Hoi allemaal,
Wat herkenbaar zeg! Ik heb een zoontje van bijna 5 waar we de nodige problemen mee hebben. Vooral mijn man wordt er stapel van. Ook hij vraagt op een negatieve manier constant aandacht. Als ik afspraken met hem maak, weet ik vantevoren dat hij zich er niet aan zal houden. Omdat ik hem nauwelijks alleen kan laten, vraagt dit ontzettend veel energie. Soms is hij zó driftig dat ik gewoon niet meer met hem kan praten. Onder de douche zetten helpt niet; hij huilt omdat hij nat is, maar als ik hem weer aangekleed heb, pakt hij z'n eigen zin weer op. Apart in de gang zetten al helemaal niet (hij gaat doodleuk boven zitten spelen). Als ik hem dan terug haal, gaat hij direct weer naar boven. Dan hou ik hem tegen, maar écht effect heeft het niet. Soms zet ik hem daarom in de buggy (vast), maar daar heb ik geen fijn gevoel bij. Nadat de driftbui over is, komt hij bij me knuffelen en als ik dan vraag wat er aan de hand is weet hij het niet. Hij is ook ontzettend jaloers op z'n zusje van 3, die dit gedrag ook al gaat na-apen. Bij haar helpen de maatregelen wel, zodat we er geen problemen mee hebben.
Op school en buitenshuis is hij eigenlijk hetzelfde; negatieve aandacht vragen en storen. Hierdoor is het niet leuk om hem ergens mee naartoe te nemen, omdat je vantevoren weet dat het mis gaat, vooral als m'n man erbij is. Op de één of andere manier werken ze op elkaar als een rode lap op een stier.
We zijn onlangs verhuisd, maar ook daarvoor was hij al zo. Ook ben ik gestopt met werken om meer aandacht aan de kinderen te besteden en elke maandagmiddag heb ik een paar uurtjes met hem alleen. Ik hoop dat het beter gaat als alles weer regelmatig is en als hij lekker in de tuin kan spelen (hier staat nog geen schutting, dus je raad het al; hij is overal, behalve in onze eigen tuin.
Tips zijn welkom!
Groetjes,
Marijke