Mijn zoon van 10 mnd wil nog steeds geen stukjes eten, help me!!

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn zoon heeft al maanden als gevolg van reflux moeite met eten. Wilde eerst niet drinken, maar vast voedsel ging beter. Nu gaat het al een paar weken veel beter maar ik geef nog steeds gepureerd eten! Hij weigert na twee happen met eten als er stukjes in zitten. Ook brood is erg lastig. hij stopt het wel in zijn mond maar slikt het niet door.

Heeft iemand een creatief idee. We modderen al zo lang...

Hoi,
Ik ken dat probleem. Al mijn kinderen zijn heel langzaam geweest met het eten van stukjes. Mijn zoon ging eigenlijk pas brood eten toen hij ruim 1 jaar was. En ook mijn beide dochters begonnen meteen te kokhalsen als er stukjes in zaten. Heeft toch volgens mij iets te maken met een soort ontwikkeling. Als ze klein zijn is het belangrijk dat grotere stukken uit hun mondje gewerkt worden ivm. verstikking. Dat reflex moet er eigenlijk uit als ze vast voedsel gaan eten.
Ik zou het als ik jou was langzaam aan doen met de stukjes. Je kunt het gepureerde voedsel wel steeds iets vaster maken (minder vocht toevoegen). Daarnaast vaak laten spelen en sabbelen op voedsel. Wissel dit zo veel mogelijk af (plakje worst, broodje, banaan, stuk meloen). Daardoor blijven ze eten leuk vinden. Probeer vooral niet te dwingen. Dat heb ik bij mijn eerste dochter gedaan (die overigens ook reflux had) maar dat werkt averechts.
Succes ermee.
Ivy

Heb je al eens geprobeerd om hem zelf te laten eten? Dus geen puree, maar stukken groente ie hij kan vasthouden en zelf naar de mond kan brengen?

Op het bijvoedingsforum kun je hierover heel veel lezen www.network54.com/Forum/382080/

Hi,

Tom wilde op een geven moment ook niet meer eten, stukjes brood, gepureerd eten, hij wilde het niet meer. Ik heb van alles geprobeerd...

Maar nu hebben we de oplossing gevonden... meneer wil alles zelf doen.
Ik geef hem nu ipv stukjes brood, gewoon een gesmeerde boterham doorgesneden en dubbel. Dit is wel effe wat meer gesmeer, maar hij eet de boterham tot de laatste kruimel op.
Ook met avond eten, hij krijg 2 aardappeltjes, vlees en groente in een bakje hij pakt het zelf en eet het op.

Ik weet niet of dit bij jullie werkt, ook omdat je kindje last gehad heeft van reflux..

In iedergeval niet te pusherig doen, als ze niet willen eten dan niet.
Anders word het als het etentijds is zo'n beladen sfeer dat ze gewoon op gaan zien tegen etenstijd..en dan ben je nog verder van huis.

En ik geef Tom, als hij bijv. echt een paar hele slechte eet dagen heeft gehad, bijv. als hij ziek is, een fles aanmaakmelk... hier zitten ook veel vitaminen in.. en geeft mij daardoor een geruststellend gevoel.

Nens
Tom 16 maanden

Hai,
Net als Nens hier een dochter die geen stukjes in haar eten wil. Tenminste niet als ze ´gevoerd ´ wordt.... Zelf eet ze wel van alles.
Als het met de reflux te maken heeft dan is er denk ik weinig aan te doen. En misschien (nog) een sterke kokhalsreflex.
Mijn dochter heeft tot ongeveer haar 1e verjaardag nog potjes voor kindjes van 6 maanden gehad (brood was dan weer nooit een probleem, maar ja, dat at ze ook zelf).

Nu (17 mnd) nog steeds trouwens 6 maanden potjes (niet dagelijks), maar daarnaast eet ze met de pot mee, en krijgt ze vers fruit in stukjes. Sinds haar eerste verjaardag krijgt ze meestal (op werkdagen) een half potje rond 17.30, omdat wij pas na 18.00 u eten (ze eet dan gewoon mee), en ik de middag dan te lang vind. Heel af en toe doe ik een poging voor een potje met stukjes, maar na 2 hapjes hoeft ze niet meer, terwijl ze dus verder alles eet (appel, kaas, koekjes en alle warm eten).

Ik heb toen (toen ze een maand of 10 was) begrepen dat wel meer kinderen geen stukjes willen, en heb het niet zo'n probleem gevonden. Kan me echter wel voorstellen dat je je wat ongerust maakt, ik wist dat het bij ons gewoon eigenwijsheid was omdat ze  ZELF wel alles at. Ook in gepureerd eten zitten alle voedingsstoffen, en  misschien duurt het (ivm de reflux) gewoon wat langer voor hij stukjes accepteert.
Succes  

Terug
Bovenaan