martras, nog veel meer bloed. Direct de verloskundige gebeld en die kwam gelijk. Met het kindje was gelukkig alles goed, maar na overleg met de gynaecoloog toch maar even naar het ziekenhuis voor een echo om te kijken waar dat bloed vandaan kwam.

In het ziekenhuis kreeg ik een inwendige echo en ze dachten dat een stukje van mijn placenta voor de baarmoedermond lag waardoor er bloedingen ontstonden (achteraf was dit niet zo). Dat was schrikken, ik had hier nog nooit van gehoord, gelukkig was met het kindje alles goed.

Ik bleef constant bloed verliezen, maar niet zo heftig als die ene nacht. Ik was wel gewaarschuwd dat het bloed de baarmoeder kan prikkelen, waardoor de bevalling op gang kan komen. Ik heb vooral rustig aan gedaan deze periode.

De hele donderdag (31 aug) had ik al last lichte krampen, maar herkende dit niet als weeën (dit was mijn eerste zwangerschap). Ik was die ochtend zelfs nog naar de gynaecoloog geweest. Deze had net besloten dat ik niet meer via de verloskundige zou lopen, omdat ik nog steeds bloedde en zij zag dat het niet om een voorliggende placenta ging, maar dat de bloeding van bovenaf kwam en dat er zelfs flinke stolsels bovenin de baarmoeder zaten. Ik had die week wel twee stolsels verloren en had verder nergens last van. Toen ik dit melde aan de gynaecoloog schrok ze wel. Ze vertelde wel dat mijn baarmoeder wel wat onrustig kon zijn, omdat die zich wil ontdoen van de stolsels. Ik vroeg nog hoe dat voelde, zoals menstrueren zei ze nog.

Die middag ben ik nog met vriend zwangerschapkleding wezen kopen, want mijn eigen kleding paste ik echt niet meer. ’s Nachts lag ik in bed en de krampen werden zo heftig dat ik het ziekenhuis belde. Ik mocht gelijk langskomen en kreeg weer een echo. Ze vermoedden dat ik weeën had, ik kreeg een zetpil en werd direct opgenomen. Die pil hielp gelukkig en het werd weer rustig van binnen. Met het kindje was nog steeds alles goed. De volgende ochtend (vrijdag) verloor ik een flink stolsel. Toen ik dit aan de gynaecoloog vertelde dacht hij dat dit de weeën had geactiveerd.

Helaas toen de zetpil was uitgewerkt kwamen de weeën des te heftiger terug. Ik besefte heel goed dat dit niet goed was, maar je hebt toch nog ergens hoop dat het wel goed komt. De weeënremmers die ik kreeg mag je niet te lang krijgen, want dat is schadelijk voor het kindje. Zondagnacht waren de weeënremmers uitgewerkt en kreeg ik te horen dat ik nog een keer een remmer kreeg en dat ze dan niets meer konden doen. Het was alsof de wereld uiteen spatte en ik heb direct mijn vriend laten bellen. Inmiddels vermoeden ze ook dat ik een infectie had in de baarmoeder en kreeg ik antibiotica. Deze ontsteking zou de baarmoeder ook kunnen activeren en met de antibiotica hoopten ze da het rustig zou worden. We hebben gevraagd of ze wilden kijken wat het zou worden, zodat we ons kindje een naam konden geven.

Maandag om 3 uur was de remmer uitgewerkt en kwamen de weeën weer terug en binnen een uur zat ik op weeën van om de anderhalve minuut. De pijn was echt verschrikkelijk. Normaal is je lichaam helemaal klaar voor een bevalling en maak je een hormoon aan die er voor zorgt dat de pijn enigszins dragelijk wordt. Ik heb een morfine-achtige pijnstiller gekregen die de ergste pieken opving. Deze was na vier uur uitgewerkt en toen besloten ze om een ruggenprik te geven (deze krijg je pas als echt duidelijk is dat de bevalling doorzet). Het duurde twintig minuten voordat deze uiteindelijk gezet was, maar het leek wel een uur te duren, zo heftig was het allemaal. Gelukkig deed de prik vrij snel zijn werk en voelde ik helemaal niets meer. Aangezien ik helemaal niets gewend ben aan pijnstillers lag ik alleen maar high te wezen en te slapen terwijl mijn vriend het allemaal maar moest aanzien. Na verloop van tijd kreeg ik weer gevoel aan mijn linkerkant, waarschijnlijk omdat dat doseerding was verschoven. Ze verhoogden de dosis en ik moest op mijn linkerkant gaan liggen, maar dat hielp allemaal niet. De verpleegster liep weg om bij de arts na te vragen of ze de dosis mochten verhogen en ineens werd Sven geboren. Ik had mijn onderbroek zelfs nog aan. Het was 23.55 uur.
We hebben rustig afscheid van Sven kunnen nemen en hebben veel foto’s gemaakt en afdrukjes laten maken. Het was al echt een mensje alleen zo klein en teer.

Ik heb nog geen idee hoe ik dit verdriet een plek moet geven en probeer mijn oude leven weer een beetje op te pakken. Dit is erg moeilijk, maar ik merk dat dit toch beter is dan wegkwijnen in mijn verdriet (bedankt Miep34 voor je woorden in een ander forum). Ik voel mij vooral heel leeg en mis mijn buik die ik nu zou moeten hebben. Het is niet eerlijk dat dit kindje ons is afgenomen. Maandagmiddag zwom het nog vrolijk rond in de baarmoeder en 's avonds lag Sven in mijn armen.

Gelukkig kunnen mijn vriend goed met elkaar praten. Aanstaande woensdag hebben we een eindgesprek bij de gynaecoloog en krijgen we de uitslagen van alle testen die ze hebben afgenomen (urine, bloed, placenta en afscheiding). Inmiddels weet ik dat een eventuele infectie een gevaar was voor het kindje en dat het eigenlijk niet tegen te houden was. Ik probeer mij erbij neer te leggen dat we nooit een antwoord zullen krijgen op het waarom.

Het is een beetje lang verhaal geworden, maar het helpt mij als ik het opschrijf.

Heel veel sterkte allemaal met het verwerken van jullie verdriet.

Groetjes,
Ivanka

Hallo,

Wat verschrikkelijk dat je je prachtige zoon sven bent verloren.
Ik heb hier werkelijk geen woorden voor.
Wat heb je veel moeten doorstaan.
En wat zul je een leegte voelen.
En het is ook oneerlijk!!!!!
Het is ook verschrikkelijk klote,dat jullie je zoon niet mochten houden.
Maar ook ik zit met vragen.
Ik weet ook niet waarom dit gebeurt.
Ik zit ook met pijn,intens verdriet en woede.
Ik heb boven de embryo liggen met t vruchtzakje.
Met beertjes,kleertjes en sokjes.
En ik moet er afstand van gaan nemen door mijn kindje te gaan begraven.
Maar probeer net als ik ook een briefje te schrijven aan sven,als je t verdriet even niet aan kan.
Hij is bij je, dat weet ik zeker.
Ik hoop dat je t ooit een plekje kan geven?
Ik wens je heeeel veel kracht en liefde toe.
En sluit je niet af voor de buiten wereld dat deed ik.
Je hebt de mensen nodig.
Een ding, je zult mensen tegen komen die uitgerekent zullen zijn op de tijd dat jij t was.
Je zult dikke buiken zien, OVERAL.
Maar accepteer je verdriet en loop er niet voor weg!!!
Sterkte.
Liefs Jeannette

halo sept 16ik weet wat je mee maakt ik heb mijn dochtertje kyara met 40 weeken verlooren afgeloopen nov en ik heb nog verdriet wil je een tip geven praaten en nog eens praaten en je niet sterker voor doen dat je ben dat dee ik wel dacht kan het alemaal wel aan en ik kreeg een heel erg trugslag een plekje geven vind ik zo raar als de mensen dat zegen kan je nooit kyara zit in mijn hart zal ze heel   mijn leeven blijven ziten ben kyara verlooren aan een placenta los laating het doe zo vreeselijk zeer maar dat zeeren word minder dat wel als je weer een betje begin te leeven ik weet nog goed stond bij de salaager de mensen alemaal lachen ik in wendig heel boos wat staan julie nu te lachen heb net min kindje af gegeven maar buiten draait het leeven door he als je wil praaten met mensen kan dat op www.verlorenvlinders.nl woensdagis het altyd chat avond dus als je behoeften heb meid kom kijken weet verder niet wat ik moet zegen wens je heel veel sterkte en laat je verdriet gewoon gaan niet doen of je heel sterk ben liefs van jolanda

Ivanka,
Vreselijk, kan niet anders zeggen. Zelf ook net een week geleden bevallen van ons bijna 19 zw.sch.wkn oude zoontje, Lukas (o.a. ernstige hartafwijking). Weet hoe leeg en stil het in je buik kan zijn!!!!! Sterkte! Hannah

Tip: boek Stille Baby's (bol.com of bruna) schijnt heel goed te zijn; veel herkenning, heb het zelf ook besteld.

Lieve Sept16

Ik wil je heel veel kracht en sterkte toewensen.

Zoals Jeanette al zei ...probeer hoe moeilijk het ook is je verdriet te accepteren en blijf vooral praten...Schrijven kan natuurlijk ook..Er is hier altijd een luisterd oor...

Heel veel sterkte en kracht toegewenst!!!!!!!!!!!

Meta

Lieve Ivanka,

het is goed dat je je verhaal hier neerzet. Schrijf het van je af, praat het van je af en desnoods gil het van je af. Het is inderdaad beter dan wegkwijnen. Ik had op het januari2007 forum al gekeken of ik nog iets van je terug kon vinden. Kan me ook voorstellen dat je daar nu liever niet meer wil zijn. Mij heeft het destijds goed gedaan om ale reacties van de andere formmeiden te lezen. en nog doen de reaties me goed. Er zijn zoveel meiden die mee zijn blijven leven.

Ik hoop dat je een beetje je draai kan vinden. Ik weet niet of je werkt en of je nu in de ziektewet bent of dat je al weer langzaamaan aan het wek bent. Zelf wilde ik destidjs niet te lag thuis zitten. dar word je ook helemaal gek van. Ik hoop dat je in je omgeving genoeg mensen hebt die je verhaal willen aanhoren. Weet wel er komt een moment dat anderen er niet meer aan denken, maar jij zal nog een hele tijd iedere dag er even bij stil staa.

Hou je taai.

Liefs
Miep

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie lieve reacties!!!!

Hannah35: Bedankt voor de tips over de boeken. Ik heb inmiddels het boek Stille Baby's aangeschaft. Vooral de punten over rouwverwerking zijn erg herkenbaar. Het is prettig te lezen dat je niet de enige bent (helaas) die hier doorheen gaat. Is bij jouw de bevalling van Lukas vanzelf op gang gekomen, of heb je moeilijke keuze (moeten) maken om de zwangerschap af te breken?

Miep34: Ik ben nu weer aan het opbouwen met werken, thuiszitten is ook niets voor mij. En ik merk dat dit toch ook wel een welkome afleiding is. Ik spiek nog regelmatig op het januari2007 forum, maar plaats geen reacties. Vooral met de verhalen over bloedingen wil ik wel schreeuwen dat ze voorzichtig moeten doen. Maar ja, ik wil niet een paniekzaaier zijn, want vaak gaat het wel goed. Misschien dat ik later weer wat reacties plaats.

Gelukkig heb ik in mijn omgeving mensen waar ik op terug kan vallen. Mijn schoonzusje liep drie weken voor op mij (zij is nog wel zwanger). Nu krijg ik regelmatig de opmerking van andere mensen dat het voor haar ook moeilijk is. Ergens begrijp ik de opmerking wel, maar ik kan er ook zo kwaad om worden. Is het voor haar moelijk dat zij wel haar kind nog heeft??!!! Dat zij hier niet doorheen moet??!! Ga toch weg!

Misschien dat ik dingen ook niet meer helemaal in de juiste verhouding zie, maar mensen beseffen af en toe niet wat ze zeggen. Natuurlijk gun ik haar alle geluk en een gezond kindje, maar die opmerking doet soms echt pijn.

Ik ben er nu vooral mee bezig hoe ik er nu uit zou moeten zien. De gynaecoloog vroeg ons om nu nog niet zwanger te worden, omdat ze dus eerst dat myoom (vleesboom) in mijn baarmoeder weg willen halen. De waarschijnlijke veroorzaker van dit alles.

Sommige dagen gaat het redelijk, maar andere dagen (zoals vandaag) voel ik alleen maar de leegte.

Sterkte allemaal,
Groetjes Ivanka

Hoi Ivanka,

Via deze weg wil ik je onwijs veel sterkte toewensen de komende tijd. Ik heb geen woorden voor hetgeen jij mee hebt moeten maken...Nu ik je verhaal zo persoonlijk lees  springen de tranen me in de ogen.  Het is de grootste nachtmerrie van elke aanstaande moeder denk ik...

Ik hoorde toevallig afgelopen week van N., onze gezamenlijke vriendin, dat jij dit hebt meegemaakt. Ik kom ook regelmatig op deze website, maar dan op het forum voor oktober2006mamas, en ik lees ook wel eens elders mee. Vandaar dat ik jouw verhaal nu dus hier tegen kwam...
Ik hoop dat je het niet erg vindt. Ik kon  niet helemaal niet reageren, ik ken je tenslotte wel een beetje en al best wat jaartjes komen we elkaar steeds weer tegen (in ieder geval elk jaar op N.'s verjaardag in december).

Nogmaals wil ik je heel veel sterkte met alles wensen! Je bent regelmatig in mijn gedachten...

Liefs Esther

Terug
Bovenaan