Mijn zoon van 4 is overdag nog niet zindelijk!!

Hallo,
Mijn zoontje is pas 4 geworden, maar is nog steeds niet zindelijk, overdag!
Ik lees veel onderwerpen over zindelijkheid, maar nooit gaat het over kleuters die niet zindelijk zijn overdag. Ik heb al veel met het consultatieburo gepraat, echter die kunnen nu ook verder niks meer doen (alle tips hebben niet gewerkt) en hebben me nu doorverwezen naar een pedagoge. Ik denk zelf dat het niet tussen zijn oren zit maar dat het een lichamelijk probleem is. Mijn zoontje heeft nog nooit zelf aangegeven dat hij naar de WC moet.  Toen hij 3,5 was dacht ik dat het weleens tijd werd om hem te "trainen". Ik heb hem toen regelmatig op de WC gezet en dacht een tijdje dat het wel goed ging, ongelukjes horen er nou eenmaal bij. Maar het zelf aangeven kwam en is er nog steeds niet. Nu ben ik al heel vaak boos geweest, heb geduld gehad, probeerde het te negeren, maar niets helpt. 3 a 4 natte broeken per dag is heel normaal.  Ik ben er heel erg mee bezig en ik ben bang dat hij  dit door heeft. Hij wil ook nooit meer naar de WC, het is een strijd om hem er naartoe te krijgen.  
Vandaag was zijn eerste schooldag. Omdat ik hem niet op school met een natte broek wil laten lopen heb ik een luierbroekje omgedaan. Tussen de middag een schone aan. De juf weet er van maar kan me verder ook niet adviseren. Nu moet hij vanaf volgende week twee dagen per week overblijven, maar hoe moet het dan met die luiers? Kan ik de juf vragen hem te verschonen?
Ik moet misschien met hem naar de dokter, maar de consultatieburo arts vertelde dat het heel normaal is dat een kind van 4 nog niet zindelijk is. Ook las ik dat op internet. Een echt probleem wordt het pas als het kind 6 is!
Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Ik hoef niet perse de oplossing maar alleen al erkenning dat ik niet de enige ben met dit probleem geeft mij tenminste wat rust, ik zit er namelijk nogal mee.
Groetjes, Anoes123
 
Hoi Anoes,
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Mijn zoontje wordt in september 4 jaar en het gaat ook nog niet helemaal naar wens met het toiletbezoek. Ik doe hem nu geen luier meer om, maar het gaat dus regelmatig mis. Hij gaat om te beginnen al niet zelf naar de WC, dus ik zet hem er ongeveer elk uur op. Dan houden we het een aardig tijdje droog. Maar poepen doet hij gewoon in zijn onderbroek en loopt er dan vrolijk mee door. We hebben ook alles al geprobeerd, belonen, straffen, boos worden, negeren, cadeautje beloven, stickers enz... maar het helpt allemaal niet. Hij is nu al wel 2 dagen achter elkaar droog geweest van het plassen, maar gistermiddag poepte hij wel in zijn broek. Hij is gisterochtend voor het eerst wezen wennen op school. Ik had hem ook maar een luierbroekje aangedaan, omdat ik het niet aandurfde helemaal zonder. De juf is 1 x met hem naar de WC gegaan en toen heeft hij geplast. Toen hij thuiskwam was de luier nog droog, dat wel. De juf vertelde wel dat het eigenlijk niet de bedoeling was dat ze gaan verschonen en als hij poept, dat ze dan de ouders bellen. Hier baalde ik wel flink van, alsof ik er wat aan kan doen. Het kind vindt het zelf ook genant en als zijn moeder dan speciaal op school komt, wordt het volgens mij helemaal een complex!! Hij moet maandag weer wennen, ik laat hem dan maar zonder luier heengaan en zie wel. Ik word ook een beetje radeloos zo langzamerhand, maar je bent dus niet de enige!! Ik denk zelf dat hij het niet voelt aankomen ofzo, vooral het poepen gaat dus bij hem vaak mis. Hij slaapt 's nachts al wel een week  zonder luier vreemd genoeg en dat gaat goed. Hopelijk komt het snel goed met onze mannetjes, want het kan je helemaal gaan beinvloeden vind   je niet? Ik hoor graag van  je hoe het verder gaat. Groetjes, Christine
 
hallo, zijn jullie kindjes wel naar de peuterspeelzaal oid geweest mijn dochter doet het nl wel op schooltje en op de grote school hebben ze toch ook een kinder wc mam.

ik zou me nog niet te druk maken, maar kijk het even aan. en misschien wil de overblijf moeder je wel uit de brand helpen met die luier tussen de middag?

ik vraag aan mijn dochter alleen een onderbroek of ook een luier en als ze naar school gaat, dan mag echt de luier niet aan.

veel succes peet.
 
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn zoontje,om gek van te worden.
Belonen, stickertjes plakken,niks hielp.Toen heb ik   toch maar zijn luier de hele dag uitgelaten,en hij voelde zich heel trots met zijn echte onderbroek, samen in de winkel uitgezocht.De eerste paar weken steeds gepoept en geplast erin, hij vond het ook helemaal niet vies!Maar na stug volhouden en op vaste tijden na het eten laten plassen, gaat het nu aardig goed, alleen als hij met andere kindjes speelt vertikt hij het gewoon en moet ik hem echt halen om te laten plassen, dus ik heb tegen zijn juf gezegd dat ze hem om 10.00 uur even moet laten plassen, of hij nu wil of niet en de keren dat het mis gaat zijn steeds minder vaak.Ook s`nachts gaat het meestal goed,niet omdat hij zindelijk is maar omdat we hem om 11.oo uur er even uithalen en daarna hoeft hij meestal niet meer,het komt vanzelf goed als je maar stug volhoud en er niet teveel aandacht aangeeft.Succes!
 
Hallo,
Wil ook nog even zeggen dat ik die luier in het begin best wel miste, het was zo makkelijk,he, je hoefde nergens op te letten.
Vooral de eerste keer naar de winkels is eng,is er wel een wc in de buurt,zegt hij het dan wel,ook elke keer maar verschoning mee voor het geval dat...
Maar als we hem voordat we weggaan laten plassen, hebben we nog geen een keer een ongelukje onderweg gehad,gelukkig!
 
Terug
Bovenaan